Klassikere du skal kende: Orff - O Fortuna fra Carmina Burana

Det er det helt store skæbnehjul, der kører i dette voldsomme klassiske værk - og det er ikke til at komme uden om.

Carl Orff er født i 1895 i München, hvor han også boede, da han døde i 1982. Foto: Jens Rusch

Det er skæbnens hjul, der maler i Carl Orffs musik. Voldsom, overvældende, skæbnesvanger musik med tekst fra middelalderen.

Det er i grunden et meget enkelt musikalsk udtryk med ganske få virkemidler, som til gengæld står mejslet ud fra orkester og kor.

"O FORTUNA!" - åh skæbne! - råber koret, fulgt af et voldsomt udbrud fra orkesteret. Og så følger en kortåndet latinsk tekst i korte fraser fulgt af en række vovede, muntre og alvorlige historier om, at det går op og ned i vores liv. Mest ned.

Musik til sanserne

De mest karakteristiske sider ved værket er rytmen, teksterne og enkelheden. Carl Orff insisterede på, at musik skulle opleves gennem sanserne og kroppen, og hvad er allerbedst til at involvere hele kroppen? Rytmen! Rytmen er helt central, når man lytter til 'Carmina Burana'.

Orkestrets slagtøj spiller en absolut hovedrolle i kompositionen, og det er en af grundene til at musikken virker så voldsomt på os. Det rytmiske går så at sige uden om tanken og lige ned i benene. Man må gå i takt.

Carl Orff var meget engageret i musikken i børns opdragelse. Og også her er slagtøj vigtigt. Slagtøjsinstrumenter er gode at begynde med, når man er et lille barn, der skal til at spille.

Rytmen sidder i kroppen, og triangler, trommer og pinde er gode at lave lyd med. Alle børn gør det af sig selv, man behøver ikke at lokke ret meget.

Urmenneskelig rytme

Der er noget urmenneskeligt ved rytmen. Alle folkeslag fra hele verden bruger slagtøj, når de laver musik. Man kan danse til trommer.

Og her i 'Carmina Burana' illuderer slagtøjet middelalderens skæbnetro: The wheel of fortune - lykkehjulet. Det ildevarslende og uafvendelige vokser ud af pauker og trommer.

Det umiddelbart fængende ved denne musik gør den velegnet til alle mulige formål. Og der er da heller ingen grænser for de formål, Carl Orffs musik har tjent. Reklame, militærparader, film-uhygge, politiske budskaber. Selv gør musikken ikke modstand. Den stiller sig til rådighed.

Hør musikken

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:59a55ac76187a42020a1bc1b

  • Herover kan du lytte til musikken med et kommentarspor, hvor P2s Svend Rastrup Andersen vil guide dig gennem stykket.

  • Richard Hickox dirigerer London Symphony Orchestra og London Symphony Chorus i en live-optagelse fra Barbican Centre i London i 2007.

  • Det er en af Hickox' sidste indspilninger inden hans død i 2008. BBC Music Magazine skrev i sin anmeldelse af pladen bl.a.: "… Åbningen 'O Fortuna' er strålende: stram og spændstig i atmosfære, sprød i diktion og uden selvhævdende manér…" - og det er ikke nogen dårlig karakteristik af et stykke musik, som netop inviterer til overdrivelse og store armbevægelser.

  • Hickox var kendt som en dygtig entertainer, som bl.a. var en elsket gæstedirigent ved BBC 'Proms'. Men her har han altså holdt igen og økonomiseret med effekterne.