- Jeg kommer virkelig ikke til at købe det her spil!
- Jeg er glad for, at jeg ikke støtter dem. De er ligeglade med LGBT-miljøet.
- CD Projekt Red har et reelt problem med transfobi.
Sådan lyder nogle af de reaktioner, der er kommet i kølvandet på et nyt billede fra det ventede storspil 'Cyberpunk 2077' fra det polske spilfirma CD Projekt Red, der udkommer til næste år.
Billedet er blevet præsenteret i forbindelse med verdens største spilmesse E3, der netop nu finder sted i Los Angeles og skulle egentlig vise, hvordan lysteknologien ray-tracing bliver brugt i spillet.
Men det er en fiktiv reklame på billedet, der er løbet med opmærksomheden.
Reklamen på billedet viser nemlig en transperson, der skal sælge en fiktiv energidrik.
Reklamen, der vil figurere i spillet, viser en kvinde med en synligt erigeret penis under tøjet, mens reklamens slogan er 'Mix it up', der oversat betyder 'Prøv noget nyt/Ryst posen'.
Se billedet her:
Det har fået spilfans til tasterne, fordi de mener, at spiludviklerne udnytter transpersoner ved at seksualisere dem og behandle dem som en joke.
Reaktionerne kommer også på baggrund af, at CD Projekt Red for et år siden stod i en lignende situation, hvor folk rasede, fordi de mente, at spilfirmaet i et tweet gjorde grin med transpersoner.
Spiludvikler: 'Det er et bevidst valg'
De kraftige reaktioner på reklamen i spillet har nu fået udviklerne bag 'Cyberpunk 2077' til at svare på kritikken.
Kasia Redesiuk er grafisk designer i CD Projekt Red og står bag den omdiskuterede reklame i spillet. Ifølge hende skal den fiktive reklame ses som en samfundskritisk kommentar til, hvordan store firmaer udnytter minoriteter i kommercielle sammenhænge.
- Jeg synes personligt, personen er sexet. Men modellen bliver jo faktisk udnyttet. Den smukke krop bliver udnyttet. For at fremme en virksomheds interesser. De bliver udstillet som 'en ting', og det er jo den frygtelige del af det, siger Kaisa Redesiuk i et interview med Polygon.
Hun forklarer desuden, at universet I 'Cyberpunk 2077' byder på en lang række personer, som bryder med de gængse kønsstereotyper og nægter at passe ind i de kasser, samfundet har stillet op.
- I år 2077, hvor kropsmodifikationer er blevet tilgængelige, tror jeg, folk blander og kombinerer forskellige ting, lige som de har lyst til. Selve samfundet er mere åbent indstillet over for forskellige former for parforhold, siger hun.
Hun understreger, at den kontroversielle reklame, hun har skabet i spillet, er lavet for at få spillere til at reagere og reflektere.
- 'Cyberpunk 2077' foregår i en dystopisk fremtid, hvor multinationale firmaer styrer alt. De forsøger - med succes - at påvirke folks liv og proppe deres produkter ned i halsen på folk. Så de laver de her aggressive reklamer, siger hun og fortsætter:
- Vi gør det for at vise, at ligesom i den virkelige verden så er denne her form for overseksualisering frygtelig. Det er et bevidst valg fra vores side at vise det, siger Kasia Redesiuk.
Forening: 'Man skal lytte til dem, det handler om'
Og det er rigtig fint, hvis CD Projekt Red har intentioner om at kritisere overseksualisering. Men det gør man bare ikke ved blot at reproducere overseksualiseringen.
Det mener talsperson fra Everyday Sexism Project Danmark, Iben Hendel Philipsen.
Ifølge hende er det særligt vigtigt at lytte til de personer, som finder den fiktive reklame problematisk.
- Det handler ikke om, at alle skal spise klid, være hippier og ikke må noget. Men man skal lytte til de mennesker, man omtaler, når de reagerer, siger hun og fortsætter:
- Når trans- eller andre LGBT-personer reagerer, så er det dem, vi skal lytte til. For det er dem, der bliver repræsenteret på en specifik måde i det her tilfælde. Vores intentioner kan være nok så gode. Men hvis ikke intentionerne bliver oplevet, som det var påtænkt, så er det jo lige meget, siger hun.
Der er dog også brugere, der mener, man bør slappe lidt af og ikke hidse sig op, da hele miseren udspiller sig i et fiktivt univers i et spil.
Men Iben Hendel Philipsen påpeger, at det altså betyder noget, hvis vi nægter at lytte, når folk råber op.
- Grundlæggende handler det om de fortællinger, vi laver som samfund. Vi bliver påvirket af det, vi ser, den måde vi taler på, og de universer vi er i, siger hun og tilføjer:
- Og bare fordi et univers ikke eksisterer i virkeligheden, så tager man jo stadig alle de indtryk derfra med sig ud i den virkelige verden.