Har vundet flere priser: Hun står bag to af tidens sjoveste - og mest groteske - tv-serier

To serier har alt, hvad du behøver for at sikre sofa-underholdningen de næste mange uger.

Phoebe Waller-Bridge vandt i 2017 en BAFTA-award for 'Bedste kvindelige præstation i en komedieserie' for sin rolle i 'Fleabag'. (© Matt Crossick/Scanpix)

Det er formentlig de færreste, der har hørt navnet Phoebe Waller-Bridge.

Ikke desto mindre er den 33-årige englænder lige nu aktuel på de danske streamingtjenester med to af tidens skarpeste, sjoveste og mest groteske tv-serier.

Jeg taler om komediedramaet 'Fleabag' og den humoristiske spionthriller 'Killing Eve'.

Begge serier er et friskt pust i serielandskabet, er blevet tildelt flere fornemme tv-priser, og så er de begge skabt af en af tidens helt store serie-genier.

1

'Fleabag': Fantastisk mix af tungt drama og genial humor

Phoebe Waller-Bridge har både skrevet og spiller selv hovedrollen i 'Fleabag'. (© Amazon Prime)

Phoebe Waller-Bridge startede ud som dramaturg, teaterinstruktør og skuespiller på de skrå brædder.

I 2013 optrådte hun alene på scenen med 'Fleabag', et stykke om en satirisk, usikker og seksuelt aggressiv kvinde, der prøver at gemme det faktum, at hun er dybt ulykkelig.

Stykket var så overlegent skruet sammen, at det ikke blot kastede teaterpriser af sig, det blev også opkøbt af BBC i samarbejde med Amazon Prime og omsat til en af de sjoveste og mest hårdtslående serier, jeg har set i løbet af de seneste år.

Præmissen lyder måske ikke af det store.

Det, at seriens hovedperson bliver spillet af Waller-Bridge selv og blot bliver kaldt 'Fleabag' – ofte et udtryk der bruges om en beskidt hund, der slæber lopper med hjem – i serien, siger alt om hendes behandling af den figur, hun selv lægger krop til.

Fleabag er nemlig alt andet end en vinder i livet.

Hun driver en tom cafe, har et anstrengt forhold til sin familie og så dyrker hun en masse uforpligtende sex med forskellige mænd, hun ikke bryder sig om, for at dække over det faktum, at hun ikke elsker sig selv.

Ligesom vi kender det fra Kevin Spacey i 'House of Cards' – og fra teaterverdenen generelt – så bryder Phoebe Waller-Bridges figur Fleabag den fjerde væg og henvender sig igen og igen direkte til os seere.

Men modsat 'House of Cards', hvor det mest af alt føltes som et billigt filmisk greb med det elementære hovedfokus at kommunikere helt ud til de bagerste rækker, så er det i 'Fleabag' en måde, hvorpå vi kommer tæt ind på den utroværdige fortæller Fleabag, der ynder at lyve over for sig selv (og os).

Grebet bruges med omhu, som et humoristisk outlet, der som et satirisk kommentarspor gennemsyrer Fleabags absurde tilværelse.

Det er både et tungt og ægte drama, som man kender fra teaterverden, og genial humoristisk komedieserie-timing i et fantastisk mix, som jeg ikke mindes at have set serveret så vellykket før.

Første sæson byder endda på et ægte, chokerende plottwist, men det skal jeg nok afholde mig fra at kommentere yderligere på.

Nu er Waller-Bridge tilbage med anden sæson, som ikke bare lever op til den første, men på mange måder viser, hvor meget hun har rykket sig som manuskriptforfatter og skuespiller.

Og så skader det heller ikke, at samtlige biroller er spillet af mesterlige skuespillere som Olivia Coleman som den nedladende stedmoder, der benytter hver lejlighed, hun får, til at trampe på den loppebefængte hovedperson Fleabag.

Serien er et mesterstykke, og hvad enten du er til drama, komik, teater eller blot god underholdning, så er 'Fleabag' et godt bud på et sikkert hit.

2

'Killing Eve': Giver plads til utraditionelle kvinderoller

Jodie Comer spiller Villanelle i 'Killing Eve'. (© Aimee Spinks/BBCAmerica)

Det gik lidt under radaren, at Kim Bodnia for nyligt var nomineret som årets birolle til Storbritanniens mest prestigefyldte tv-pris ved dette års BAFTA-show.

Det kan vi til dels takke Phoebe Waller-Bridge for, da nomineringen faldt i forbindelse med Bodnias pragtpræstation i spion-serien 'Killing Eve', som Waller-Bridge på overlegen vis kører sideløbende med 'Fleabag'.

Netop som man troede, at Waller-Bridges talent 'begrænsede' sig til de mere intime fortællinger, så kastede hun sig sidste år over en seriel filmatisering af Luke Jennings spionroman 'Codename Villanelle' om en uhyre effektiv kvindelig lejemorder.

En serie, der nu kører på anden sæson, og ligesom 'Fleabag' heller ikke lader til at blive ringere i anden omgang.

Selvom 'Killing Eve' i al sin pomp og pragt på overfladen ser meget anderledes ud end 'Fleabag', og de små teaterlignende scener er skiftet ud med actiosnscener og blærede kameravinkler, så gemmer 'Killing Eve' på mange af de samme tematikker som 'Fleabag'.

Vi følger den småkedelige politibetjent Eve Polastri, som langsomt bliver mere og mere besat af at fange verdens mest effektive lejemorder, Villanelle.

Men under det nervepirrende spændingslag gemmer der sig en historie om to kvinder, der adskiller sig fra de traditionelle kvinderoller.

Eve vælger arbejde over manden, og Villanelle er en uforbederlig, omend dygtig, psykopat, og sammen giver de os to fiktionelle karakterer, vi i en amerikansk mainstream-serie formentlig ikke har set i så rendyrket en version før.

Villanelle torturerer iskoldt sine ofre, og Eve er skamløs i sin arbejdsmani.

Fleabag knalder med de fleste mænd, hun møder på sin vej.

Velkommen til Phoebe Waller-Bridges geniale og groteske verden, hvor to af tidens ubestridt bedste serier, ud over at underholde på højeste niveau, også baner vejen for mere interessante kvinderoller.

'Fleabag' og 'Killing Eve' kan streames på henholdsvis Amazon Prime og HBO Nordic.