Det danske spil 'Inside' har netop vundet en af priserne til Apple Design Awards.
Prisen uddeles til de spil og apps, der udmærker sig ved kvalitet, innovation og design.
- Det er en fantastisk kulmination på de seneste syv års arbejde, siger Arnt Jensen, der er grundlægger af det danske spilfirma Playdead, der står bag spillet 'Inside'.
- Vi bruger lang tid på at lave spil. Det har taget seks år at skabe 'Inside'. Efterfølgende har vi brugt et år på at gøre spillet klar til udgivelse i App Store, så prisen fra Apple er en kæmpe anerkendelse, fortæller Arnt Jensen i en pressemeddelelse.
'Inside' er et puzzle-platformsspil, hvor spilleren indtager rollen som en lille dreng, der er faret vild i en mørk skov. I spillet skal man bevæge sig fra venstre mod højre og overkomme forskellige udfordringer såsom glubske hunde og hjernevridende gåder.
Det er anden gang, at det danske spilfirma får den prestigefyldte designpris fra Apple. Første gang Playdead fik prisen var i 2012 med spillet 'Limbo'. Spillet udmærkede sig ved den sort-hvide stil og specielle æstetik.
Flere mobilspil får designprisen
Foruden 'Inside' var der også hæder til andre mobilspil, der er tilgængelige på Apples App Store. I alt vandt fem mobilspil Apples Design Award.
'Florence', en interaktiv historie om en 25-årig piges forelskelse, vandt også prisen. Det samme gjorde 'Alto's Odyssey', som er et spil, hvor man skal føre figuren gennem farverige verdener på et sandboard - den 'varme' udgave af et snowboard.
Også 'FROST', et hypnotiserende rumspil og ‘Oddmar’, et spil der udforsker vikingetiden og de nordiske lande, løb med Apple Design Award-prisen.