- Hvis det er deres ønske at stoppe samarbejdet, så må jeg bare tænke tilbage på de 25 år gode år, vi fik sammen, og så må jeg lave film andre steder.
Sådan lyder reaktionen fra filmmand Peter Aalbæk, efter at hans mangeårige samarbejdspartnere i selskabet, Film i Väst, har krævet ham fjernet fra projekter i den svenske filmby Trollhättan.
Afvisningen kommer, efter at Peter Aalbæk – med tilnavnet ’Ålen’ – har udtalt sig kritisk overfor anklager om sexchikane af medarbejdere mod ham.
- Vi kan ikke samarbejde med Zentropa, når Peter Aalbæk Jensen er producent på vores fælles produktioner, siger Film i Västs administrerende direktør, Mikael Fellenius, ifølge Ritzau.
Krisemøde om Aalbæk i næste uge
I næste uge er der derfor indkaldt til krisemøde mellem svenskeren og Zentropas direktør, og Aalbæk er selvsagt ikke inviteret.
Udviklingen af sagen ærgrer Aalbæk. Ikke fordi han fortryder noget, men fordi han kan risikere at skulle vinke farvel til 25 års parløb med Film i Väst, der har blomstret side om side med Peter Aalbæks filmselskab Zentropa.
- Jeg har på en måde været med til at få gang i Film i Väst, så det her er da tragisk for mig, siger Peter Aalbæk til dr.dk og uddyber:
- Det var ganske spædt dengang, så vi slog pjalterne sammen for mange år siden. Det er ikke mig, der tog initiativet til det, men jeg var der dengang, Film i Väst og Zentropa var ingenting.
Lars von Triers kommende film, ‘The House That Jack Built’, som Peter Aalbæk er producent på, er filmet i Trollhättan og er netop klippet færdig.
Men dens vej til alverdens biografer kan alligevel godt opleve et par sten på vejen på grund af svenskernes afvisning af Aalbæk.
- Helt formelt kan Film i Väst jo stadig nægte at godkende den, så længe mit navn står på den. Og det ærgrer mig da, for købmanden vil jo hellere have filmen ud på markedet end ikke at få den ud. Men så må man jo slette mit navn, siger Peter Aalbæk.
- Det minder jo om DDR
De mange anklager og skriverier om sexchikane og overgreb i Hollywood i kølvandet på Harvey Weinstein-sagen ser dermed ud til også at ramme Aalbæk.
Selv mener han dog, at der er en grænse for, hvad der bør få spalteplads i medierne.
- Hvis vi ligesom fraregner voldtægt, kriminelle handlinger og psykisk terror, så vil jeg sige, at jeg tror, det her ender splittergalt. Det minder jo om DDR, når man ser, at Politiken opfordrer til, at man kontakter dem, hvis man har noget at angive. Det er en splittertosset samfundsudvikling.
- Jeg taler ikke om at retfærdiggøre psykisk terror og voldtægt, men jeg sidder da med åben mund og polypper, når jeg læser, at den britiske forsvarsminister må gå af, fordi han har lagt hånden på en kvindes lår.
- Det virker som om, at hvem som helst er klar til at accepteret hvad som helst af udsagn, siger Peter Aalbæk.
- Det er splittergalt
Han forstår godt, at stjerner som 58-årige Kevin Spacey, der af en yngre kollega beskyldes for at have gjort seksuelle tilnærmelser for 30 år siden, holder lav profil i disse dage.
- Jeg kan godt forstå, at sådan en som Kevin Spacey trækker sig lidt tilbage nu, selvom det er over 30 år siden. Det er en sag, der ikke kan vindes. Du er anklaget og dømt af et tribunal. Du har ingen mulighed for at ytre dig, og det accepterer den hvide, vestlige verden. Det er splittergalt.
Peter Aalbæk står ved, at han har klasket flere kvinder bagpå – heriblandt Jyllands-Postens filmjournalist Nanna Frank Rasmussen.
- Jeg beder ikke om forladelse, og det koster mig måske min forbindelse til Film i Väst nu. Så kan folk synes, at jeg er en gammel tosse, men jeg vil mene, at jeg ikke har gjort noget kriminelt, siger han og konkluderer:
- Jeg kan ikke få mig selv til at stille mig op i et tosset cirkus som det her uden at opponere. Sådan er jeg skabt.