Kendt youtuber: Stress og depression er normalt i branchen

Der hviler et konstant pres på stjernerne fra YouTube - og stadig flere knækker under det.

22-årige Alexander Husum mærker i øjeblikket på egen krop, at det ikke kun er guld og glimmer at være en kendt youtuber. Her vinder han hovedprisen 'Årets Videoskaber' for andet år i træk ved Guldtuben i 2018. (Foto: © Philip Davali, Philip Davali)

Hvad sker der, hvis du lukker mange tusinde mennesker ind i privaten? Og måske har gjort det, siden du var 14 år?

Forhåbentlig får du et kæmpe selvtillidsboost, 100.000 fans, berømmelse og en medfølgende indtægt, men for nogle influencers åbner populariteten på Yotube, Snapchat, Instagram og andre sociale medier for en verden, de ikke kan håndtere.

- Der er mange, der har været stresset eller deprimeret. Det er efterhånden ved at være normalt i branchen, siger Rasmus Kolbe.

Han er 28 år, har lavet indhold til sociale medier i cirka fem år, og er blandt andet kendt som 'Lakserytteren' på YouTube, hvor han har 46.600 følgere, og som @hellorasmus på TikTok, hvor han cirka 1,2 millioner følgere.

Rasmus Kolbe startede som influencer i en forholdsvis moden alder og har haft op- og nedture. Dog uden at gå helt ned, som det er sket for flere kollegaer. Men han kan sagtens sætte sig ind i, at jobbet som influencer kan være hårdt.

- Man kan godt få lidt storhedsvanvid af at have mange følgere, og der er et konstant pres, for man skal hele tiden lave noget nyt, så det er nemt at blive stresset, siger Rasmus Kolbe.

Rasmus Kolbe - også kendt som 'Lakserytteren' - er også en af verdens bedste og højest betalte på Snapchat. (Foto: © Rune Aarestrup Pedersen)

- Jeg ville ønske, jeg havde haft en coach eller mentor

Alexander Husum startede på YouTube i 2011 og har i dag en fanskare, der tæller 376.000 følgere, hvilket gør ham til en af landets største youtubere.

Med berømmelsen er fulgt angst og stress, fortalte han i denne uge til dr.dk. Noget, der ifølge Alexander Husum selv, blandt andet er kommet, fordi han blev kendt i en meget ung alder.

- Lige siden jeg var 15, skulle jeg være ansvarlig overfor min målgruppe i denne nye sociale medieverden. Jeg har aldrig fået retningslinjer eller en guide til, hvordan man håndterer sådanne situationer, siger den 22-årige youtuber.

- Jeg ville ønske, jeg havde gået til en coach eller havde en mentor, der kunne hjælpe mig igennem svære beslutninger, og det ønsker jeg stadig i dag. Det at blive kendt på rekordtid, er der ikke mange, der kan forholde sig til, siger Alexander Husum, der i dag får hjælp af både coach og egen læge til at håndtere problemerne.

Folk hvisker og stirrer

For hvordan håndterer man som barn, at folk pludselig begynder at kigge på en og tale om en, når man er i supermarkedet eller på café? For ikke at tale om alle de til tider harske kommentarer og store forventninger, der følger med livet som kendt.

20-årige Anna Briands popularitet på YouTube er steget i et tempo, som har givet hende mulighed for at vænne sig til det at være kendt.

Når der har været udfordringer, har forældrene hjulpet, men det er ikke alt, de har kunnet sætte sig ind i.

- Jeg kunne godt have svært ved at håndtere det, når jeg havde en dårlig dag, at folk talte om mig og kiggede på mig. Jeg har talt med youtubere i samme situationer, men de har heller ikke altid vidst, hvad de skulle gøre. Det ville have været rart at have haft en at sparre med, allerede når man begynder at blive genkendt på gaden, siger Anna Briand, der har 162.000 følgere på YouTube.

Anna Briand (t.v.) og veninde Sofia Dalsgaard på den røde løber inden Guldtuben 2018, hvor danske Youtubere bliver belønnet for deres indsats foran og bag kameraet. (Foto: © Philip Davali, Philip Davali)

De voksnes ansvar

Og det kunne måske være med til at afværge stress og depression, hvis de unge nykendte kunne trække på andres erfaringer.

- Det har tit vist sig, at sådan nogle samtaler og udveksling af erfaringer kan hjælpe, siger Per Frederiksen, der er psykolog i Red Barnet.

- Men det er 100 procent de voksnes ansvar at passe på børnene. Voksne kan se frem i tid og beregne konsekvenser. Det kan et barn ikke på samme måde.

Derfor har de helt unge influencers brug for hjælp til at sætte grænser. Både for følgernes og deres egen skyld.

- Når man er i et forum, hvor succeskriteriet er views eller likes, så kan man komme til at skubbe til nogle grænser og gøre nogle ting, som man ikke har lyst til at gøre. Børn lever i nuet og tænker ikke over de konsekvenser, det kan have på længere sigt, siger Per Frederiksen.

Mistet kontrol og angst

Derfor tænker de formentlig heller ikke over, at de ting, de afprøver, og som alle andre børn også prøver, mens de er ved at blive voksne, måske er noget, de vil fortryde senere.

Men det er svært at fortryde, når eksperimenterne sker i fuld offentlighed med en masse tilskuere.

- Internettet glemmer ikke, og det er heller ikke sikkert, at kommentarerne, som også ligger der, når youtuberne bliver voksne, er så sjove at læse senere i livet, siger Red Barnet-psykologen.

På den måde kan de "miste kontrollen med det billede, de har af dem selv," som Per Frederiksen formulerer det.

Konsekvenserne kan være psykiske problemer, som det for eksempel er tilfældet med Alexander Husum.

- Der kan komme en angst hos youtuberne for, hvordan andre ser eller reagerer på dem. For youtuberne ved, at mange har set deres videoer, og at de måske har en holdning til dem. Derfor kan det være, at de trækker sig fra fællesskaber og isolerer sig, fordi de ikke vil genkendes eller konfronteres med det, de har lagt på YouTube. Det er en naturlig flugtreaktion, men det er bare svært at flygte fra internettet, siger Per Frederiksen.

Vi har sovet i timen

I reklamebureauet Gonzo, der repræsenterer Alexander Husum, Anna Briand og en række andre af Danmarks mest kendte influencere, har direktør Martin Wiinholt fulgt udviklingen i influencerverdenen på tæt hold.

Han var i 2014 den første til at arbejde professionelt med youtubere og har set, hvordan deres popularitet er eksploderet. Og hvordan det har påvirket nogle af dem negativt.

- Som samfund er vi gået sovende ind i den her udvikling, og vi er først ved at vågne op nu, hvor vi ser, at det har konsekvenser for youtuberne, men også for dem, der ser deres arbejde, siger Martin Wiinholt.

Derfor kalder han det et samfundsproblem, at vi nu ser nogle af de unge SoMe-idoler gå ned med flaget.

Har I et ansvar for de influencers, der er under 18 år?

- Som udgangspunkt er det forældrene. Vi tager kun youtubere, der har mere end 100.000 brugere, og vi er ikke en talentfabrik. De er så kendte, som de kan blive, når de kommer ind til os, siger Martin Wiinholt.

Den køber Per Frederiksen fra Red Barnet ikke.

- Hvis man har en forretningsmodel, hvor man tjener penge på børn, så har man også et ansvar for at fortælle dem om konsekvenserne ved det, de gør. Man bliver blandt andet nødt til at tage en snak med barnet om de udfordringer, der kan være ved at blive kendt, siger han.

Gonzo tager da også ansvar, mener Martin Wiinholt.

- Jeg tager ansvar for dem og det, de lægger på YouTube, når de starter hos os. Hvis de er under 18 år, danner jeg et overblik over, hvor meget støtte de har hjemmefra, og om forældrene forstår, hvad deres børn laver, og vi har løbende møder, hvor forældrene er med.