Det er ikke kun guld, glitter og masser af anerkendelse at være youtuber. Der er en bagside af medaljen.
Opmærksomheden skaber et pres, som kan føre til stress og angst, som det er tilfældet med blandt andre 22-årige Alexander Husum, som dr.dk har fortalt om.
Han og andre youtubere råber på hjælp til at håndtere presset, som kan ramme youtuberne under 18 år ekstra hårdt. Og det skal de have, mener Red Barnet.
- De skal have en basal viden om grænser og konflikthåndtering. Det tager ikke lang tid at lære om konflikttrappe, og så skal der bruges lidt tid på at tale om egne og andres grænser. Både på et generelt og individuelt plan, siger Jon Kristian Lange, der er seniorrådgiver hos Red Barnet og ekspert i børns digitale liv.
Den viden skal de unge SoMe-stjerner blandt andet bruge til at beskytte sig selv mod det pres, der kan komme fra mange tusinde fans, som alle har en holdning til det, du laver. Især hvis du kun er 14 år, som Alexander Husum var, da han startede på YouTube.
- Når man er i et forum, hvor succeskriteriet er views eller likes, så kan man komme til at skubbe til nogle grænser og gøre nogle ting, som man ikke har lyst til at gøre. Børn lever i nuet og tænker ikke over de konsekvenser, det kan have på længere sigt, siger Per Frederiksen, der er psykolog i Red Barnet.
- Det er ikke raketvidenskab
Udmeldingen kommer, efter en af Danmarks største youtubere Alexander Husum har fortalt sin historie om stress og angst, og sammen med flere andre youtubere har efterspurgt hjælp til at håndtere livet som kendt.
En del af den hjælp bør komme fra bureauer som Gonzo, der var det første i Danmark til at arbejde professionelt med youtubere, og Splay One, mener Red Barnet. Og den kan helt konkret komme i form af introkurser, når bureauerne tager de unge influencers ind.
- Der vil stadig være ting, der overskrider youtuberens egne grænser eller støder seerne, men man vil kunne skære ret meget af det af med nogle simple kurser, siger Jon Kristian Lange.
- Det er ikke raketvidenskab, og det er noget, vi har gjort i Red Barnet i 15 år, så vi påtager os gerne opgaven, men det bør komme fra et mere centralt hold.
Red Barnet ser gerne, at initiativet kommer fra politikerne på Christiansborg, og at der eventuelt kommer økonomiske incitamenter til at hjælpe de mindreårige influencere.
Så plejer der bare at ske lidt mere, som Jon Kristian Lange siger.
Flere penge tak!
Det er måske penge, der skal til. For dem er der ifølge Martin Wiinholt, der er administrerende direktør i Gonzo, ikke nok af i branchen, til at youtubere som Alexander Husum kan få den coaching og hjælp, de efterspørger.
- Og som de har brug for og fortjent, pointerer direktøren.
Han mener i øvrigt, at Gonzo gør, hvad bureauet kan for at passe på deres influencers. Også når kommentarerne kommer fra andre end deres fans.
- Hver gang Information skriver en negativ artikel om youtubere, så er det om mine folk, og så kommer der et andet pres på dem. Så ringer jeg og forklarer, hvorfor journalisten har skrevet den her artikel, og jeg taler med forældrene om det, siger Martin Wiinholt.
- Og jeg har ikke tal på, hvor mange gange journalister fra alle mulige forskellige medier har ringet til mig og skrevet et eller andet kritisk om youtubere.
Fælles etiske retningslinjer, tak!
28-årige Rasmus Kolbe, der er kendt som 'Lakserytteren' med 46.600 følgere på YouTube og @hellorasmus med 1,2 millioner følgere på TikTok, mener ikke, at obligatoriske kurser er vejen frem.
- Det ville være en underlig byrde at pålægge bureauerne. Hvad med alle de andre, der ikke er signet i et bureau, spørger Rasmus Kolbe, der ud over at være en kendt influencer også står bag influencerbureauet 'Cube'.
- Det er vigtigt, at man som bureau har nogle interne retningslinjer for, hvem man arbejder sammen med, og hvordan man skal opføre sig, men det ville være skønt med nogle fælles etiske retningslinjer, som alle kan forholde sig til, siger Rasmus Kolbe.
De retningslinjer må gerne komme fra bureauer og andre interessenter, men Rasmus Kolbe ser også en udfordring i, at der ikke findes en brancheorganisation for influencers.
- Måske skal det komme fra Medierådet. Hvorfor har de ikke lavet retningslinjer? De sidder alligevel og vurderer, om film er egnet til bestemte aldersgrupper, siger Rasmus Kolbe.
Red Barnet melder sig klar til at begynde arbejdet med at finde et fælles etisk kodeks.
- Det skal sige noget om, hvad man kan vise som youtuber, og hvad man bør holde sig fra. Og det kodeks skal variere efter alderen på målgruppen. Samtidig skal det være med til at passe på youtuberne og samle dem op, så de ikke ender som for eksempel Alexander Husum, mener Jon Kristian Lange, og opfordrer igen politikerne til at tage initiativ til at skabe ordnede forhold på området.
- De ville jo være der alligevel
Splay One – et andet af de store influencerbureauer, som har tre mindreårige youtubere i stalden – bekræfter, at influencerverdenen kræver sine ofre. Og at flere af bureauets youtubere har haft problemer.
- Ja, men det har været en kombination af mange ting. Men det er klart, at der er mange ting, de skal gå igennem, når de bliver voksne som youtubere, siger Cecilie Blaksted, der er netværksleder hos Splay One.
Hvad gør I for at hjælpe de unge youtubere?
- Vi tager det meget fra situation til situation, og min telefon er altid åben. Når vi signer dem, så har de allerede en kanal, og de er allerede kendte, men vi tager altid en snak om, hvad der er nice, og hvad der ikke er, siger Cecilie Blaksted.
Har I et ansvar for, at de har det godt?
- Jeg synes ikke, man kan placere et ansvar på den måde. Youtuberne ville jo være der alligevel, også selv om de ikke var hos os, og vi prøver at støtte, så meget vi kan.
Rasmus Kolbe er lodret uenig.
- Selvfølgelig har man som bureau et ansvar for sine influencere. Kendte mennesker er også mennesker, og selv om man er kendt, så er det ikke sikkert, at man er god til det. Eller til at være influencer. Man kan sagtens komme i problemer på grund af et kontroversielt samarbejde, eller fordi man bliver for presset over arbejdet.