Hvad lavede du, da du var 21 år?
Du var måske ude at rejse. Holdt sabbatår og arbejdede. Eller gik og overvejede, hvad du ville studere.
Eller også var du måske allerede i fuld gang med en succesfuld karriere.
Det sidste er tilfældet for 21-årige Emil Skriver, der allerede sidste år blev kåret som ét af de lysende, nye talenter i den danske spilbranche, da han blev udnævnt som ét af i alt fire 'Upcoming'-talenter ved Spilprisen 2019.
Han var indstillet til prisen af sin arbejdsgiver, spilstudiet IO Interactive, og her er han stadig ansat som elev og environment artist, mens han færdiggør sin uddannelse som multimedieanimator.
- Jeg kan stadig godt synes, det er helt skørt, at jeg får lov til at være med til det her. Det sker nærmest på daglig basis, at det går op for mig, at jeg faktisk er med til at arbejde med nogle af verdens største computerspil.
- IO Interactive er et kæmpestort firma, men de har alligevel givet mig et enormt ansvar. Jeg har selvfølgelig også vist, at jeg var mig ansvaret voksen, men det er alligevel superfedt at føle, at man får noget tilbage for den indsats, man yder.
I øjeblikket hjælper Emil Skriver til på et nyt hemmeligt projekt hos det københavnerbaserede spilstudie, der blandt andet står bag den succesfulde 'Hitman'-spilserie.
- Min hovedopgave er at lave våben og andre 3D-ting til et spil. Og jeg er løbende begyndt at få mere ansvar for også at bygge selve banerne og lave landskaber og sådan noget.
Barndomsdrøm går i opfyldelse
Men hvordan lander man egentlig i et job hos ét af landets mest succesfulde spilfirmaer, når man ikke engang er færdiguddannet og lige er kommet ind med firetoget fra Jylland?
Jo, det gør man, fordi man simpelthen ikke kan lade være.
Emil Skriver har gamet siden barnsben, og han fortæller, at han altid har vidst, at han ville lavet noget kunstnerisk.
- Det er en drøm, jeg har haft, lige siden jeg var ti år gammel og startede med at spille 'Minecraft'. Dengang gik det bare op for mig, at jeg skulle arbejde med at lave computerspil.
Det førte sidenhen til en optagelse på 3D College i Grenaa, hvor man uddanner folk til at lave 3D-animation til blandt andet spillefilm, web, computerspil, reklame og undervisning.
Når man har gennemført skolens seks måneder lange grundforløb, bliver man sendt ud i verden for at prøve kræfter med branchen.
- Jeg var egentlig i kontakt med et andet studie i den periode, men det blev ved med at blive udskudt, så jeg tog med skolens virksomhedskonsulent til København, og så skyndte jeg mig at smække et cv sammen, som jeg lagde hos IO. Det fulgte jeg op med en ansøgning.
Ansøgningen førte først til et Skype-møde, og så et besøg og en rigtig samtale hos IO Interactive. Efter samtalen sagde spilstudiet, at de gerne ville have ham som elev.
- Det var super surrealistisk at have brugt al den tid på at sidde og dygtiggøre sig og så pludselig at kunne åbne døren ind til et rigtigt spilstudie og faktisk få lov til at være en del af det.
- Det var en totalt uhåndgribelig drøm, der pludselig blev til meget håndgribelig virkelighed.
Stærkt socialt sammenhold
Den virkelighed befinder Emil Skriver sig stadigvæk i. Og han nyder at gå på arbejde hver eneste dag.
- Det er super fedt at være omringet af folk, der brænder for det, de laver. Uanset om man er programmør eller 3D-kunstner, så handler det i bund og grund om, at vi alle sammen elsker at spille og skabe videospil og har gjort det hele vores liv. Det er ret fantastisk.
- Det betyder meget for mig, at jeg er en del af en kultur, jeg kan stå inde for, og at jeg arbejder sammen med nogle mennesker, der brænder for det, de laver.
Og IO Interactive er især en arbejdsplads, hvor det sociale sammenhold bliver vægtet højt, forklarer Emil Skriver. Således afholdes der fredagsbar hver fredag, og det sker også ofte, at de er nogle stykker – Emil Skriver inklusiv – der tager ud og drikker en øl sammen.
Og crunch og stressede medarbejdere er tilsyneladende også en by i Rusland hos spilstudiet.
- Ledelsen gør meget ud af, at man ikke skal arbejde over. De ved godt, der foregår de her ting rundt omkring i branchen, og det vil de ikke være en del af. Ledelsen går op i sine medarbejdere og er super modtagelig overfor feedback.
Så der forekommer slet ikke overarbejde?
- Der er folk, der har arbejdet over indimellem, men ud fra hvad jeg har kunnet se og høre, så er det meget sjældent, at det er noget, folk bliver bedt om. Hvis der er overarbejde, er det ofte nogle timer, folk selv vælger at lægge.
'Det er en meget ustabil branche'
Dermed lader det ikke til, at Emil Skrivers arbejdsplads døjer med de problematikker, der ifølge en undersøgelse fra fagforeningen Prosa ellers gør sig gældende for store dele af den danske spilbranche.
Den undersøgelse viste blandt andet, at 61 procent af Prosas medlemmer med ansættelse i computerspilbranchen fik en dårligere løn her, end de ville kunne få i andre brancher. Den viste også, at 14 procent var kontraktmæssigt bundet til at arbejde 40 timer om ugen, og at næsten 60 procent ikke blev betalt for overarbejde.
Selv om det meste altså lader til at være fryd og gammen i Emil Skrivers arbejdsliv, så medgiver han dog, at det alligevel godt kan være en utryg branche at slå sine folder i fra tid til anden:
- Det er en meget ustabil branche, hvor man flere gange har set store fyringsrunder. Det er både sket for IO Interactive, men er også sket for andre studier. Det er forfærdeligt at være vidne til.
- Mere støtte ville helt klart være med til at stabilisere branchen.