- Lige nu har jeg har lidt tømmermænd, men ellers har jeg det rigtig fint. Jeg fejrede det med lidt øl i går.
Ordene kunne have tilhørt de fleste personer i 20'erne, der lige har fejret en eksamen, en færdiggjort uddannelse eller et spritnyt job.
Ovenstående ord tilhører dog 28-årige Frederik Jeppesen, der for længst har færdiggjort både uddannelse og landet drømmejobbet. Dét, han har fejret, er en helt særlig pris.
Han er nemlig lige blevet kåret som ét af den danske computerspilbranches lysende, nye talenter ved Spilprisen 2020.
Han er derfor beredvilligt gået med til at lade sig interviewe over telefonen dagen efter den betydningsfulde prisuddeling, der på grund af coronakrisen i år foregik helt og aldeles virtuelt.
'Jeg er ikke sådan én, der automatisk bliver god til ting'
Frederik Jeppesen er blevet indstillet til prisen af både sit uddannelsessted, The Animation Workshop i Viborg, samt sin arbejdsplads, spilstudiet Ghost Ship Games i København, hvor han designer computerspil.
Og det er nogle imponerende skudsmål, han får med på vejen:
- Hos Ghost Ship sætter vi pris på blæksprutter, og Frederik var tydeligt en sådan. En meget stærk sans for design, et fremragende talent for modellering, og en indgående viden om grafik, popkultur og relevante referencer var lige, hvad vi ledte efter, lyder det i indstillingen fra Ghost Ship Games' administrerende direktør Søren Lundgaard.
- (...) Frederik og resten af 'Burning Daylight'-holdet fortjener anerkendelse for deres mod, hårde arbejde og dedikation, lyder det fra Hannibal Glaser, der er projektleder hos The Animation Workshop, hvor Frederik Jeppesen skabte spillet 'Burning Daylight'.
Det er nogle flotte ord, der bliver sagt om dig. Hvordan er du blevet så god?
- Jeg er ikke sådan én, der automatisk bliver god til ting. Jeg arbejder til gengæld hårdt for at blive god til det, jeg interesserer mig for, lyder det ydmyge svar i den anden ende af telefonen.
Det betaler sig at give 100 procent
Frederik Jeppesen mener, han har opnået mange kompetencer via sin uddannelse som animator hos The Animation Workshop.
- Skolen er i verdensklasse i forhold til at uddanne virkeligt dygtige folk. Der er flere, der efterfølgende har arbejdet på 'Star Wars'-filmene og andre arbejder for store filmproduktioner i New Zealand, så jeg har helt klart fået et højt fagligt niveau med fra skolen.
- Det er også hårdt at gå på skolen, men det handler mere om ens egen forfængelighed. Vi arbejdede grotesk meget på 'Burning Daylight' og havde nogle virkeligt lange dage. Men jeg synes også, man får noget ud af det, hvis man giver sig selv 100 procent til noget, man brænder for.
Han tror også, dedikationen er skyld i, at han landede jobbet som CG-artist – eller digital kunstner – hos københavnske Ghost Ship Games, hvor han har været siden november 2019.
Og som i så mange andre brancher har netværket nok også gjort sit. Frederik Jeppesens nuværende chef var nemlig censor for ham, da han gik på skolen.
- Så tog jeg ind og sagde hej til dem og fik at vide, at der var en åben stilling. Den søgte jeg og fik. Så det var egentlig ret nemt.
Troede, han skulle arbejde med film
Det kan godt være, processen fra at være studerende til at have landet drømmejobbet er gået som smurt, men det er langt fra alting, der kommer let til Frederik Jeppesen.
Han kom først ind på The Animation Workshop tredje gang, han søgte, og han var efter eget udsagn "ikke skidegod i gymnasiet".
- Jeg fulgte ikke ret meget med. Der er rigtig mange tegninger i mine notehæfter.
Og selv om han altid har vidst, at han ville noget kunstnerisk, så lå det ikke nødvendigvis i kortene, at hans skæbne ville blive den danske computerspilbranche.
- Jeg troede faktisk, jeg skulle arbejde indenfor film, men så fandt jeg ud af, at det går lidt hurtigere med computerspil. Det er en spændende branche, fordi der ikke er nogen fast opskrift på, hvordan man laver et godt computerspil. Det ligger i the sweet spot mellem højteknologi og kultur, og det synes jeg er et megafedt at befinde sig arbejdsmæssigt.
Han sætter især pris på arbejdsmiljøet hos Ghost Ship Games, hvor crunch er et begreb, der nærmest ikke findes.
- Jeg er ansat 37,5 time per uge, og jeg har aldrig arbejdet over. Jeg tror, branchen er lidt delt mellem steder, som er, ligesom hvor jeg er, og så de her helt små steder, hvor man er nødt til at crunche for at komme ud over rampen.
- Ghost Ship Games er etableret af nogle garvede herrer, som har mange år på bagen. De har bygget det studie, som de helst selv ville arbejde i. Det gør, at der er en rigtig sund og god kultur i firmaet.
En god fjer i hatten
Derfor har han da også tænkt sig "at blive hængende" hos spilstudiet, hvor han sammen med i alt 20 andre arbejder på de løbende updates til 'Deep Rock Galactic'.
- Jeg lærer sindssygt meget ved at arbejde der, hvor jeg gør lige nu. Det er vigtigt at blive ved med at få input af nogen, der er sejere end dig. Så jeg bliver her lidt endnu, og så må vi se, hvad tiden bringer.
Hvad betyder prisen for dig?
- Jeg er enormt benovet, glad og ydmyg. Det er en god fjer i hatten at være blevet tildelt sådan en pris.