324 dage.
Så lang tid nåede én af verdens største streamere Tyler 'Ninja' Blevins at streame fra Microsofts livestreamingplatform Mixer, før tjenesten 22. juni meddelte, at de ville lukke.
I går blev stikket så trukket på tjenesten, der ellers var tænkt som omdrejningspunktet for Microsofts spillekonsol Xbox og ikke mindst som en konkurrent til giganten Twitch.
Selvom Mixer sidste år hev nogle af de allerstørste stjerner fra netop Twitch over på platformen, gik det altså ikke. I stedet har Xbox nu valgt at indgå et partnerskab med Facebook Gaming.
- Det er selvfølgelig et kæmpe flop, at Mixer lukker, på trods af at de har hentet store navne som Ninja og Shroud (Michael Grzesiek, red.) til platformen, siger Sigge Højbjerg, der er vært på DR Ultra Gaming.
Twitch skal presses
Men når det er sagt, byder Sigge Højberg satsninger som netop Mixer velkommen på livestreamingmarkedet. Et marked, der i høj grad domineres af mastodonten Twitch:
- Når der kommer flere om buddet, kan de være med til at presse Twitch, som ellers har været vant til at have monopol på markedet og derfor har kunnet opføre sig som de ville overfor deres brugere, forklarer Sigge Højbjerg.
At kunne "opføre sig som de ville" manifesteres blandt andet i en "uigennemsigtig politik" om, hvem der bliver udelukket hvornår og ikke mindst en indkassering på 50 procent af streamernes indtjening på abonnementer fra deres abonnenter, forklarer Sigge Højbjerg.
Han ser derfor heller ikke skævt til Ninja, efter han først skiftede til Mixer og nu, efter nedlukningen af platformen, har skiftet til YouTube Gaming.
- Det er kun fedt, at de store streamere tør skifte platform, for det kan være med til at presse Twitch til at lave nogle bedre vilkår for alle brugere af deres platform.
Ninja - mere et brand end gamer
Ninja var blandt de første livestreamere til at kaste sig over spillet 'Fortnite' på Twitch. Han blev derfor hurtigt den mest sete 'Fortnite'-streamer – og med tiden blandt de mest sete Twitch-streamere overhovedet.
- Han gik fra at have 1.500-3.000 seere, når han streamede, til pludselig at blive ansigtet på 'Fortnite'. Man kunne ikke sige 'Fortnite' uden også at sige Ninja, forklarer Sigge Højbjerg om succesen bag den populære livestreamer.
I dag har den 29-årige amerikaner både sin egen tøjlinje, designet sko sammen med Adidas og har desuden udgivet et album med elektronisk musik i samarbejde med en række edm-dj's.
- I dag lever han af det brand, han er blevet, og ikke fordi han er den bedste 'Fortnite'-spiller. For det er han langt fra, slår Sigge Højbjerg fast.