Et af årets mest populære gaming-fænomener, skydespillet 'Apex Legends', er kommet i overraskende modvind.
Det er både blevet ramt af serverproblemer og hackere - og fans er begyndt at vende sig imod spillet, fordi det simpelthen ikke går hurtigt nok med at opdatere det med nyt indhold.
- Succesen tog alle lidt med bukserne nede, vurderer spilekspert Magnus Groth-Andersen, der er chefredaktør på nordens største spilmedie, GameReactor.
Serverproblemerne giver tekniske udfordringer, mens hackerne snyder sig til sejren og ødelægger spiloplevelsen for dem, som forsøger at konkurrere i skydespillet på almindelig vis.
- Jeg tror ikke, EA og Respawn, der står bag spillet, havde forventet denne her succes. Det er også kommet frem, at det faktisk var Respawns sekundære udviklingsteam, der står bag 'Apex Legends', mens A-holdet hos Respawn arbejder på det kommende storspil 'Star Wars Jedi: Fallen Order', siger han.
Udvikleren erkender, at der er udfordringer
I en pressemeddelelse erkender Respawn, der er udvikleren bag 'Apex Legends', at den overvældende interesse også kom bag på dem, da spillet på kort tid blev ultrapopulært.
- Hurtig vækst er vidunderligt, og vi er glade for den modtagelse, spillet har fået siden udgivelsen. Men den type vækst kommer dog også med nogle klare udfordringer, og vi har taget et par slag undervejs. Vi har ikke været gode nok til at udgive opdateringer, give spillerne nyt indhold eller fremlægge en klar plan for, hvordan vi ønsker at udvikle 'Apex Legends' i fremtiden, skriver de i en pressemeddelse på Reddit.
Som Respawn også medgiver i pressemeddelelsen, så efterlyser mange brugere nyt indhold i spillet.
Selv forklarer spilfirmaet, at de forsøger at have et arbejdsmiljø, der tager nødvendige hensyn til holdet bag spillet.
- Alle er sultne efter nyt indhold. Men helbredet på vores hold er vigtigt for os. Og vi vil gerne bevare en sund arbejdskultur, så vi undgår at vores udviklere ender med at blive udbrændte, skriver de i opslaget på Reddit.
'De skal gøre som Fortnite'
Udmeldingen kommer i kølvandet på en rapport, der kritiserer Respawns største konkurrent Epic Games, der står bag 'Fortnite' for at operere med voldsomme arbejdsuger på helt op til 70 til 100 timer om ugen.
Både nuværende og tidligere medarbejdere kalder arbejdsmiljøet på Epic Games 'giftigt' og 'stressende'. Og det er den slags arbejdsforhold, Respawn forsøger at undgå.
Men selvom ingen måske har godt af at arbejde 100 timer om ugen, så mener Magnus Groth-Andersen fra Gameractor alligevel, at Respawn er nødt til at kigge i retning af 'Fortnite', hvis de vil have 'Apex Legends' til at løbe med sejren i det lange løb.
- 'Fortnite' opdateres med nyt indhold i form af nye kostumer, karakterer, mekanikker og initiativer på ugentlig basis. Og det er den måde, man bliver nødt til at gøre det på som gratis Battle Royale-spil, siger Magnus Groth-Andersen uden at bifalde de voldsomme arbejdsforhold.
- Der har bare været for lidt nyt indhold i 'Apex Legends', og de har været for langsomme til at få det ud, siger han.
Han påpeger også, at 'Apex Legends' også lider under, at udviklerne bag ikke har været hurtige nok til at få stablet en solid esportsmodel op omkring spillet.
- Der er turneringer, men de er alle arrangeret af tredjeparter. EA har ikke et officielt verdensmesterskab. De er der simpelthen ikke. Det går for langsomt, siger Magnus Groth-Andersen.
De kan stadig vende udviklingen
Men slaget er bestemt ikke tabt for 'Apex Legends' endnu.
Magnus Groth-Andersen mener, at de sagtens kan vende den negative udvikling og forblive en stor spiller på markedet.
- Det er jo egentlig svært at argumentere for, at 'Apex Legends' er en kæmpefiasko. Spillet har over 50 millioner spillere, og jeg tror helt sikkert, det har en rolle at spille i et større og bredere billede. De har et stort publkum, og folk har det med at gå for at komme tilbage med denne type spil. Det her er starten for 'Apex Legends' - det har en lang fremtid foran sig, siger han.
Respawn har da også taget konsekvensen af den kedelige udvikling for deres spil og lover, at de inden længe vil præsentere en plan for, hvad brugerne kan forvente sig af det populære spil i fremtiden, som også vil blive tilført endnu flere midler, der skal optimere spiloplevelsen for brugerne.
- De venter til juni, hvor de vil afsløre en masse til det store 'EA Play'-event. Og jeg forventer, at de dér vil go big. Så jeg tror, vi vil blive præsenteret for en plan, der rækker et til to år ud i fremtiden, en officiel liga og omkring tre ny karakterer, lyder det optimistisk fra spileksperten.