Serieekspert: Første store prisfest efter #metoo blev kvindernes aften

Der er en tydelig rød tråd blandt nattens overraskende vindere ved Golden Globe.

'Big Little Lies'-skuespillerinderne Laura Dern, Nicole Kidman, Zoe Kravitz, Reese Witherspoon og Shailene Woodley poserer med tre af de priser, som serien vandt i nat. (Foto: © Kevin Winter, 2018 Getty Images)

Det seneste år har både tv-serier og film budt på en række anmelderroste fortællinger om kvinder, der på hver deres måde tager sagen i egen hånd – og det er noget, der er blevet bidt mærke i hos Golden Globe-juryen.

For mange af nattens statuetter ved prisshowet gik netop til de værker og deres skuespillere.

Og selvom mange af dem er gode serier, film og skuespilpræstationer, så hapsede de priserne foran mange af favoritterne, fortæller serie- og filmekspert Frederik Dirks Gottlieb fra ’Binge’ på P3.

Undertippet film tog den store pris

Prisen for årets bedste film i dramakategorien gik til den undertippede ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’.

- Det er ret overraskende, at den vinder. Ikke fordi den ikke har høstet mange roser – for det har den og særligt til Frances McDormand – men det er ikke en film, der var blevet spået de helt store chancer. De fleste havde nok regnet med at ’The Shape of Water’ eller ’Dunkirk’ havde vundet.

Instruktør Martin McDonagh, skuespiller Sam Rockwell og hovedrolleindehaver Frances McDormand modtog alle en Golden Globe for deres arbejde med filmen 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri'. (Foto: © Frederic J. BROWN, Scanpix)

- Jeg tror, det har noget at gøre med tematikken i filmen. Den handler om en kvinde, der tager sagen i egen hånd, da hendes datter bliver myrdet. Så på det punkt er det mindre overraskende, når man ser på det samlede politiske fokus under showet i år.

Filmen sikrede sig også to skuespilpriser til henholdsvis birollen Sam Rockwell og ikke mindst hovedrolleindehaveren Frances McDormand.

- Det var lidt mere forventet, at Frances McDormand vandt for sin rolle. Hun var manges favorit, selvom der også var andre oplagte vindere som Sally Hawkins, Meryl Streep og Michelle Williams.

Serien passer lige ind i tematikken

På seriefronten blev HBO-miniserien ’Big Little Lies’ den store vinder med sine fire priser.

- Det er en serie, der passer lige ind. Den handler blandt andet om en kvinde, der bliver udsat for overgreb af Alexander Skarsgards rolle, så det er meget oplagt, at man har kigget i den retning, siger Frederik Dirks Gottlieb.

Den størst overraskelse på tv-området er dog komedieserien ’The Marvelous Mrs. Maisel’, ifølge Frederik Dirks Gottlieb.

Rachel Brosnahan fra serien 'The Marvelous Mrs. Maisel' vandt prisen for bedste skuespillerinde i en komedie eller musical. (Foto: © Jordan Strauss, Scanpix)

Men også dens tema passer fint ind i den seneste tids fokus på sexchikane og ulighed i underholdningsbranchen.

- Det er en serie om en husmor fra 1950’erne, der vælger at springe ud som standupkomiker, så det er igen en kvinde, der går imod strømmen. Den har høstet mange roser, men det var ikke den, som de fleste havde sat deres penge på.

Forudså prisvinder #metoo?

Serien slog både populære modstandere som den genopståede ’Will & Grace’ og den roste ’Master of None’.

Til gengæld kunne komiker Aziz Ansari, der både har lavet og spiller hovedrollen i 'Master of None', glæde sig over, at han vandt prisen statuetten for Bedste Skuespiller i en komedie/musical – og det giver meget god mening, siger Frederik Dirks Gottlieb.

- Aziz Ansari er jo en person, der repræsentere langt mere end hans skuespil. Han beskæftiger sig med mange udfordringer i det amerikanske samfund, og i den seneste sæson beskriver han endda sexchikane begået af en kendt tv-person. Og det var altså inden, Harvey Weinstein-sagen rullede.

Nattens Golden Globe-show var den første store filmfest efter, at afsløringerne og beskyldningerne om overgreb og magtmisbrug har rystet film- og tv-branchen.

Showet vises på DR3 tirsdag d. 9. januar 2018 kl. 20:45.

Aziz Ansari poserer med sin Golden Globe, som han fik for sit skuespil i 'Master of None'. (Foto: © Lucy Nicholson, Scanpix)