Den danske producer Signe Byrge, der har været nomineret til en Oscar to gange, blev i år medlem af det prestigefulde Oscar Akademi, hvis omkring 6.000 medlemmer hvert år bestemmer, hvilke film og filmfolk, der skal have verdens største filmpris.
Her fortæller hun, hvordan hun kom med, og hvordan hun forholder sig til det store ansvar, hun er blevet pålagt:
- Jeg sad på mit kontor og arbejdede med min co-producer fra USA, Joslyn Barnes, da jeg fik en mail fra Akademiet med en invitation. "You are invited", stod der. Først troede jeg, at det var spam, og var ved at hælde den ud, men så fik Joslyn den samme mail, og spurgte, om jeg ikke også var inviteret.
- "Velkommen i Akademiet. Vi vil gerne have dig med i dokumentargruppen", stod der. Det var da ret sjovt. Godt jeg ikke fik den slettet.
- Jeg har slet ikke forholdt mig til Akademiets arbejde, før vi blev nomineret med 'The Act of Killing' (i 2014) og 'The Look of Silence' (i 2015). Men når man er nomineret, begynder man at interessere sig for, hvem der stemmer, og for om Akademiets medlemmer nu også ser ens film.
- Jeg sagde selvfølgelig ja tak til invitationen.
Får adgang til nogle af verdens bedste film
- Jeg er med i den såkaldte dokumentargruppe, der kun består af folk, der laver dokumentarfilm, og som i første omgang kun skal stemme i kategorien for dokumentarfilm.
- Det bedste ved at være medlem er at få adgang til alle de her virkelig gode dokumentarfilm, der er i spil til en Oscar. Der var 145 dokumentarer med i første runde, og hvert medlem får så en kvote af film, de skal se. Jeg skulle se cirka 25 film, men jeg så også en masse af de andre, fordi de så gode ud.
- Jeg har blandt andet set ’Fire at Sea’ om flygtninge, der kommer fra Nordafrika til Italien. Jeg har set ’Camera Person’ om en fotografs oplevelse med at fotografere i hele verden over de seneste 20 år. ’Hooligan Sparrow’ er en vild kinesisk film, som handler om kvindekamp, og ’Life, Animated’ handler om en autistisk dreng, der kommunikerer via Disney-figurer. Så feltet kommer ret vidt omkring.
Arbejdsskadet
- Jeg er ikke længere i stand til at se en film på ”normal vis” længere. Jeg analyserer den meget. Jeg ser på, hvordan indholdet og det visuelle er præsenteret – om de to ting spiller sammen. Og om instruktørens samlede vision dækker både form og indhold, og om grebene fungerer. Alt det er bygget ind i den måde, jeg ser film på nu.
- Medlemskabet er et ansvar, jeg tager alvorligt, for vi har jo stor magt. Det er os, der ved at stemme beslutter, hvem der får en Oscar. Så jeg går op i at se filmene ordentligt, så jeg kan forholde mig til dem.
- Der er ikke noget glamourøst ved at være medlem af juryen, i hvert fald ikke hvis man bor i Danmark. Jeg har nemlig ikke mulighed for at komme til alle gallavisningerne i Los Angeles, så jeg ser de fleste film via en stream på min computer derhjemme. Men de gange, jeg har mulighed for at se dem på et stort lærred, gør jeg det.
- Efter at have set min kvote af film, skulle jeg vælge 15 favoritter i prioriteret rækkefølge. Det tog lidt tid, og man kan måske godt være i tvivl, om en film lige skal være nummer 4 eller 5, men de store linjer er jeg ikke i tvivl om. 15 film blev shortlistet – 12 af mine favoritter kom med, og tre gjorde ikke. Så dem skulle jeg lige hjem og se, inden jeg skulle stemme i anden runde.
- Her skulle man udvælge fem favoritter og give dem karakteren 1 til 5. Pointene blev talt sammen, og de fem nominerede offentliggjort i medier verden over. Jeg var enig i 4 ud af 5.
- I den sidste og afgørende runde bliver afstemningen åbnet for andre medlemmer af Akademiet – det er ikke længere kun dokumentarmennesker, der må stemme, ligesom at jeg også må stemme i alle de andre kategorier i sidste runde. Her bliver det uforudsigeligt. Hvem der vinder, ved vi ikke før selve showet.
- Men for mig er det ikke afgørende, hvem der vinder. Det er enormt vigtigt for en dokumentarfilm ”bare” at blive nomineret. Uanset om den vinder eller ej, kommer den jo med til showet og får al den presse, der leder op til, og det er jo det, der er vigtigt for en film.
- Personligt vandt vi jo heller ikke selv, men alene nomineringen har været enormt vigtig for vores to film, der handler om folkedrab i Indonesien – den ene om bødlerne, den anden om ofrene. Nomineringen gjorde det muligt for os at holde diskussionen om det her emne i gang. Både internationalt og især i Indonesien.
- Jeg er superglad for at være med til at give samme opmærksomhed til de fem nominerede i år.
Oscar Akademiet
- •
Stiftet i 1927 – to år inden den første prisuddeling.
- •
Akademiet har omkring 6.000 medlemmer, der bestemmer, hvem der vinder Oscars i de respektive kategorier.
- •
For at blive optaget i Akademiet, skal to medlemmer anbefale en. Det gælder dog ikke for personer, der har været nomineret til en Oscar – de kan optages direkte.
- •
De fleste medlemmer af Akademiet er amerikanske.
- •
Men sidste år blev der optaget i alt ti danske filmfolk. Udover producer Signe Byrge blev også blandt andre instruktørerne Tobias Lindholm og Nicolas Winding Refn optaget.
Oscarshowet finder sted natten til mandag 27. februar.