Gennem mange år troede Maja From Andersen, at hun skulle være lærer. Det var hendes forældre, så det var nærliggende for hende også at vælge den vej.
Men i gymnasiet begyndte menneskehjernen at interessere hende. Faktisk i så stor en grad, at hun få år senere stod med papir på at være bachelor i kognitionsvidenskab (studiet om, hvordan processer i hjernen skaber menneskelig adfærd) fra Aarhus Universitet.
Og det skulle vise sig at være en god beslutning for Maja From Andersen at satse på sin drøm i stedet for at gå i forældrenes lærer-fodspor.
Hun er nemlig lige blev udnævnt til at være ét af den danske spilbranches nye, store talenter ved Spilprisen 2020.
For selvom hun aldrig har spillet vildt mange spil eller haft drømme om at indtage spilbranchen, så er det ikke desto mindre dét, Maja From Andersen har gjort.
- Jeg spillede mest sådan nogle multiplayer-webspil, hvor man sad med sine venner omkring samme tastatur. For eksempel 'Bubble Struggle'. Det har jeg brugt mange timer på. Men computerspil lå ikke i kortene for mig ellers, siger Maja From Andersen.
- Jeg ville gerne lave noget med hjernen og menneskers opfattelse af ting. Det var derfor, jeg læste kognitionsvidenskab. Og så havde jeg troet, at jeg skulle forske i neurovidenskab. Det var egentlig planen, som så ændrede sig.
Overrasket over passionen
Da Maja From Andersen blev bachelor i 2018, dumpede et jobtilbud ind ad døren fra det aarhusianske spilfirma Funday Factory, hvor hun nu har arbejdet siden august samme år.
Her har hun gennem sit arbejde som dataanalytiker været med til at optimere spillet 'Bullet League'.
Det er Maja From Andersens opgave at kigge på, hvad spillerne laver i spillet. Hvordan og hvor længe de spiller, og om de sidder fast nogle steder.
- I samarbejde med designerne, som designer spillet, prøver vi så at arbejde med dataen og lade den guide os i, hvad vi skal forbedre, udvikle på og ændre i designet, forklarer Maja From Andersen og fortsætter:
- Vi kan se, om den oplevelse, designeren har tænkt, også er den oplevelse, spillerne har. Vi kan se, hvornår noget er for svært og for mange taber. Vi følger med i de fleste ting for at sikre, at alle får den bedste oplevelse.
Og selvom det for Maja From Andersen aldrig var et mål at komme til at arbejde med spil – modsat mange af hendes kollegaer, som har haft det som livslang drøm – så kan hun mærke, at det føles som den helt rigtige hylde for hende at være landet på.
- Jeg kendte ingenting til branchen før og vidste ikke, hvordan man udviklede spil, eller hvem der gjorde det. Men det har overrasket mig, hvor fedt det er at arbejde med spil.
- Den enorme kreativitet i virksomheden er meget givende, og det giver et rigtig godt arbejdsmiljø. Jeg kan ikke forestille mig et felt, hvor der er lige så meget passion som med spil, siger hun.
Fremtiden tilhører dataanalytikere
På trods af sit ringe kendskab til branchen, er hun nu ét af de talenter, der er blevet hyldet for sin indsats.
Og Maja From Andersen har da også ambitioner på både sin egen og sin branches vegne.
- Jeg er overrasket over, hvor lidt man har analyseret data. Det er en vigtig del af at udvikle spil, og man kan få virkelig meget ud af at bruge dataen. Men det er ikke udviklet i sådan en grad, jeg ellers havde troet, siger hun.
Derfor håber hun også, at fremtiden tilhører dataanalytikere. Og hun kan også mærke, det er en vækst, der er gået hurtigt, siden hun startede i Funday Factory.
- Jeg taler for, at man skal bruge dataanalyse mere, og at alle får øjnene op for, at dataanalyse kan hjælpe til, at man får bedre spil - uden at man sætter det i stedet for kreativiteten.
- Det kan være en udfordring at forklare nogle gange. Nogle tror, man skal træffe en beslutning baseret på enten data eller på sin egen kreativitet. Men sådan synes jeg ikke, det behøver at være. De to ting kan sagtens arbejde sammen!