Da komponisten Claude Debussy skulle skrive musik til digteren Stephane Mallarmés hyrdedigt "En fauns eftermiddag" om, hvad denne skovgud lavede - og drømte - en stille sommereftermiddag, var det især stemningen, der interesserede ham.
Der sker ikke så meget i digtet, og Debussy kom da heller ikke længere end til forspillet. Han sagde selv om sin musik:
- Musikken til dette forspil er en meget fri illustration af Mallarmés smukke digt. Den ønsker ikke at genfortælle digtet, men vil fremkalde de forskellige stemninger i hvilke faunens begær udfolder sig i hans drømme denne hede eftermiddag.
Digterens skepsis vendt til glæde
Det begynder med en solo-fløjte; faunens fløjte, og det er holdt meget kort - kun ca. 30 sekunder. Måske gaber faunen eller verfer en flue væk. Så begynder musikken igen. Faunen (en skovgud) har jagtet nymfer hele formiddagen, men de vil ikke have ham. Nu er det varmt, og han døser og drømmer i middagsheden.
Det er netop denne stemning af døsighed og varme, Debussy skaber bl.a. ved hjælp af en flydende rytme uden fast puls. Orkestret følger faun-fløjtens flydende spil - oboen leder tanken hen på hyrdeinstrumentet skalmeje, harpen har også noget gammelt-landligt over sig, og endelig er der de små bækkener, krotales, som her høres første gang i et symfoniorkester.
Mallarmé var i udgangspunktet skeptisk over, at der blev sat musik til hans poesi. Man da han havde hørt Debussys værk, skrev han til komponisten:
- Jeg er netop kommet fra koncerten, dybt berørt. Hvilket under! Deres illustration af faunens eftermiddag, hvis eneste dissonans i forhold til min tekst er, at den går meget længere ind i nostalgien, ind i lyset.
Hør musikken
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:59a55ac76187a42020a1bc23
- •
Herover kan du lytte til musikken med et kommentarspor, hvor P2s Svend Rastrup Andersen vil guide dig gennem stykket.
- •
Indspilningen er med Pierre Boulez og Cleveland Orkesteret, udgivet af Deutsche Grammophon i 1991. Pierre Boulez, komponist og den betydeligste fortolker af den franske modernisme, siger om musikken:
- •
"Faunens fløjte bragte ny luft til kunstmusikkens verden"
- •
Boulez tager den med ro i denne indspilning. Han spiller ikke værket specielt langsomt, men han lader musikkens fraser vokse og falde til ro i organiske bølger. Det er stemningen og ikke de musikalske detaljer, som er i focus.