Tjek Europa-kortet: Få styr på trafikreglerne inden kør-selv-ferien

Overvejer du at tage på bilferie, er der nogle ting, du skal være opmærksom på, når du kører ned gennem Europa.

Hamborg har indført forbud mod ældre dieselbiler på to vejstrækninger i forstaden Altona. (Foto: © Fabian Bimmer, Scanpix)

Bagagen ind i bilen, børnene ind på bagsædet og af sted.

Ifølge FDM kører godt 300.000 danskere hvert år bilen sydpå for at holde sommerferie. Men hvis sommerferien skal få en god start, er det vigtigt, at du er ordentligt klar til turen.

Og det handler især om at forberede sig godt, inden kursen bliver sat mod Europas motorveje.

Det forklarer juridisk konsulent hos interesseorganisationen FDM, Dennis Lange.

- Man skal være opmærksom på, om man har de rigtige papirer, mærkater og det rigtige sikkerhedsudstyr med. Hvis man følger de danske regler, er man langt, men man møder variationer og anderledes trafiklove, når man kører ned gennem Europa, siger han.

Klik dig rundt på kortet herunder og se, hvilke særlige regler du skal være opmærksom på i de enkelte lande.

Kilde: FDM og Udenrigsministeriet

Mærkater, miljøzoner og motorvejsafgifter

Det er særligt de enkelte landes måde at indkræve vejafgifter, der kan variere. Her er det, ifølge FDM, vigtigt, at man opdaterer sig på reglerne i de lande, man har tænkt sig at køre gennem.

- Der er motorvejsmærkater og motorvejsafgifter. Det sidste er ret nemt, for der betaler man bare, når man kommer til et betalingsanlæg. Mærkaterne skal man have styr på hjemmefra - dels for ikke at slås med det på vejen og så for at undgå en bøde, forklarer Dennis Lange.

Østrig, Schweiz, Slovenien og Tjekkiet kræver alle, at man udstyrer bilen med et mærkat for at køre på landets motorveje, hvis ikke det skal koste en bøde.

Hernæst skal man være opmærksom på, at stadigt flere lande begynder at indføre miljøzoner.

- Vi ser, at der i flere og flere byer bliver indført miljøzoner efter forskellige modeller. Nogle steder skal man registrere sig på forhånd for at køre ind, andre steder skal man have et miljømærkat og så er der steder, som laver midlertidige zoner, hvis forureningen er høj. Så kan meget miljøbelastende biler ikke få lov at køre ind, siger Dennis Lange.

Tiltagene, der tager hensyn til miljøet, ses blandt andet i Tyskland, Italien, Frankrig og Spanien. Se hvor på FDM's hjemmeside.

Få det rigtige sikkerhedsudstyr med

En række lande skiller sig også ud, når det kommer til brug af autostole og sikkerhedsudstyr.

I Tyskland eksempelvis skal børn under 12 år eller under 150 centimer sidde i autostol eller selepude. I Danmark er det kun påkrævet for børn under 135 centimeter.

- De fleste børnefamilier har styr på, hvordan reglerne er herhjemme. Derfor er det vigtigt at sætte sig ind i, om de holder i det land, man skal køre gennem, siger Dennis Lange.

Det er også værd at kigge på, om landene stiller særlige krav til sikkerhedsudstyret i bilen.

I Danmark er det kun obligatorisk med en advarselstrekant i bilen, men flere lande har krav om refleksvest, førstehjælpskasse og brandslukker. Du kan se hvilke på FDM's hjemmeside.