Vurdér selv: Er Patrick og Richard bedste venner?

Patricks mor mener ikke, at de kan være venner, når de aldrig har mødt hinanden.

33-årige Patricks bedste ven bor i England. Og de har aldrig mødt hinanden. (Foto: © Leif Seekjær Møller, (c) DR)

Det er 12 år siden, at danske Patrick Kaxe og engelske Richard Dickens mødte hinanden.

Eller mere nøjagtigt: Det er 12 år siden, at deres spilfigurer i computerspillet 'World of Warcraft' mødte hinanden.

Patrick og Richard er bedste venner. Det siger de selv. Men de har aldrig givet hinanden et kram eller bare så meget som et håndtryk. De har aldrig stået ansigt-til-ansigt.

Patricks avatar i World of Warcraft (Foto: © Screenshot fra World of Warcraft)

Men er det så et rigtigt venskab?

Patrick er ikke i tvivl. Han kender Richard, og de følger tæt med i hinandens liv.

- Jeg ved, at hans far er rigtig syg. Jeg kender hans søskende. Den yngste lillesøster har lige fået en datter.

Da Richard for nyligt skulle købe hus, så var Patrick - der er håndværker - med på et videoopkald for at vurdere husets tilstand.

Patrick fortæller om, da snakken med Richard for nylig handlede om venskab: "Jeg sagde til ham - og nu skal det ikke lyde underligt - at han er min bedste ven. Og der var jeg så heldig, at han sagde, at han har det på samme måde" (Foto: © Leif Seekjær Møller, (c) DR)

Men deres onlinevenskab er ikke unikt. I dag foregår rigtig mange venskaber udelukkende over nettet.

37% af unge danskere mellem 18 og 24 år har mindst én god ven, som de aldrig har mødt. Det viser en ny Epinion-undersøgelse for DR Nyheder.

Mor forstår det ikke

Men selvom de to gamere har minder, sejre, nederlag og rigtig mange timers samtale til at bakke op om venskabet, så er det langtfra alle, der tror på venskabet.

Patricks mor er af den fulde overbevisning, at man ikke er venner, når man aldrig har mødt hinanden.

- Hun kan ikke sætte sig ind i det, siger Patrick.

Og flere af dem, der har gode onlinevenner, oplever fordomme overfor venskaberne. Selvom det langtfra er et nyt fænomen.

Stine Gotved er cybersociolog og lektor på IT Universitetet. Hun siger, at onlinevenskaber er ligeså gamle som internettet selv.

- Nettet har været socialt fra den absolutte start

Internettet og gaming har for alvor sat skub i mulighederne for at udveksle venskab på tværs af servere og landegrænser. Og det kommer kun til at gå én vej, hvis man spørger Stine Gotved:

- Tabuet forsvinder. Det undrer mig faktisk, at det er der endnu.

Venskab er at dele

Patrick interesserer sig for Richard og for Richards liv.

Og det betyder meget for Patrick, at de ved en masse om hinanden. At de følger med i hinandens liv.

- Jeg føler, at han også ved alting om mig. Og hvis jeg har en dårlig dag, så er han den første, jeg deler det med.

Og det er venskab for Patrick.

- Han er der altid, når man har brug for det. Hvis jeg ringer, så tager han den.

Selvom de ikke har kunne omfavne hinanden i livets store øjeblikke, så føles det som om, at de har været med, når det har gjaldt.

Da Patrick fortalte, at han var kommet ind på sin uddannelse, så kunne han høre, at Richard jublede i sin ende af telefonen. Og da Patrick scorede topkarakterer, kunne han tydeligt mærke, at Richard var stolt af ham.

Sammen med en lille flok andre venner har de ligget nummer et på serveren i challenge mode. Det er ret godt gået.

- Det er jo et rigtigt stort minde for os. Vi nåede toppen.

Patrick og hans kæreste mødte også hinanden i World of Warcraft, hvor de hang meget ud sammen. På et tidspunkt aftalte de, at de skulle mødes ansigt-til-ansigt. "Og da vi så mødtes, så var det bare dét, det skulle være." (Foto: © Leif Seekjær Møller, (c) DR)