Populært spil ramt af shitstorm: Syvdobler priserne og sviner brugerne til

Det er et uskønt drama, der udspiller sig mellem gamere og udviklerne bag et af årets største spil.

Spiludvikleren Respawn Entertainment har syvdoblet priserne i deres nye udvidelse af 'Apex Legends'. Og det er noget, der har fået fans af spillet til tasterne. (© EA/Respawn)

Hvad der skulle have været en fredelig udgivelse af nyt indhold til spil-succesen 'Apex Legends', er endt i sandt mareridt for udviklerne bag spillet.

I sidste uge lancerede spilfirmaet Respawn, der står bag 'Apex Legends', en opdatering med nyt indhold.

En opdatering, som var imødeset af spillets mange fans.

Men i stedet for liv og glade dage endte opdateringen med at få mange spillere helt op i det røde felt, da de opdagede, at det ville blive en dyr fornøjelse at få fingrene i de nye våben og skins, som fulgte med opdateringen.

Det nye indhold var nemlig tilgængeligt gennem såkaldte loot boxes, der måske bedst kan sammenlignes med gammeldags fodbold- eller Pokémon-kort.

Disse loot boxes indeholder blandt andet nye våben og skins, men man kan ikke være sikker på, hvad man får, før man køber og åbner dem.

Normalt koster en loot box 100 af spillets valuta, der kaldes Apex Coins. Men i den seneste opdatering, skal man give 700 Apex Coins for at få fingrene i indholdet af en loot box med de dugfriske våben og skins.

Man kan købe 1.000 Apex Coins for 79 kroner. Så hvor det før kostede omkring 8 kroner at låse en loot box op, koster de nye loot boxes nu omkring 56 kroner.

Det er med andre ord en syvdobling af priserne.

Spillere ved ikke på forhånd, hvad en loot box indeholder, og i alt er der 24 nye stykker indhold at samle i den nye udvidelse. Så hvis man vil have fingrene i alt det nye indhold, må man altså til lommerne og punge mange penge ud.

Spilekspert: Forstår brugernes vrede

På internetfællesskabet Reddit flød det derfor over med vrede spillere, der mente, at udvikleren Respawn Entertainment og udgiveren EA Games var griske.

De mange vrede spillerne mente også, at det kringlede og dyre loot box-system gik imod udviklernes eget løfte om at 'profitere på en måde, der føles fair, og som giver spilleren mulighed for selv at vælge, hvordan de vil bruge deres tid og penge', som de ellers havde lovet, da de lancerede spillet tilbage i februar.

Tidligere på året kom 'Apex Legends' også i modvind, fordi fans ikke mente, det gik hurtigt nok med at opdatere spillet med nyt indhold. I starten af sommeren kunne udviklerne bag spillet så endelig præsentere Wattson, som ses her på billedet, som en ny figur. (© Respawn)

- Jeg var så spændt på det her event og de nye skins, men nu er jeg bare skuffet. Ikke overrasket, bare skuffet. Det er fucking dyrt, skriver brugeren Rayett eksempelvis på Reddit. Og han eller hun er ikke alene.

- Prisen på det her indhold er helt hen i vejret, skriver FroFiction.

- Min skuffelse er ubeskrivelig lige nu, skriver daledge97.

Spilekspert Magnus Groth-Andersen, der er chefredaktør på Nordens største spilmedie, GameReactor, forstår godt, at spillerne er blevet sure over drejningen i 'Apex Legends'.

- Folkene bag 'Apex Legends' sætter priserne op og designer hele opdateringen til at presse spillerne til at finde pungen frem. Spillernes argumenter er, at det her simpelthen ikke er en fair måde at tjene penge på. Selv de, som spiller meget og viser udviklerne velvilje til at bruge en mønt engang i mellem, føler sig chokerede over, hvor mange penge det her kræver, siger han.

Sviner fansene til

Men spillets udviklere gad ikke høre på de utilfredse spillere.

Så de svarede igen med et sprogbrug, der fik mange af de dedikerede 'Apex Legends'-fans til at måbe.

- Jeg har været i industrien længe nok til at huske dengang, hvor spillerne ikke var nogle kæmpe ass-hats (røvhatte) overfor udviklerne, og det var rigtig rart, skriver en af flere Respawn-ansatte på Reddit, hvor spillerne også kaldes for snyltere og dicks.

Og den slags må selvfølgelig ikke ske, mener Magnus Groth-Andersen, der dog godt kan sætte sig ind i, hvorfor det alligevel sker.

- Det er desværre ikke første gang, vi ser den slags verbale kampe mellem spillere og spiludviklere. For spil tager længere tid at lave, og spillerne har en forventning om konstant at blive orienteret af udviklerne, siger han og fortsætter:

- Det lægger et enormt pres på de her mennesker, der skal svare de vrede brugere på alle mulige medier, hvor de bombarderes med beskeder, og så glipper det engang i mellem. Det er selvfølgelig ikke okay, men det sker desværre bare nogle gange.

Hverken spillerene eller udviklerne bag 'Apex Legend' har grund til at juble. Spillet har trods en succesfuld lancering i februar været ramt af en række mindre shitstorms, som har gjort forholdet mellem gamere og udviklere anspændt. (© Respawn)

Siger undskyld til rasende fans

I kølvandet på den anspændte situation mellem spillerne og udviklerne af 'Apex Legends', har EA Games skrevet en officiel undskyldning på spillets hjemmeside, hvor de lover at lytte til brugerne i fremtiden.

- Da vi udgav 'Apex Legends', lovede vi spillerne, at vi kun ville profitere på en måde, der føles fair, og som giver spilleren mulighed for selv at vælge, hvordan de vil bruge deres tid og penge, skriver de og forsætter:

- Med den seneste udgivelse ramte vi ved siden af og brød vores løfte.

I samme meddelelse lover de, at deres events i fremtiden vil foregå på en anderledes måde, uden at blive konkrete i forhold til, hvordan kommende events vil adskille sig fra det nuværende.

Også Respawns administrerende direktør Vince Zampella har skrevet en undskyldning på Twitter. Her skriver han, at firmaets ansatte ikke bør bidrage til den 'giftige' debatkultur på nettet:

Magnus Groth-Andersen tvivler dog på, at EA Games og Respawn Entertainment kommer til at ændre radikalt på deres forretningsmodel.

- For udgivere som EA Games handler det om at tjene flere og flere penge hele tiden. Det er sådan, de præsenterer resultater for deres investorer. Det eneste parameter, som er noget værd for dem at måle på, er, hvis der er tjent flere penge end sidste kvartal, siger Magnus Groth-Andersen og fortsætter:

- Så de har måske fået et klap over fingrene nu. Men hvis de skal være en succes, så skal de stadig forøge omsætningen på 'Apex Legends' på den ene eller anden måde.