Christoffer på 28 blev 'stalket' af sin chef - nu lever han af at lave computerspil

Christoffer Bechs kritik af firmaets computerspil førte til en ansættelse.

(© privat)

Det lå ikke i kortene, at 28-årige Christoffer Bech skulle leve af at udvikle spil til mobilen.

Men takket være et åbent hus-arrangement, en bramfri meningsudveksling med sin kommende arbejdsgiver og et lille drys af skæbnens tilfældighed endte det alligevel sådan.

- Jeg havde givet lidt op på at komme ind i spilbranchen, fordi det er så svær en branche at komme ind i, så jeg var begyndt at søge andre jobs. Men så kom det her bare ud af det blå, fortæller Christoffer Bech, der har arbejdet hos det aarhusianske spilfirma Set Snail siden 2018.

Hos Set Snail – der har eksisteret siden 2012 – lever de otte ansatte både af deres egne produktioner, men laver også det, Bech beskriver som "work-for-hire" indenfor design, spil og udvikling af websites for eksterne kunder.

- Lige nu arbejder jeg på et spil for Ramasjang, og ellers har vi blandt andet arbejdet sammen med Ikea, Novo Nordisk og Heineken, fortæller den spiludvikler, der egentlig troede, han skulle studere fysik eller læse til ingeniør.

- Vi har en kultur helt uden hierarki, og jeg har masser af frihed til at lave lige, hvad jeg har lyst til, fortæller Christoffer Bech om sit job hos Set Snail. (© privat)

Troede ikke, man kunne leve af at lave spil

Et åbent hus-arrangment på Aalborg Universitet viste sig dog at blive skæbnesvangert for Christoffer Bech, der har elsket at spille spil, siden han var helt lille.

- Der var nogen, der stod og fremviste sådan et interaktivt board. De lignede de eneste til hele det arrangement, der havde det sjovt, og så tænkte jeg: "Dér skal jeg hen!".

Personerne, der stod og havde det sjovt til åbent hus-arrangementet, viste sig at studere medialogi, hvor man blandt andet dykker ned i emner som menneske/maskine-interaktion, medieteknologi og programmering.

- Det var først, da jeg startede på universitetet, at det lige pludselig gik op for mig, at man faktisk kunne leve af at lave spil. Så det er ikke en interesse, jeg er født med; det er kommet lidt hen ad vejen.

Christoffer Bech hoppede straks ombord på uddannelsen, og han fandt snart ud af, at den lagde op til "en hel masse ting", og at man selv skulle vælge retning efterfølgende.

Med kandidatgraden i hus gik han i gang med jobsøgningen, og her viste det sig, at der var langt imellem de jobmæssige snapse indenfor spilbranchen i den nordjyske hovedstad.

Kritik af spil lig med ét styks ansættelse

Et tilfældigt møde ledte ham dog alligevel på sporet af den eftertragtede, men også stormomsuste branche.

- Året inden jeg blev færdig, havde jeg heldigvis mødt Kasper Bøttcher (administrerende direktør i Set Snail) på en spilkonference, hvor jeg prøvede ét af deres spil. Og det kunne jeg ikke lide, hvilket jeg også sagde til ham, erindrer Christoffer Bech og fortæller videre:

- Et år senere fandt Kasper mig så på Twitter, hvilket jeg ellers ikke brugte ret meget. Han fortalte så, at han simpelthen havde stalket sig frem til mig, og skrev så bare ud af det blå, om jeg søgte et job, og om jeg i så fald havde lyst til at arbejde for ham.

- Jeg blev ret overrasket over, at han kunne huske mig et helt år senere.

Og timingen kunne ikke have været bedre.

Ansættelsen hos Set Snail passede nemlig perfekt med, at Christoffer Bech lige havde rykket de nordjyske teltpæle op og var flyttet til Aarhus, hvor firmaet ligger den dag i dag.

- Det startede som en projektansættelse, hvor jeg lavede et vr-projekt for Ikea, men efter to-tre måneder blev jeg fastansat som den første i firmaet.

Her har han været lige siden.

Han laver både spildesign, grafik og programmering for det lille firma, og nyder hver dag den flade struktur, der også hersker blandt firmaets i alt otte ansatte.

- Det er nogle super nice gutter, der har firmaet, og de har lavet nogle virkelig fede ting. De opfører sig ikke, som man måske forestiller sig, en chef normalt gør. De føles mere som kammerater, og der er en super afslappet stemning på kontoret.

- Folk møder ind, når de kan og har lyst. Jeg arbejder fra 9-17 hver dag, hvilket passer mig rigtig godt, for jeg er slet ikke et morgenmenneske, fortæller Christoffer Bech. (© privat)

Crunch er ikke et problem

Den stemning inkluderer blandt andet frihed til at lave, hvad man har lyst til, og et begreb som faste arbejdstider findes ikke. Så længe man lægger de timer, man skal, er der ingen, der rynker på næsen af én, fortæller Christoffer Bech.

- I min kontrakt står der, at jeg godt kan blive kaldt ind til overarbejde, men hvis jeg arbejder mere end normalt, så skal jeg afspadsere det på et andet tidspunkt. Så jeg bliver ikke kompenseret økonomisk for overarbejde, men jeg skal afspadsere det.

Cruncher I meget?

- Jeg har arbejdet sene dage, men jeg er aldrig blevet tvunget til det. Generelt set undgår vi crunch, fordi vi planlægger pissegodt. Crunch er ikke noget, jeg nogensinde har oplevet som et problem i det her firma.

Christoffer Bechs arbejdsplads lader dermed ikke til at lide under de problematikker, der ifølge en undersøgelse fra fagforeningen Prosa ellers gør sig gældende for store dele af den danske spilbranche.

Den undersøgelse viste blandt andet, at 61 procent af Prosas medlemmer med ansættelse i computerspilbranchen fik en dårligere løn her, end de ville kunne få i andre brancher. Den viste også, at 14 procent var kontraktmæssigt bundet til at arbejde 40 timer om ugen, og at næsten 60 procent ikke blev betalt for overarbejde.

Kun det sidste forhold gør sig gældende for Christoffer Bech, der altså skal afspadsere, hvis han har arbejdet over.

Han føler dog ikke, det er nødvendigt at notere sine arbejdstimer.

- Der er tillid til, at jeg arbejder, det jeg skal, og når de ting, jeg skal nå.

Ærgrer sig over branchens dårlige ry

Christoffer Bech kan imidlertid godt ærgre sig over, at der er mange i branchen, der går fra projektansættelse til projektansættelse, som han udtrykker det.

- Så går man hele tiden rundt med en indre stress over, om man nu er købt eller solgt.

Ellers går Christoffer Bechs ærgrelse mest på branchens blakkede ry:

- Jeg synes, det er superærgerligt, at branchen har et dårligt ry, for det er slet ikke det, jeg oplever.

- Jeg får lov til at arbejde på projekter, jeg selv finder på koncepterne til, så det er fuldstændig lige, som jeg har kunnet håbe på.

OBS: Siden artiklens udgivelse er Christoffer Bech blevet kåret til et af spilbranchens nye talenter. Det skete ved Spilprisen 2020, som du kan læse mere om her.