Var det galt eller genialt, da Emil Stabil lørdag stillede sig op på Roskildes Arena-scene og gav en opsigtsvækkende koncert med pigekor, et utal af gæstestjerner og en tidsplan, der skred så meget, at han ikke nåede at spille sine to største hits?
Det er det store spørgsmål, man sidder tilbage med, når man dagen derpå læser anmeldelserne fra koncerten.
De placerer sig nemlig i hver sin absolutte ende af karakterskalaen: Fra bare én stjerne fra BT og to stjerner fra de to musikmedier Gaffa og Soundvenue til seks ud af seks mulige stjerner i Politiken.
'En rodet koncert med en brat afslutning'
De negative anmeldelser lægger især vægt på de mange gæsteoptrædener, som BT mente, der var for mange af, og Gaffa syntes gjorde koncerten 'rodet', mens Soundvenue mente, at de mange gæster på scenen fik Emil Stabil skubbet helt ud på sidelinjen.
- Det var ganske vist annonceret på forhånd, at en række gæster ville være med til showet, men det var helt uventet, at Stabil til sin egen koncert simpelthen var fraværende meget af tiden, skriver Soundvenues anmelder.
Det uforløste klimaks ærgrer også anmelderne.
- Til trods for Emil Stabils ihærdige forsøg på at smide skylden over på festivalens egne arrangører, kan denne antiklimatiske koncertafslutning ikke undgås at anses for en højst uprofessionel situation fra Stabils eget hold, lyder det blandt andet fra Gaffas anmelder.
Politiken: Sådan er hiphopkulturen
De negative anmeldelser overrasker Politikens anmelder Joakim Grundahl. Han har selv givet koncerten topkarakteren seks stjerner og fokuserer i sin anmeldelse blandt andet på det meget veloplagte publikum.
Samtidig skriver han i anmeldelsen, at Emil Stabil med de mange gæster fik skabt 'en eksplosiv kollektiv triumf', og at man som publikum fik langt mere, end man kunne have håbet på.
Han anerkender, at hiphopkoncerter med mange gæsteoptrædener kan blive en lidt for rodet oplevelse, men i hans øjne var Emil Stabils koncert lige tilpas rodet. Faktisk var det netop en af koncertens kvaliteteter, siger han til dr.dk.
- Jeg syntes, det var fedt. Det er jo sådan, hiphopkulturen er. Det må gerne være en rodet affære med flere stemmer, der går ind og blander sig med hovednavnet. Det er jo en kultur, hvor man er i grupper og blander sig med hinanden og giver hinanden energi. Det kan næsten være at misforstå kulturen at bruge det som kritikpunkt, siger han og tilføjer:
- Jeg synes, gæsterapperne var fede på hver sin måde. De gav alt, de havde i sig og var med til at give en overraskende god energi, siger han.
'I er utaknemmelige'
Han mener derfor, at den generelle dom fra anmelderne er meget hård, og at det er 'småligt' og 'utaknemmeligt', når flere anmeldere vælger at fokusere på, at de sidste store hits måtte udeblive.
- Mange slår ned på, at tiden løb fra dem, så de ikke fik de to sidste hits med. Nogle kalder det en 'skandalekoncert', men det mener jeg er utaknemmeligt. Vi fik mange af hans andre kendte radiohits. For det andet var der netop så meget andet, der overraskede, som var med til at gøre det til en fuldstændig vild oplevelse, siger han til Dr.dk.
Han skriver også, at Emil Stabil med koncerten var med til at skrive et nyt kapitel i dansk hiphophistorie - et kapitel, hvor han tager os med tilbage til hiphoppens rødder med en moderne lyd.
- L.O.C. har for eksempel tegnet stilen med de store koncerter med mere alvorlige tekster og et stort orkester. Derfor er det et nyt kapitel, når han tager os tilbage til den nedskrabede version af hiphop, som bare er 'mund og mikrofon og en beatboks' og hvor lyrikken ikke er andet end 'fisse', 'homies' og hvor sej, man selv er.
- Jeg kan også godt lide den del af hiphopkulturen, der ikke laver avancerede kompositioner og komplekse flows, og han gør det på sin egen måde med en moderne musikstil, siger han.
- Koncerten var en markering af, at Emil Stabil har været med til at gøre den form for hiphop til radiohits, siger han.