Er du en af de flyrejsende, som havde planlagt en påsketur til Frankrig eller Sydeuropa, så er rejseglæden muligvis blevet erstattet af vrede på grund af strejken blandt de franske flyveledere.
Højst sandsynligt er du nok også forvirret over, hvilke rettigheder du har som passagerer.
Situationen betyder, at der ikke er udsigt til, at du kan få kompensation fra flyselskabet.
Det forklarer Jennie Tost, driftsdirektør hos firmaet Flyadvokat.
-Som udgangspunkt har man ikke ret til kompensation, siger hun.
-Strejken er en såkaldt 'ekstraordinær omstændighed', som flyselskabet ikke kan holdes ansvarlig for. Det skyldes, at strejken er blandt flyvelederne. Det er altså ikke noget, som flyselskaberne har indflydelse på eller kan gøre noget ved.
Strejken førte i går til 14 aflysninger, og Københavns Lufthavns oplyser, at de flyselskaber, der i dag og i morgen flyver til Frankrig eller over fransk luftrum, fx til Spanien eller Portugal, sandsynligvis er påvirket af strejken.
Krav på ombookning - også hos konkurrenten
Selvom kompensation ikke er en mulighed, har du som passager ifølge Jennie Tost dog alligevel krav på flere ting fra flyselskabet i forbindelse med strejken blandt de franske flyveledere.
-Flyselskabet skal sørge for, at man kommer frem til sin destination, og det skal ske med første kommende afgang under sammenlignelige forhold.
Det betyder helt konkret, at flyselskabet skal sørge for at ombooke passagererne, så de kommer frem til deres destination hurtigst muligt - også selvom den hurtigste rejserute er med det konkurrerende flyselskab.
-Der står tydeligt i lovgivningen, at det skal være først kommende afgang. Der står ikke noget om, at det skal være med samme flyselskab, siger Jennie Tost.
Hun forklarer, at hvis du for eksempel har købt en flybillet til en fransk destination hos Norwegian og bliver ombooket til det næste fly med afgang om et par dage, så har du faktisk ret til at komme med en tidligere SAS-afgang, hvis selskabet flyver til samme destination før Norwegian.
- Det, er der ikke mange passagerer, der ved. Flyselskaberne ombooker ofte deres passagerer via deres egne fly, da det er billigere for selskabet, siger Jennie Tost.
Tag selv kontakt til flyselskabet
DR Nyheder har været i kontakt med Thomas Dixen som skulle have været på et fly hjem fra Barcelona i går. Men det spanske flyselskab Vueling aflyste flyet og har i stedet givet ham et fly hjem på torsdag - altså fire dage senere end planlagt.
Står du i en lignende situation som Thomas Dixen, men ser det ud til, at der er plads på en tidligere afgang hos et andet selskab end det, du har booket en billet hos, så kan der ifølge Jennie Tost stadig være mulighed for at redde lidt af påsketuren.
- Jeg anbefaler, at man selv tager fat i flyselskabet og gør opmærksom på, at man har mulighed for at komme tidligere afsted med et andet selskab. Flyselskabet har pligt til at betale differencen i billetprisen. Men det er langt fra sikkert, at flyselskabet oplyser dig om denne mulighed, siger hun.
Mulighed for at få refunderet billetten
Jennie Tost forklarer, at hvis din rejse ikke længere 'tjener sit formål', hvis du for eksempel først kan komme afsted to eller tre dage senere og kun har ferie i tre dage, så har man ret til at få refunderet sin rejse.
Det samme gælder, hvis tilbuddet om ombookning ikke giver mening for dine rejseplaner.
Hun henviser til EU-forordningen 'EF 261 / 2004', hvor alle reglerne står beskrevet.
Strejken blandt de franske flyveledere forventes at slutte i morgen.