Han ville egentlig slet ikke til USA, men nu er danske Dan igen nomineret til en Oscar

Dan Laustsen kan vinde en Oscar for 'Bedste fotografering' ved søndagens Oscar-uddeling.

(Foto: © Jordan Strauss/DR Nyheder, Scanpix)

- Det er altid rart at blive værdsat, og det er altid skønt, når folk kan lide det, man laver.

Sådan er vi nok mange, der har det. Det gælder også den danske filmfotograf Dan Laustsen, der er nomineret til sin anden Oscar for sit arbejde på filmen 'Nightmare Alley'.

Den første nominering fik han for filmen 'The Shape of Water'. Og selvom han altså endnu ikke har en af de gyldne statuetter stående hjemme på kaminhylden, så har selve dét at være nomineret til den glitrende filmpris allerede gjort en forskel for Dan Laustsen, der til daglig bor på Østerbro i København.

- Specielt i forhold til skuespillerne i USA kommer der lidt mere ro på. Før i tiden, når man ikke var et navn, kunne nogle skuespillere godt have lidt sådan en: "Er du nu sikker på, hvad du gør?"-attitude. Det forsvinder mere og mere, når man bliver nomineret. Der er mange flere folk, der ved, hvem jeg er nu. Ens Instagram-liste bliver lidt længere. Men det er respekten fra skuespillerne, der betyder mest.

- Der er nogle småting, man ikke skal diskutere så meget mere, når man er blevet nomineret til to Oscars, og det er jo superfedt i sig selv.

Cate Blanchett er 'verdens skønneste kvinde'

Nu er det ikke, fordi Dan Laustsen har noget negativt at sige om stjernerækken af internationale a-liste-skuespillere, han har filmet med sin skarpe linse gennem sine mange år i filmbranchen.

Han kalder for eksempel den dobbelte Oscar-vinder Cate Blanchett – der har den kvindelige hovedrolle i 'Nightmare Alley' – for "verdens skønneste kvinde" og plæderer i samme åndedrag for, at man respekterer skuespillernes svære hverv.

Det er nemlig ikke noget nemt arbejde at brænde igennem, når man står foran et kamera, understreger han.

- Når man er skuespiller, er man meget eksponeret og nervøs. Man vil gerne have, det bliver så godt som muligt. Og nogle gange er man ikke helt enige om, hvilket udtryk man skal lave, siger Dan Laustsen.

Så holder han en lille pause, inden han fortsætter:

- Det kan godt være, der er nogle skuespillere, der er krukker, men de fleste vil bare gøre det så godt, de kan, og al ære og respekt for det.

Der er dog én væsentlig forskel på at arbejde med skuespillere i USA i forhold til i Danmark. Det er størrelsen på deres entourage – altså det hold af mennesker, der er tilknyttet hver skuespiller.

Et amerikansk skuespiller-entourage er nemlig væsentligt større end et dansk.

- Men alle skuespillere vil bare gerne lave noget, der er så godt som muligt, understreger Dan Laustsen igen.

- Jeg synes, man skal have stor respekt for skuespillere, for de står dér næsten nøgne foran kameraet og krænger deres sjæl ud. Det er meget krævende. Der har været nogle år i Danmark, hvor man ikke havde så meget respekt for skuespillerne, men sådan er det ikke mere.

Dan Laustsen har også været filmfotograf på danske klassikere som 'Gummi-Tarzan' og 'Otto er et næsehorn'. De seneste år har han dog lagt det meste af sit arbejde i Hollywood. (Foto: © January Images/Todd Williamson/S, Scanpix)

Maler med lyset og skriver med kameraet

'Nightmare Alley' handler om Stan Carlisle (spillet af Bradley Cooper), der får et job i et omrejsende cirkus. Snart finder vi dog ud af, at han har en mystisk fortid og vil gå ganske langt i sin jagt på succes – ikke mindst da han møder psykologen Lilith Ritter (spillet af Cate Blanchett).

I filmen er skuespillernes i forvejen svære arbejde blevet yderligere kompliceret på grund af Dan Laustsen og instruktør Guillermo del Toros beslutning om at lyssætte filmen, som man gjorde i gamle dage.

- I gamle dage var kameraet meget mere statisk, så rent teknisk var det svært for os at filme. Hvis skuespillerne ikke rammer deres mærker fuldstændig præcist, så går det fra at se fantastisk ud til at se ret dårligt ud. Det kan være en skygge i panden, der forsvinder, hvis nogen går et halvt skridt frem. Ellers så sidder den på næsen, hvis man går et halvt skridt tilbage.

- Det er en teknisk meget krævende måde at filme og fotografere på, men når det lykkes, bliver det ret godt.

Hvad var den sværeste scene at skyde for dig?

- Nogle af scenerne i Cate Blanchetts kontor var virkelig vanskelige at lave, fordi lyset skulle være fuldstændig præcist. Det er svært, når kameraet bevæger sig så meget.

Valget om den besværlige lyssætning og kameraføring blev taget, fordi del Toro og Laustsen godt kan lide "at male med lyset og skrive med kameraet", som filmfotografen forklarer, der straks er klar med roser til den mexicanske instruktør, der blandt andet er kendt for at have instrueret 'Hellboy' og 'Pan's Labyrinth'.

- Han er en mester på alle måder. Han går ned i selv den mindste detalje. Der er ikke noget, der ligegyldigt for ham. Selv tapetet på væggene betyder noget. Det er den måde, jeg godt kan lide at lave film på. Vores æstetik er meget ens, og det hjælper jo på samarbejdet.

Guillermo del Toro (til højre) har instrueret både 'The Shape of Water' og 'Nightmare Alley', som begge har inkasseret Dan Laustsen Oscar-nomineringer for sit filmfotografarbejde. Her ses de sammen i Los Angeles i 2018. (Foto: © Art Garcia, Art Garcia)

Ville slet ikke til USA

De to filmmænd har arbejdet sammen on-off siden 1990'erne, og især deres to seneste samarbejder har fået Oscar-akademiets opmærksomhed.

'The Shape of Water' fra 2017 var nomineret til intet mindre end 13 Oscar-priser ved uddelingen i 2018. Den vandt fire – blandt andet for 'Bedste film' – mens Dan Laustsen måtte gå tomhændet hjem på trods af nomineringen for 'Bedste fotografering'.

Ved uddelingen på søndag kan 'Nightmare Alley' også inkassere fire priser – inklusive en pris for fotografering til Dan Laustsen.

Og selvom den danske filmfotograf efterhånden er mere end almindeligt vant til at færdes på de røde løbere til diverse prisuddelinger, så lå den Hollywood-glamourøse karrierevej faktisk slet ikke i kortene, da han blev uddannet fra Den Danske Filmskole tilbage i 1979.

Det ændrede sig imidlertid, da 'Nattevagten' skulle genindspilles i en amerikansk udgave og instruktør Ole Bornedal gerne ville have sin filmfotograf med:

- Jeg havde ikke nogen interesse i at tage til USA. Jeg havde to små børn, som nu er blevet meget store. Det var ikke noget, der rigtig brændte i mig, men så spurgte Ole Bornedal mig, om ikke jeg ville med derover, siger Dan Laustsen og slutter:

- Da jeg så kom ind i Aladdins hule, kunne jeg ikke rigtig komme ud igen. Det er noget helt andet at lave film i USA. Det hele er større, mere stressende og superfedt på samme tid.

Oscar-uddelingen finder sted søndag den 27. marts.

3 smukt fotograferede film ifølge Dan Laustsen

  • 'I Am Cuba' (1964): - Det er en russisk sort-hvid film fra 1964. Den handler om starten af kulturrevolutionen på Cuba, det hele er filment håndholdt. Den film er bare helt fantastisk.

  • 'Apocaplypse Now' (1979): - Den handler om menneskets forfald og er lavet fuldstændig guddommeligt. Den spørger os, hvor det er, vi vil hen som mennesker, og hvad er det for nogle mennesker, vi egentlig er. Hvem er de onde, og hvem er de gode? Det er super spændende spørgsmål, synes jeg.

  • 'The Lighthouse' (2019): - Den skal man også se. Det handler om to mænd, som skal passe på et fyrtårn, og så går det bare op i hat og briller. Hovedrollerne spilles af stjernerne Willem Dafoe og Robert Pattinson.