Op imod 1,85 millioner kunder hos TDC har i dag været berørt af en teknisk fejl hos teleselskabet.
Men nu meddeler TDC, at det igen er muligt at foretage opkald på mobiltelefonen. Kunder med IP-telefoni, der er fastnettelefoni over en bredbåndslinje, oplever dog stadig problemer. Det oplyser TDC til DR Nyheder.
Nedbruddet startede mandag morgen, hvor først 450.000 kunder blev påvirket. Herefter bredte fejlen sig til i alt 1,85 millioner kunder.
De berørte kunder var enten på mobilnet eller benyttede IP-telefoni. Almindeligt fastnet skulle have fungeret, ligesom alarmopkald til 112 også har virket.
Sidst på eftermiddagen kom kunderne løbende op at køre igen, og alle mobilkunder kunne omkring klokken 17 både ringe og modtage kald. Det oplyser TDC i en pressemeddelelse.
Fortsat driftforstyrrelser
Koncerndirektør Michael Moyell Juul fra TDC Group beklager overfor de mange kunder.
- Lige siden fejlen opstod, har vi arbejdet på højtryk for at løse fejlen, og vi har fortsat ekstra mandskab på for at sikre, at driften er stabil. Vi er optimistiske, men givet omfangets størrelse kan enkelte kunder stadig opleve driftsforstyrrelser, siger koncerndirektør Michael Moyell Juul.
Nogle kunder med IP-telefoni oplever dog fortsat at være uden forbindelse, og fejlretningen vil fortsætte, indtil alle kunder er i drift, og driften igen er normaliseret, skriver TDC.
- Derudover pågår der også et analysearbejde, så vi kan få det fulde overblik over den fejl, der har skabt problemer for vores kunder, siger Michael Moyell Juul.
Direktøren siger, at sandsynligheden for, at fejlen skulle opstå igen, er meget lille.
- Vi har generelt et meget stærkt mobilnetværk, så det skulle ikke ske igen. Og vi beklager meget, for vi er klar over, at det er til stor gene for vores kunder, siger Michael Moyell Juul.
TDC oplyser, at kunder løbende kan holde sig opdaterede via kundekanaler - herunder YouSees Facebook og TDC's hjemmeside. Erhvervsdrivende vil modtage mails med opdateringer.