GUIDE Sådan søger du kompensation, når dit fly er forsinket

Hvert år bliver 450.000 flypassagerer forsinket, fordi deres fly ikke afgår til tiden. Læs, hvad du har ret til som passager, når din flyrejse bliver ramt.

I Kontant torsdag aften klokken 21.00 på DR1 kan du blive klogere på, hvornår man har ret til erstatning, når flyet er forsinket. Se et klip fra programmet her.

Det er møgirriterende, når flyet er forsinket. Men det sker virkelig tit og for virkelig mange af os.

Faktisk bliver 450.000 flypassagerer forsinket hvert år. Europa-Parlamentet har vedtaget et sæt regler, som bruges til at afgøre, hvornår du som passager kan søge om kompensation.

Her er en guide til, hvordan du søger, hvis din flyrejse bliver ramt af forsinkelse.

  • Hvis dit fly er mere end 3 timer forsinket eller aflyst, har du ifølge EU-reglerne ret til en kompensation på mellem 1800 kroner og 4500 kroner.

  • Du kan søge kompensationen, uanset om du har fløjet med et rutefly, eller har været af sted på en pakkerejse.

  • Du har ikke ret til kompensationen, hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes det, som reglerne beskriver som ”usædvanlige omstændigheder”. De omstændigheder kan for eksempel være terror, uvejr eller strejker.

  • Du skal selv klage til flyselskabet, men hvis selskabet afviser din klage, eller slet ikke vender tilbage, kan du rette henvendelse til Trafikstyrelsen. Så vil de vurdere sagen. Hvis Trafikstyrelsen giver dig medhold, skal flyselskabet udbetale kompensationen.

  • Hvis ikke flyselskabet udbetaler den kompensation, som Trafikstyrelsen har vurderet, at det skal, kan selskabet politianmeldes.

  • Det er også muligt at rette henvendelse til Forbrugerklagenævnet. Du kan også gå direkte til domstolene med din klage.

Du kan læse mere om dine rettigheder hos Forbruger Europa her.

Du kan se mere om flyforsinkelser i forbrugerprogrammet Kontant torsdag aften klokken 21.00 på DR1.