Raser over kvindelige gameres sexisme-oplevelser: 'Nu tager det sgu overhånd'

Der er klar forskel på, hvilke barske kommentarer mænd og kvinder får, når de spiller, siger ekspert.

Den grove tone og onlinechikane er en del af pakken, når du gamer online, mener mange brugere på Facebook. (© Unsplash)

- Det er lige meget, hvilket køn du har, alle bliver trollet online.

- Det er gamingverdenen. Om du er kvinde eller mand. Så hvis man ikke gider det bøvl, må man jo spille singleplayer-spil.

- Mænd er også rimelig grove ved andre mænd. Nogle folk er røvhuller. Kunne verden fikses for det, var det vel gjort? Helt enig i, at det ikke kan være rigtigt, det skal være sådan, men ja, øv.

Sådan skriver nogle af de hundredvis af Facebook-brugere, der har givet deres mening til kende i forbindelse med en artikel om sexisme i gaming.

I artiklen står 15 kvindelige danske gamere frem og fortæller om deres oplevelser med sexisme og chikane, som de modtager på baggrund af deres køn.

Men når man taler om den grove tone i online-gaming, så er tilsvininger mere reglen end undtagelsen, mener de mange gamere i kommentarsporet.

Det handler altså ikke om, hvorvidt man er kvinde eller mand. Hvis man gamer online, så er den grove tone en del af pakken. Og "hvis man ikke gider det bøvl, må man jo spille single player spil", som en bruger påpeger.

Alligevel er der en klar forskel på de bemærkninger, man som henholdsvis kvinde eller mand skal forholde sig til, siger ph.d. Torill Mortensen, der blandt andet forsker i dialogen i multiplayer-spil på IT-Universitet i København.

- Vi kan se, at tonen ret systematisk bliver hårdere, når en kvinde tilslutter sig et spil. Og at hendes køn bliver brugt som en måde til at demonstrere en ujævn magtbalance.

Det viser sig eksempelvis i forventningen om, at en kvindelig spiller skal bruge sin seksualitet som betaling:

- "Send nudes for boost" (send nøgenbilleder for at stige i rang) er et typisk eksempel på, at det forventes, at kvinder betaler med deres krop. Det krav er der ikke på samme måde til mandlige gamere, forklarer Torill Mortensen.

Og selvom mænd også oplever en hård tone, så er det sjældent deres seksualitet, de forventes at betale med:

- De kalder hinanden homofobiske begreber, men det forventes ikke, at unge mænd betaler med deres maskulinitet på samme måde, som kvinder skal betale med deres femininitet for at være med.

At kvindelige gamere kan opnå fordele på baggrund af deres køn, som Facebook-brugeren skriver, er heller ikke unormalt. Men intet er gratis, mener Torill Mortensen:

- Der er en del, der giver gaver til kvindelige gamere, fordi de har en forventning om seksualitet som forhandlingsvare, hvilket er ekstremt ubehageligt for unge kvinder.

Særligt fordi den form for sexisme er svær at sætte en finger på, når det sker:

- Når en skriver ”Send nudes for boost” så er det åbenlyst sexistisk. Men når der eksempelvis er tale om en ven eller medspiller, som giver en fordele og indirekte regner med at få noget seksuelt igen, er det sværere at opdage, mener hun.

Fordi mange kvinder oplever at få gaver fra mandlige spillere, vælger nogle mænd at spille med en kvindelig spilfigur. De udgiver sig altså for at være kvinder. Det fortæller Torill Mortensen:

- De vil gerne have det bedste fra begge verdener. Både de gaver og fordele, som mandelige spillere giver kvinder, og samtidig have deres maskuline magt intakt, hvis der kommer en magtkamp.

Grove og sexistiske kommentarer er hverdag for mange kvinder, når de gamer. (Foto: © Oliver Seppo, DR)

Kan kulturen ændres?

Men skal mænd såvel som kvinder bare affinde sig med, at det er sådan virkeligheden er, når man gerne vil spille multiplayer-spil, sådan som flere gamere skriver i Facebook-trådene?

Skal man forsøge at ændre de sexistiske oplevelser, som kvinder har, skal hele kulturen ændres, siger Torill Mortensen:

- Gamere er ikke onde mennesker. Men det sprog og den kultur, de møder i online-spil, gør det nemt ikke at være betænksom i omgangen med andre mennesker.

- Det er de færreste, der begynder at game, fordi de tænker, at nu skal de gøre livet til et helvede for særligt kvinder, uddyber hun.

Fordi folk sidder over hele kloden og gamer online, er det svært på tværs af kulturer og sprog at skabe et fælles sprog, der er renset for den ubehagelige tone. Det er en væsentlig udfordring, mener Torill Mortensen:

- Mange spiller ikke på deres eget sprog. Derfor virker det ikke ligeså hårdt at sige ”you fucking faggot” på engelsk, som hvis man sagde det på ens eget sprog (din fucking svans).

- Men at ændre en kultur er en lang og tung proces.

Torill Mortensen er dog optimistisk for fremtiden.

- Der kommer flere og flere kvindelige gamere og større diversitet blandt gamere. Den aggressive tone kan man desuden ikke holde til hele tiden, så der kommer nok en stabilitet på et tidspunkt.

- For at ændre kulturen kræver det mere diversitet i spil, som kan tiltrække gamere med andre præferencer.

De profesionelle

At det kræver en ændring af gamingkulturen at komme den ubehagelie tone til livs er e-sportsholdet North også bevidste omkring.

CS:GO-atleterne på det danske e-sporthold North modtager også voldsomme beskeder online. Nogle så grove, at det i januar 2019 fik North til at sige stop.

Stop til kommentarer som: "Jeg ønsker, at alle jeres spillere dør" og "Jeg håber, I får kræft, nybegyndere".

- Den slags kommentarer er ikke okay. Ikke mod os, ikke mod spillere og heller ikke mod vores modstandere, skrev de blandt andet i opdateringen, hvor de tog skarp afstand fra hadefulde ytringer af enhver art.

I dag, mere end halvandet år senere, har organisationen bag e-sportsholdet samme holdning, men en ny strategi.

- Vi finder os stadig ikke i de hadefulde beskeder, men nu prøver vi i stedet at afmontere dem, forklarer Alexander Mørch Pedersen, der er marketingdirektør i North, og uddyber:

- I dag prøver vi at tackle dem med humor, hvor vi særligt gør brug af meme-kulturen. Vi prøver at forudse det, der kommer fra kritikere og så tage brodden af den hårde tone ved hjælp af humor, forklarer han.

Det har der særligt været brug for på det seneste, hvor deres CS:GO-hold "har været i en genopbygningsfase og dermed haft svingende resultater", og derfor måske har oplevet en ekstra hård tone, fortæller Alexander Mørch Pedersen.