Tonen er nedladende, det kristne miljø er karikeret, og kan det virkelig passe, at det skete sådan?
Sune og Andreas Gylling Æbelø startede med at høste stor ros og mange anmelder-stjerner for deres bog, 'De fortabte sønner', hvor de fortæller om at vokse op som homoseksuel i stærkt kristne miljøer.
Siden har blandt andre Indre Mission meldt sig på banen med kritik af brødrenes erindringer.
- Jeg bliver sådan lidt ramt og også lidt ked af, at tonen i bogen er meget nedladende. De enkelte personer og miljøet beskrives til tider meget karikeret, siger Indre Missions kommunikationschef, Asbjørn Asmussen, i podcasten 'Virkelig'.
- Det bliver den tone, den optik, man ser historien igennem, og så bliver der ikke plads til så meget andet.
I bogen fortæller brødrene om, hvordan de som børn og unge fik at vide, at deres følelser var "problematiske", de blev rådet til at holde deres tanker om andre drenge og fyre for dem selv, og den ene kom i omvendelsesterapi for at "kurere" sin homoseksualitet.
- Det er det, vi har oplevet. At det så er en oplevet virkelighed, som minder meget om nogle karikaturer, kan jo være, fordi de karikaturer ikke bare kommer ud af den blå luft, siger Sune Gylling Æbelø til podcastvært Maya Tekeli i brødrenes første interview efter kritik fra flere steder.
Andreas Gylling Æbelø tilføjer:
- Hvis de finder anledning til på baggrund af vores bog at komme ud og sige: "Nej, det finder faktisk ikke sted på den måde længere". By all means, så lad os høre det.
Betvivler ikke, at fortællingerne er sande
Både Indre Missions kommunikationschef og formanden, Hans-Ole Bækgaard, betvivler dog ikke, at Sune og Andreas Gylling Æbeløs oplevelser har hold i sig, og at det er noget, det kristne samfund kan "lære noget af".
- Jeg har ikke noget at udsætte på Sune og Andreas oplevelse. Den tager jeg alvorligt, og den synes jeg faktisk i sig selv er værd at tage til sig, siger Asbjørn Asmussen.
- Problemet er, at det er beskrevet subjektivt og med den stærkt efterrationaliserede udgave af historien, som så bliver den styrende for fortællingen her så mange år efter. Jeg ved jo, at mange har en anden oplevelse af historien.
På bogens første side medgiver de to forfattere, at : "De skildrede begivenheder stammer fra vores erindring. Andre kan huske dem anderledes".
I 'Virkelig' siger de også, at Asbjørn Asmussen har "fuldstændig ret i", at fortællingerne i bogen er en efterrationalisering, fordi de reflekterer over deres barndom som voksne.
- Jeg mener ikke, at vi skarpvinkler. Vi tegner et billede af et miljø, som er sandfærdigt, og som rigtig mange kan genkende, siger Andreas Gylling Æbelø.
Til Weekendavisen og Kristeligt Dagblad siger flere medvirkende i bogen, der både er navngivne samt helt eller delvist anonymiserede, at de føler sig udstillet i beskrivelsen af de oplevelser, de to brødre beskriver at have haft.
Og så kritiserer de ikke at have fået forelagt brødrenes bog, inden den udkom, når de indgår i flere fortællinger.
- Vi har bestræbt os på at være loyale over for dem, vi beskriver, og det anerkender vi, at ikke alle er enige i, siger Sune Gylling Æbelø.
Om de navngivne kilder i bogen, siger han:
- Det er folk, som er citeret i deres egenskab og profession som prædikanter, præster, terapeuter og så videre, hvor vi i samtale med forlaget er blevet enige om, at det må forventes, at de kan stå på mål for det, de har gjort i deres egenskab som professionel.
Indre Mission: Holdningen til homoseksualitet er den samme
For Indre Missions formand, Hans-Ole Bækgaard, er det "bogens grundlæggende præmis", den er gal med:
- Jeg oplever præmissen som om, at hvis vi skal kunne komme videre sammen på en eller anden måde, så skal en bevægelse som Indre Mission opgive det synspunkt, at homoseksuelt samliv er forkert, siger han i en anden DR-podcast, 'Ditlev og Dæmonerne'.
Asbjørn Asmussen siger også, at Indre Missions holdning til homoseksualitet er den samme nu, som den var, da Sune og Andreas Gylling Æbelø voksede op.
- Holdningen til homoseksualitet er nok i et vist omfang, sådan kernen i hvert fald, den samme, som den var dengang: at det er noget, Guds ord afviser.
- Det betyder ikke, man ikke godt kan have følelserne, men man behøver ikke at handle på alle de følelser, man har.
For Sune Gylling Æbelø betyder det ikke så meget, at Indre Mission nu taler om "homoseksualitet på en lidt mere kærlig måde":
- Det er semantik, når han siger, at man gerne må være homoseksuel, men bare ikke udleve det. Fordi for os, som lever på den måde, er de to ting det samme.
Er Sune og Andreas Gylling Æbels bog et hævntogt eller et forsoningsværk? Hør, hvad Indre Mission og brødrene selv tænker om det i podcasten 'Virkelig' i DR Lyd.