Når DR1 lørdag aften blænder op for en ny sæson 'Vidunderbørn', konkurrerer seks børn på mellem 12 og 14 år i hver deres disciplin indenfor klassisk musik og dans.
De seks børn har allerede spillet i årevis - og sådan gør de fleste, der vil blive "noget ved musikken".
Men der er undtagelser: På 2. violin i DR SymfoniOrkestret sidder eksempelvis Julie Meile, der først for alvor begyndte at koncentrere sig om violinen, da hun var 18 år. Indtil da ville hun være balletdanser!
I videoen ovenfor kan du se Julie forklare noget af det, der er svært ved at spille violin- Man skal kunne fingerene rigtigt på strengene for ikke at spille falsk - og der er ingen mærker at placere fingrene efter!
Desuden skal man lære at spille det rigtige sted på strengene med buen for at kunne spille stille eller højt - og dosere, hvor stor en del af buens længde, man spiller med.
- Det, der tager tid at lære er, at der er uendelige muligheder, siger Julie Meile.
Blandt de mange, mange muligheder skal alle violinister finde deres egen lyd.
Var ikke klar til konservatoriet.
Fra hun var tre år gammel, drømte Julie Meile om at blive balletdanser. En drøm, som hun forfulgte, lige indtil hun blev 18 år gammel.
- Det viste sig, at min krop ikke kunne holde til ballet i længden. Heldigvis havde jeg også spillet violin et par år som barn, så det tog jeg op igen, da jeg holdt op med at danse, fortæller Julie Meile.
- Men så var jeg langt bagud i forhold til mine kammerater, der kunne søge ind på konservatoriet. Det var jeg slet ikke parat til, fortæller hun.
I stedet måtte hun tage privatundervisning, både i Danmark og i udlandet.
På bare seks år blev hun så god, at hun faktisk var på niveau med de konservatorieuddannede. Hun søgte job i først Odense Symfoniorkester - og fik det. Og måneden efter i DR SymfoniOrkestret, hvor hun nu har spillet lige siden.
Man kan lære af vidunderbørnene
Men selvom hun altså var langt ældre end deltagerne i 'Vidunderbørn', før hun overhovedet begyndte seriøst på sit instrument, er der faktisk noget, hun har tilfælles med dem: legen.
For at lære at spille hurtigt, måtte Julie eksperimentere med instrumentet. Og det mener hun alle i og for sig kan lære noget af:
- Det, de kan, er den legende tilgang. De eksperimenterer med det - de synes det er sjovt. Jeg lånte den tilgang for ikke kun at skulle bruge hjernen, og jeg prøvede at lege, så godt jeg kunne, og finde min lyd.