Klassikere du skal kende: Händel - Halleluja-koret fra Messias

Händel fulgte med tiden og skabte dette ørehængende værk, der stadig bliver hevet op af skuffen mindst en gang om året.

Georg Friedrichh Händel blev født i 1685 i den tyske by Halle og døde i London i 1759.

Fra opera til oratorium 'Messias' af Georg Friedrich Händel er kendt af alle, der synger i kor. På et eller andet tidspunkt har de været med til en opførelse af dette store værk for solister, kor og orkester.

Det er nærmest pensum for alverdens kor. Det må der være gode grunde til. Ikke kun at det er god musik, og at det er overkommeligt at lære. Mange har også oplevet, at det at være med i Messias er noget helt andet end at sidde ned og høre musikken.

Et oratorium er nærmest en opera uden sceneoptræden. Det gør det lettere at føle sig som en del af begivenheden, også når man er tilhører. Og netop at være med er en af hemmelighederne. Man tager del i det, der foregår. Og der er ikke mange i den vestlige verden, som kan dy sig for at synge med på "HA-leluja!", når den lyder ved juletid. Den er blevet fælleseje.

Tyskeren G. F. Händel havde i England skrevet en mængde operaer til italiensk tekst. Men omkring 1740 er det slut. Publikum svigter, og Händel sadler om til en anden type musik for kor, solo og orkester; oratoriet. 'Messias' er et af højdepunkterne i denne produktion.

Halleluja

'Messias' har ikke en fremadskridende handling, som man kan finde det i teaterstykker, operaer eller film.

Oratoriet kredser om Kristus, de kristnes frelser og foregår i tre dele: Første del ser fremad og fortæller os om profetierne om det lille Guds barn, der skal komme og frelse verden. Anden del kredser om Jesu lidelse og død, og tredje del ser tilbage, siger tak og slår fast, at døden er overvundet. Frelsen findes!

Det store og berømte Halleluja-kor hører til i slutningen af anden del. Halleluja-råbet ('Pris Gud!') gjalder 60 gange i løbet af de tre-fire minutter, koret varer. "HAAA-le-LU-ja!" igen og igen, afbrudt af korte tekstfraser fra Johannes Åbenbaring "Herren, den Almægtige, hersker" og "Verdensherredømmet er nu Vorherres og hans søns, og han skal være konge i evighedernes evigheder."

Der er fuld energi fra starten, så man skulle tro, at den hurtigt tabte pusten. Men efter et minut med "Halleluja!" ti gange skruer Händel helt ned og fanger på den måde vores opmærksomhed. Og herefter er der god plads til resten af de mange lovprisninger.

Hør musikken

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:59a55acc6187a42020a1bc36

  • Herover kan du lytte til musikken. Både i sin rene form, og med et kommentarspor, hvor P2s Svend Rastrup Andersen vil guide dig gennem stykket.

  • Trevor Pinnock og hans orkester, 'The English Concert', hviler på en flere hundrede år gammel engelsk tradition for den rette måde at spille Messias på. Hans indspilning fra 1988 på originale instrumenter er udtryk for en søgen efter den autentiske lyd. Det er musikalsk økologi når den er bedst.