2020 var historisk på flere måder.
I Oscar-sammenhæng var året historisk, da sydkoreanske 'Parasite' hev stikket hjem og vandt i alt fire priser ved uddelingen – inklusiv prisen for 'Bedste film'. Det var første gang nogensinde, at en ikke-engelsksproget film vandt dén pris.
Få uger efter uddelingen den 9. februar sidste år blev det meste af verden lukket ned (biografer inkluderet) på grund af en dengang nærmest ukendt coronapandemi.
Nu – over et år senere – raserer corona stadig, men Oscar-priserne skal nok engang uddeles, nærmere bestemt den 25. april.
Og der kan meget vel blive grund til at finde Dannebrog frem mere end én gang, når Hollywoods absolutte a-liste af kendisser skiftevis skal proklamere: "And the Oscar goes to..."
Thomas Vinterberg-filmen 'Druk' er nemlig både nomineret i kategorien 'Bedste internationale film', mens Vinterberg selv er nomineret i kategorien 'Bedste instruktør'. Det er aldrig før sket, at en dansker er nomineret i den kategori.
- Det siger noget om, at dansk film har et højt professionelt niveau. Vi leverer film, hvor der er tænkt nøje over hver en del af manuskriptet for at skabe nogle film, der hænger sammen på alle ledder og kanter. 'Druk' er vellykket fra start til slut, og man kan fornemme, det er en film, der er blevet arbejdet på gennem mange år, siger DR's filmanmelder Per Juul Carlsen og uddyber:
- Dens styrke er, at det er en film, som borer ned i noget traumatisk og trist, men vender det til noget positivt på en finurlig og troværdig måde. Den har et troværdigt lys i sig i de her mørke coronatider. Det tror jeg kan være dens styrke. Jeg tror, den har gode chancer for at vinde.
Ud over 'Druk's nomineringer er den danske klipper Mikkel E.G. Nielsen nomineret i kategorien 'Bedste filmredigering' for filmen 'Sound of Metal', mens ligeledes danske Elvira Lind står bag den amerikanske kortfilm 'The Letter Room', der er nomineret til 'Bedste kortfilm'.
- Danmark er et land, der har befundet sig på et højt filmisk niveau i 20-25 år på trods af vores beskedne størrelse. Det er det, der bærer frugt nu, siger Per Juul Carlsen.
Skal Vinterberg til USA?
Hvorvidt Thomas Vinterbergs 'Druk', Mikkel E.G. Nielsen eller Elvira Lind hiver en Oscar hjem til Danmark, ved vi først den 25. april.
Men 'Druk' har rigtig gode sejrschancer, mener Per Juul Carlsen. Det har den ikke mindst i kølvandet på, at Thomas Vinterberg også er blevet nomineret i kategorien 'Bedste instruktør'.
- Det er imponerende, at han er blevet nomineret i de to kategorier. Man ved aldrig helt, hvad der ligger bag sådan nogle nomineringer, og jeg kan heller ikke gennemskue, hvad det betyder, at man har valgt at nominere ham som instruktør, siger Per Juul Carlsen og fortsætter:
- Det må jo være, fordi de synes, han er fed. Men Oscar-uddelingen handler også om business, så jeg kunne godt have akademiet mistænkt for at også at sende en slet skjult invitation med nomineringen. Måske vil man gerne have Vinterberg til USA for at lave film?
Det går bedre med diversiteten
Normalt nominerer man kun ét års film ved Oscar-uddelingen, men i år har man på grund af coronapandemien valgt at lade film udgivet i perioden 1. januar 2020 til 28. februar 2021 komme i betragtning til at blive nomineret ved den ellers traditionsbundne prisfest.
En anden "tradition" ved Oscar-uddelingen har været, at man helst giver Oscar-priser til folk, der er hvide i huden. Tidligere år er Oscar-uddelingen i hvert fald blevet stærkt kritiseret for manglende diversitet under blandt andet hashtagget #OscarsSoWhite.
Og så sent som sidste år fik akademiet bag prisuddelingen igen høvl.
Denne gang fordi man kun havde nomineret én sort person for sit skuespil – ud af i alt 20 nominerede skuespillere. Herudover var det udelukkende mænd, der var nomineret i instruktør-kategorien.
Det hjalp lidt på diversiteten, da sydkoreanske 'Parasite' vandt hovedprisen for 'Bedste film', og i år er der langt mere diversitet at spore både i skuespilkategorierne og instruktørkategorien.
Det ændrer dog ikke på, at en helt åbenlys Oscar-kandidat nærmest er blevet forbigået ved årets uddeling, hvis man spørger Per Juul Carlsen - nemlig Regina Kings debut som instruktør, 'One Night in Miami'.
Filmen er en fiktiv fortælling om et virkeligt møde mellem borgerrettighedsforkæmperen Malcolm X, bokseren Muhammad Ali, footballspilleren Jim Brown og sangeren Sam Cooke i kølvandet på Muhammad Alis boksesejr over Sonny Liston.
- Det overrasker mig, at den ikke har indkasseret flere nomineringer. Den har alt, hvad der skal til af politisk korrekthed for at hive nogle priser hjem – samtidig med, at det er en virkelig god film.
Et lys for enden af tunnelen
Den 25. april bliver vi endelig klogere på, hvem der løber med priserne ved 2021-udgaven af Oscar-uddelingen.
Her får vi også svar på, om Thomas Vinterberg som den første dansker nogensinde scorer sig en Oscar som 'Bedste instruktør', samt om 'Druk' bliver den fjerde danske vinder i 'Bedste internationale film'-kategorien.
Og hvis timingen er rigtig, kan uddelingen faktisk ende med at blive et decideret tegn på bedre tider, spår Per Juul Carlsen:
- Biograferne i Los Angeles har lige fået lov at genåbne, og vaccinationerne drøner derudad i USA, siger han og slutter:
- Hvis uddelingen lander samtidig med, at foråret bringer endnu flere genåbninger med sig, så kunne jeg godt forestille mig, at den kommende Oscar-fest kommer til at handle om, at nu kan man endelig se et lys for enden af tunnelen.
Herunder kan du se alle de nominerede til Oscar-uddelingen 2021:
Bedste film
- •
'The Father'
- •
'Judas and the Black Messiah'
- •
'Mank'
- •
'Minari'
- •
'Nomadland'
- •
'Promising Young Woman'
- •
'Sound of Metal'
- •
'The Trial of the Chicago 7'
Bedste instruktør
- •
Thomas Vinterberg, 'Druk'
- •
David Fincher, 'Mank'
- •
Lee Isaac Chung, 'Minari'
- •
Chloé Zhao, 'Nomadland'
- •
Emerald Fennell, 'Promising Young Woman'
Bedste kvindelige hovedrolle
- •
Viola Davis, 'Ma Rainey's Black Bottom'
- •
Andra Day, 'The United States vs. Billie Holiday'
- •
Vanessa Kirby, 'Pieces of a Woman'
- •
Frances McDormand, 'Nomadland'
- •
Carey Mulligan, 'Promising Young Woman'
Bedste mandlige hovedrolle
- •
Riz Ahmed, 'Sound of metal'
- •
Chadwick Boseman, 'Ma Rainey's Black Bottom'
- •
Anthony Hopkins, 'The Father'
- •
Gary Oldman, 'Mank'
- •
Steven Yeun, 'Minari'
Bedste kvindelige birolle
- •
Maria Bakalova, 'Borat Subsequent Moviefilm'
- •
Glenn Close, 'Hillbilly Elegy'
- •
Olivia Colman, 'The Father'
- •
Amanda Seyfried, Mank'
- •
Youn Yuh-jung, 'Minari'
Bedste mandlige birolle
- •
Sacha Baron Cohen, 'The Trial of the Chicago 7'
- •
Daniel Kaluuya, 'Judas and the Black Messiah'
- •
Leslie Odom Jr., 'One Night in Miami'
- •
Paul Raci, 'Sound of Metal'
- •
Lakeith Stanfield, 'Judas and the Black Messiah'
Bedste manuskript
- •
'Judas and the Black Messiah'
- •
'Minari'
- •
'Promising Young Woman'
- •
'Sound of Metal'
- •
'The Trial of the Chicago 7'
Bedste filmatisering
- •
'Borat Subsequent Moviefilm'
- •
'The Father'
- •
'Nomadland'
- •
'One Night in Miami'
- •
'The White Tiger'
Bedste animationsfilm
- •
'Onward'
- •
'Over the Moon'
- •
'A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon'
- •
'Soul'
- •
'Wolfwalkers'
Bedste internationale film
- •
'Druk', Danmark
- •
'Better Days', Hongkong
- •
'Collective', Rumænien
- •
'The Man Who Sold His Skin', Tunesien
- •
'Quo Vadis, Aida?', Bosnien-Hercegovina
Bedste dokumentar
- •
'Collective'
- •
'Crip Camp'
- •
'The Mole Agent'
- •
'My Octopus Teacher'
- •
'Time'
Bedste dokumentar-kortfilm
- •
'Colette'
- •
'A Concerto Is a Conversation'
- •
'Do Not Split'
- •
'Hunger Ward'
- •
'A Love Song for Latasha'
Bedste kortfilm
- •
'Feeling Through'
- •
'The Letter Room'
- •
'The Present'
- •
'Two Distant Strangers'
- •
'White Eye'
Bedste animerede kortfilm
- •
'Burrow'
- •
'Genius Loci'
- •
'If Anything Happens, I Love You'
- •
'Opera'
- •
'Yes-People'
Bedste originale musik
- •
'Da 5 Bloods'
- •
'Mank'
- •
'Minari'
- •
'News of the World'
- •
'Soul'
Bedste originale sang
- •
'Fight for You' (fra 'Judas and the Black Messiah)
- •
'Hear My Voice' (fra 'The Trial of the Chicago 7')
- •
'Húsavík' (fra 'Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga')
- •
'Io Si (Seen)' (fra 'The Life Ahead')
- •
'Speak Now' (fra 'One Night in Miami')
Bedste produktionsdesign
- •
'The Father'
- •
'Ma Rainey's Black Bottom'
- •
'Mank'
- •
'News of the World'
- •
'Tenet'
Bedste fotografering
- •
'Judas and the Black Messiah'
- •
'Mank'
- •
'News of the World'
- •
'Nomadland'
- •
'The Trial of the Chicago 7'
Bedste makeup og hår
- •
'Emma'
- •
'Hillbilly Elegy'
- •
'Ma Rainey's Black Bottom'
- •
'Mank'
- •
'Pinocchio'
Bedste kostumer
- •
'Emma'
- •
'Ma Rainey's Black Bottom'
- •
'Mank'
- •
'Mulan'
- •
'Pinocchio'
Bedste lyd
- •
'Greyhound'
- •
'Mank'
- •
'News of the World'
- •
'Soul'
- •
'Sound of Metal'
Bedste filmredigering
- •
'The Father'
- •
'Nomadland'
- •
'Promising Young Woman'
- •
'Sound of Metal'
- •
'The Trial of the Chicago 7'
Bedste visuelle effekter
- •
'Love and Monsters'
- •
'The Midnight Sky'
- •
'Mulan'
- •
'The One and Only Ivan'
- •
'Tenet'