Teleekspert om TDC-nedbrud: Den slags kan man ikke forhindre

Det er højst usandsynligt, at hackere står bag dagens landsdækkende TDC-nedbrud, vurderer ekspert.

TDC oplyser, at kunder med IP-telefoni stadig kan opleve problemer. (Foto: © TORBEN CHRISTENSEN, Scanpix)

Endnu har TDC ikke kunnet oplyse, hvad der fremprovokerede det netværksnedbrud, der i løbet af i dag påvirkede 1,85 millioner TDC-kunder.

Nedbruddet gjorde, at mange danskere hverken kunne foretage eller modtage opkald.

Torben Rune, grundlægger af Netplan.dk og teleekspert, tør ikke pege på en konkret årsag til nedbruddet, men hæfter sig ved, at TDC i øjeblikket er ved at inkorporere VoLTE i deres system.

- Om det fører til nedbrud, kan jeg ikke sige, men det kunne godt forårsage noget lignende, siger han og understreger, at der kan være et hav af grunde til et systemnedbrud.

VoLTE står for Voice over Long Term Evolution. Det er en teknologi, der gør det muligt at foretage telefonopkald over 4G-netværket, så opkaldene er i bedre kvalitet og opretter forbindelse til den anden telefon hurtigere.

Torben Rune forklarer også, at man ikke kan helgardere sig mod den slags hændelser.

- Om det er et system til én eller en million computere, den slags sker bare.

Hackerangreb er langt nede på listen

I 2016 oplevede mange danskere, at Yousees transmittering af nytårstalen gik i sort skærm. 1,3 millioner blev ramt af nedbruddet, og en mand blev anholdt og sigtet for at være årsagen bag. Sigtelsen blev senere droppet.

Teleekspert Torben Rune tvivler på, at hacking kan være årsag til TDC's nedbrud.

- Det ville overraske mig utroligt meget, siger han.

- Vores telefonsystemer er historisk godt beskyttet. Man kan aldrig udelukke det, men jeg tror, det er nede på en meget, meget lav placering på listen over årsager til fejlen.

Nedbruddet startede mandag morgen, hvor først 450.000 kunder blev påvirket. Herefter bredte fejlen sig til i alt 1,85 millioner kunder.

TDC oplyser til DR Nyheder, at selskabet er i gang med et analysearbejde for at få det "fulde overblik over den fejl, der har skabt problemer for vores kunder".