Farvel, viljestyrke! 7 smarte tricks Netflix lokker dig med

Danskerne er europamestre i at binge. Her afslører ekspert i interaktionsdesign stream-giganternes kneb til at få os til at droppe nattesøvn og pligter.

Hvad der får os til at hænge i på sociale medier er blevet overført til streamingtjenesternes brugerflader, f.eks. notifikationerne, fortæller forsker og lektor i interaktionsdesign, Louise Barkhuus, os. (© Kollage: Sara Aarøe Jepsen)

Vi elsker seriermaraton’er.

Faktisk så meget, at danskere har europarekorden i at sluge hele seriesæsoner på et døgn.

Det viser nye tal fra streamingtjenesten Netflix, der har lavet en undersøgelse af måden deres abonnenter forbruger deres indhold.

'Binge racing' kaldes disciplinen, og den har streamingtjenesten muliggjort ved at lancere hele sæsoner af en serie på én gang.

- Vi ville give folk fuld kontrol. Hvis man sammenligner med en bog, så ville vi undgå at give et kapitel ad gangen. Vi ville give dem hele bogen, fortæller Netflix' vice president of Original Content, Brian Wright.

- Det skal være op til folk selv at læse hele bogen i et stræk, eller et kapitel om dagen.

Nattesøvnen taber til smart design

Men er det nu også fuldstændig op til en selv at ødelægge nattesøvn med et serieridt?

Bevares, det afhænger af ens viljestyrke. Men før det kommer så langt, så bliver man som bruger udsat for adskillige features og underbevidste finurligheder, der er designet til at lime os til skærmen. Flere af dem er allerede testet godt og grundigt på sociale medier.

Vi har allieret os med en forsker og lektor i interaktiondesign, Louise Barkhuus fra ITU, der identificerer de mest udbredte features i streamingtjenesternes design:

Vennen der altid har en anbefaling

Når du træder ind i Netflix’ og andre streamingtjenesters verden, så bliver du tilbudt serier og film fra højre og venstre. Det er ikke tilfældigt udvalgt, men har afsæt i deres big data-analyse om din smag.

- Det er svært ikke at blive revet med, for det griber ind i en psykologisk mekanisme med, at vi godt kan lide at blive underholdt - og blive ved med det. Og så vil vi heller ikke gå glip af noget.

10 sekunders-beslutningen

Hvis du vil binge seks afsnit af en serie, behøver du ikke at gøre mere, end at trykke play en enkelt gang.

Netflix og andre streamingtjenester som HBO Nordic og DR TV har gjort det let. Næste afsnit i rækken bliver afspillet kun afbrudt af 10 sekunders ’betænkningstid’:

- Det er ikke tilfældigt, at det er så kort tid, for fik man et helt minut, er sandsynligheden for at man ville stoppe, større.

Den røde notifikation

Måske kender du den fra Instagram, Facebook eller apps’ene på din smartphone. De røde notifikationer er overalt, og også hos Netflix. Med deres røde farve fænger de lynhurtigt vores opmærksomhed og stimulerer vores belønningscenter.

- Her er den anderledes, for det er nyheder fra Netflix og ikke menneskelig interaktion, som en Facebook-notifikation ofte er affødt af. Man kan sige, at Netflix spiller lidt på en lært reaktion.

Du føler dig velkommen

Fra det øjeblik du logger på din konto, bliver du vel modtaget med brug af dit navn. Den info kender Netflix selvfølgelig fra oprettelsen af ens konto, men virkningen udebliver ikke:

- Det handler om at gøre det så personligt som muligt. Du føler dig bedre tilpas med det samme og føler dig godt modtaget. Der er et hav af platforme, hvor det spiller en rolle, f.eks. Siri på iPhone, der svarer med ens navn.

Karaktererne er ikke gennemsnitlige

Netflix' viser en procentvis score, der er baseret på, hvor spå andre brugeres "tommel op" og "tommel ned" på en given titel.

Traditionelt har streamingtjenesten haft pointgivning i form af stjerner, der følger film og serier. Men den karakter er ikke et gennemsnit af alle brugernes pointgivning, som man måske kunne tro. Det fortæller Louise Barkhuus:

- Pointen på en given serie er givet af andre brugere med samme profil som dig. Så det er ikke sikkert, at den serie, der har fire stjerner hos dig, har det i andres feed.

Aaah, blødt univers

Brugerfladen i Netflix-land er ligesom at være hoppeborg i slowmotion. Mikro-animationerne bag ikoner og rullemenuer giver en oplevelse af at være i et blødt univers, som man også kender fra andre produkter:

- Det giver en rarere følelse og føles mere blødt og rent.Det er nogle design-standarder, som Apples interfacedesignere har i lavet i mange år. Man kender det fra at bladre igennem musikalbums på iTunes, hvor hastigheden accelererer jo længere, du kommer og derefter bremser lidt ned.

Søgetiden er en del af oplevelsen

Scrolle, swipe, rulle. For mange er streamingoplevelsen uløseligt forbundet med det, der føles som en krig, før man finder ud af, hvad man skal se.

Men det, der umiddelbart virker som en bivirkning af et stort udvalg, kan meget vel være en fordel for Netflix, mener Louise Barkhuus.

- Selvom det kan være irriterende, så tror jeg, at Netflix ser søgetiden som en feature, for det kan også være hyggeligt at sidde med sine venner og søge efter film og serier sammen.

- Man kan sammenligne det med tiden man bruger i sit facebookfeed, hvor man ikke interagerer. Så længe Netflix har dig i butikken, er de glade.

Rettelse: Vi skrev i en tidligere udgave, at Netflix' på nuværende tidspunkt benytter sig af et stjernesystem til at give titlerne karakterer. Det er ændret til "tommel op" og "tommel ned" samt procentsatser.