Ikke længere ren underholdning: Det er tid til at tage ansvar, Netflix!

Netflix er efterhånden meget mere end en underholdningsvirksomhed. Og det forpligter, mener to medieeksperter.

(© Netflix)

Netflix betyder for mange en hyggelig aften i sofaen.

Og udtrykket 'Netflix and chill' er da heller ikke opstået ud af ingenting.

Men Netflix er mere end bare en underholdningsvirksomhed, der hjælper dig med at slå tiden ihjel.

Streamingtjenesten er nemlig én i rækken af store globale medievirksomheder, der startede deres tilværelse som teknologivirksomheder, men som med tiden er blevet nogle af de mest revolutionerende og styrende indholdsplatforme i den digitale medievirkelighed.

Og det er ikke nødvendigvis helt ukompliceret.

Den prisbelønnede, men også omdiskuterede, dokumentarserie 'Making a Murderer' er et eksempel på en Netflix Original-produktion. (© Netflix)

Det mener både journalist og vært på P1-programmet ’Medier og Mennesker’, Kurt Strand, og direktør for Constructive Institute, Ulrik Haagerup.

- Den digitale medieverden er blevet global og styres af teknologivirksomheder, som består af dygtige softwareingeniøre, distributionseksperter og programmører. Men ikke af journalister eller publicister, pointerer Ulrik Haagerup.

Fra postordre til global indholdsplatform

Som virksomhed er Netflix gået fra at distribuere film først via et postordre-system og dernæst til streaming af film og serier. Nu producerer Netflix derudover også både fiktion og non-fiktion.

Derfor ligger der et tungere ansvar på streamingtjenestens skuldre, end Netflix nødvendigvis er klar til at stå ved:

- Lige så snart man bevæger sig væk fra fiktion, fordrer det en anden moral og et andet værdisæt, end når man bare hjælper folk med at slå tiden ihjel med underholdning, slår Ulrik Haagerup fast.

Men fordi Netflix har vokset sig så stor og dominerende på markedet, gælder der andre spillerregler end for almindelige distributører, som man ellers ikke i samme grad ville tillægge et indholdsansvar, mener Kurt Strand:

- Når man er distributør med en størrelse som Netflix, så er der andre ting på spil, fordi de bliver styrende for, hvad rigtigt mange mennesker ser. Med den store indflydelse, de har på tv-forbruget følger der også et ansvar.

Netflix om deres eget ansvar

Spørger man Netflix, er deres officielle holdning til deres eget redaktionelle ansvar som følger:

”Vores indholdsindkøbere og –produktionshold sigter efter at kunne tilbyde et alsidigt katalog af indhold, der tilbyder noget for enhver smag og interesse. Alle holdninger udtrykt i enhver Netflix non-fiktion produktion tilhører dokumentaristerne bag produktionen.”

Så selvom en dokumentar altså er en 100 procent Netflix-ejet produktion, en såkaldt Netflix Original, vedkender streamingtjenesten sig ikke ansvaret for de holdninger og det faktagrundlag, dokumentaren baseres på.

Det ansvar giver de til de folk, der har fået en pose penge af Netflix til at skabe indholdet.

Listen over film, serier og dokumentarer Netflix selv har produceret vokser støt. Her er blot et lille udvalg:

  • '13 Reasons Why' (2017) er en fiktionsserie baseret på bestseller bøgerne af samme navn. (Foto: © Beth Dubber, Netflix)
  • Serien 'Narcos' (2015) er baseret på den berygtede narkobaron Pablo Escobars liv. (Foto: © Daniel Daza, Netflix)
  • Den anmelderroste 'Stranger Things' (2016) er endnu et eksempel på en Netflix Original fiktionsserie. (© Netflix)
  • 'Amanda Knox' (2016) er en Netflix Original-dokumentar i true crime-genren og fortæller historien om amerikanske Amanda Knox, der blev dømt for drabet af sin bofælle under et udvekslingsophold i Italien. (© Netflix)
  • Netflix har også skabt en platform for comedy. Her ses komikeren Amy Shumer i sin Netflix Original comedy special 'The Leather Special' (2017). (Foto: © Marcus Price, Netflix)
1 / 5

Den nye medievirkelighed

Det er problematisk, mener både Kurt Strand og Ulrik Haagerup:

- Netflix har indhold, der bygger på dokumentariske rammer. Derfor har de også en forpligtigelse til at fortælle brugerne, hvad de som virksomhed står for og varedeklarere deres indhold: Hvad er fakta, som de redaktionelt står på mål for, og hvad er bare fiktion, understreger Ulrik Haagerup.

Netflix er som nævnt langt fra den eneste globale medievirksomhed, der skal holde tungen lige i munden i en tid, hvor forbrugerne er begyndt at kunne se bagsiden af den digitale medie-medajle.

Særligt virksomheder som Facebook, Youtube og Twitter er blevet konfronteret med behovet for redaktionelle beslutninger.

Senest har Facebook eksempelvis slettet den danske og meget omdiskuterede 'Offensimentum'-gruppe.

- Når man på den måde begynder at kuratere i indholdet på en platform, så påtager man sig også et redaktøransvar, slår Ulrik Haagerup fast.

- Facebooks nye tiltag overfor bekæmpelsen af fake news tyder også på en erkendelse af, at deres magtposition kan trues af manglede tiltro til indholdet på platformen, vurderer Kurt Strand og fortsætter:

- Den samme logik gælder for Netflix.

Forbrugernes tur til at bestemme

Men hvorfor er det egentlig, at Netflix, Facebook, YouTube og de andre globale medievirksomheder nøler, når det handler om at vedkende sig et redaktionelt ansvar?

- Det vil åbne op for en række sagsanlæg, hvis eksempelvis Facebook eller YouTube kan holdes ansvarlig for alt indhold, der udkommer på deres platform, forklarer Ulrik Haagerup.

Derfor er det rent forretningsstrategisk smartere at fastholde en status som underholdningsvirksomhed uden redaktionelt ansvar, ifølge Ulrik Haagerup.

Men den holdning vurderer begge eksperter dog ikke vil holde på sigt i et globalt samfund, hvor forbrugerne er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved virksomhedernes ansvarsrolle:

- Magten sidder i fjernkontrollen, og hvis man som forbruger opdager, at Netflix har en lemfældig tilgang til sandheden i eksempelvis deres dokumentarproduktion, vil Netflix uden tvivl blive mødt af fravalg fra brugerne, afslutter Kurt Strand.