Gamingredaktør om Fortnite-lukning: 'Jeg mindes ikke at have set noget lignende'

Fortnite nåede at få massiv omtale, mens spillet var nede i mere end 24 timer.

Sådan så de mange millioner brugeres skærm ud, da Fortnite gik i sort søndag aften kl. 20.15 (Privat foto).

#Fortnite #Fortniteblackout

Det populære onlinespil har fået ekstrem meget omtale på blandt andet de ovenstående hashtags, efter at folkene bag lavede en mystisk nedlukning af programmet søndag aften.

Alene fra klokken 20-21 dansk tid er Fortnite omtalt cirka 80.000 gange på Twitter, men også de traditionelle medier har dækket det.

Og folk er blevet ved med at tale om det populære spil, indtil det igen kunne tilgås omkring middag i dag.

Og det var ikke et teknisk uheld, der forårsagede den sorte skærm, forklarer DR's gaming-redaktør Lasse Kjær Christiansen.

Han vurderer, at det var et kalkuleret nedbrud, og at de kan have haft en idé med at lukke Fortnite ned i mere end et døgn uden at melde noget officielt ud.

- Hvis formålet var, at vi skal tale om Fortnite inden lanceringen, så må man sige, at det i den grad er lykkedes. Jeg mindes ikke at have set noget lignende, siger han.

Gaming-redaktøren tror, at Fortnite havde kommunikeret langt mere klart, hvis nedbruddet havde været en teknisk fejl.

Skaber høje forventninger

Den almindelige fremgangsmåde ved nye spilopdateringer er, at udviklerne melder det ud i god tid. Derfor er Fortnites taktik meget anderledes end konkurrenternes.

- Det skaber en hel masse hype og forventningsglæde. Det er jo også ret effektfuldt at tage noget fra nogle i et kort øjeblik for at signalere, hvad det egentlig betyder, siger Lasse Kjær Christiansen og fortsætter:

- Og så giver det nok en anden glæde, når man så kommer tilbage til spillet, end hvis man bare opdaterede det fra det ene øjeblik til det andet.

Den analyse er Gry Høngsmark Knudsen enig i. Hun er forskningschef for Erhverv på UCL og ved en hel masse om digital marketing.

- Hvis der er noget, der er meget attraktivt, og det så bliver svært tilgængeligt - ligesom luksusprodukter - så bliver attraktionen endnu større, siger hun.

Samtidig skaber det en øget opmærksomhed på produktet. Før kunne alle komme ind og spille gratis, og nu har ingen længere adgang.

- Og det skaber en masse omtale, siger Gry Høngsmark Knudsen.

Modigt valg af udviklerne

Men det er ikke alle, der skal kaste sig ud i den brandingstrategi, mener hun.

- Det er jo også en farlig strategi. Lige pludselig kan brugerne have fundet noget andet at spille, siger Gry Høngsmark Knudsen.

Og så skal man være sikker på, at opdateringen lever op til spændingsopbygningen.

- Hvis det er et halvdårligt kapitel to, så bliver skuffelsen nok endnu større, end hvis de bare havde haft åbent hele tiden, siger hun.

Men det er meget effektfuldt, hvis det er gjort med vilje, understreger hun.

- Når børn pludseligt får frataget deres legetøj, kommer det til at fylde meget, og så skal næste del af spillet virkelig kunne indfri forventningerne.