Hun har 9.857.896 visninger i alt på sine YouTube-videoer. Det svarer til at hver dansker har set en af hendes videoer 1,7 gange.
Hun er tidligere i år blevet kåret som Årets Rising Star ved Guldtuben 2017. Men måske ved du alligevel ikke, hvem hun er?
- Der er i hvert fald ofte forældre, der står og tænker ‘hvem er hun?', forklarer Emilie Briting om livet som Youtube sensation.
Det er lørdag, og jeg skal følge hende i dag. Altså sådan i virkeligheden. Jeg følger hende allerede på Instagram.
Vi sidder på en kaffebar i Indre København. Vi bestiller te og cafe latte. Vi spiser en avocado-wrap, mens solen skinner.
Hun hedder Emilie Briting Væversted og er 16 år. Hun er dansk YouTuber og Instagrammer. 'Influent' som det også kaldes. En influent er reklamebranchens betegnelse for en offentlig personlighed med et enormt stort publikum. På hendes Instagram står hun angivet som 'offentlig person'.
Hendes videoer handler om hendes hverdag. De seneste tre videoer bærer overskrifterne: 'En realistisk 'what I eat in a day', ‘Hvor længe har min kæreste og jeg kendt hinanden?', og 'Jeg renser min mors hud'.
Hvad er det, der gør, at knap 90.000 følger hende, spørger jeg Emilie.
- Man skal være lidt sig selv. Det kan godt lyde klichéagtigt, men man skal være unik og have en lidt anderledes humor.
Unik.
I starten af 2016 kæmpede Emilie hårdt for at nå de første 1.000 følgere, forklarer hun. Hun anede ikke noget om, hvad YouTube kunne som maskine. I slut 2016 tog det fart og nu har hun 88.566 følgere eller subscribers.
På Emilies seneste video har nogle af hendes mange tusind følgere bl.a. skrevet:
'Omg hvor jeg elsker dine videoer!!! PS: min farfar køber altid de der salmiak- lakridser, og de smager så FUCKING godt!!!! ;)))'
'Kan meget bedre relatere til den her 'udgave' af What I eat in a day!! Ahah jeg er også bare super duper sund ;))'
'Endelig en video uden sponsor :b men hallelujah hvor godt at se en notifikation, om at du har lagt en ny video! <3'
Det er blot tre ud af 62 kommentarer på hendes seneste YouTube-video.
- Jeg tror, det har meget at gøre med at identificere sig med en anden person. Det tror jeg YouTube handler meget om – at kunne se hinanden i øjnene, forklarer Emilie.
Bagefter er vi ude og shoppe efter en ny taske. Vi snakker lidt om, at taskens slangeskins-look vil matche hendes leopardprikkede nederdel. Vildt og eksotisk. Den vil stå godt til et outfit-billede, siger hun. Den var ikke så dyr.
- Jeg ville for eksempel aldrig nogensinde købe noget sindssygt designertøj – det kan godt være, man lige havde pengene til det, men det er slet ikke mig at købe det, så det skal ikke ændres.
- Og jeg synes bare, det er så vigtigt, at man bibeholder sit tidligere liv også. ‘Følgere’ kan virkelig ændre folk, forklarer hun.
Det er måske netop derfor, Emilie folder sit liv ud, som hun gør. De korte videoer, vlogs, er et dagbogsformat, der er råt klippet, nede på gulvet, close up og fyldt med skønhedsfejl.
Hun rister boller på en burger-fedtet bordplade, arrangerer ost på en grøn plastiktallerken, gør grin med at hun er bleg, svarer på spørgsmål fra følgerne, fortæller anekdoter, smører creme på mutters ansigt.
Noget af det er sponsoreret indhold, andet er bare indhold. Det er stilen.
Om lidt er det 2018, og vi snakker om, hvad der skal ske.
- Jeg er på et stadie, hvor jeg lige pt. ikke kommer videre – så skal jeg gøre noget ekstraordinært fedt. Men sådan er det tit. Man skal sådan dér lave noget mega-fedt, så det går viralt.
Men har hun succes, fordi hun er unik? Det er vi jo alle. Men måske er Emilie en anelse mere unik end os andre?
Der er mange om buddet, og derfor må man finde sin måde at gøre det på. Emilie gør detpå sin unikke måde. Det må 9.857.896 visninger på YouTube sige noget om.
Her efterlader jeg Emilie. Hun skal hjem og vlogge med sin ven, Fredrik Trudslev.
Jeg følger hende stadig.