Du har været indlagt på sygehuset efter en operation. Du er ikke klar til at komme hjem, men lægen udskriver dig. Det vil du klage over.
Du åbner computeren og går til tasterne. Du skal selv vælge, om du vil klage over lægen eller over hele forløbet.
Du er i tvivl. Du vælger lægen. Det var måske en fejl.
Hele patientklagesystemet bliver snart lavet om. Du er nemlig langt fra den eneste, der har haft svært ved at gennemskue systemet.
'Det er meget uheldigt'
I 2023 modtog Region Syddanmark 1.381 klager rettet mod specifikke læger. Det viser tal fra Styrelsen for Patientklager. Men mange af dem kan være landet på det forkerte skrivebord. Det siger formand for Lægeforeningen Syddanmark, Josephine Duevang Rathenborg.
- I langt de fleste tilfælde er der gået et eller andet galt i den måde, som patienten er blevet håndteret på i systemet. I virkeligheden ligger udfordringen ofte i forløbet og ikke hos den enkelte læge, siger hun.
Den påstand bliver bakket op af Søren Paaske Johnsen, overlæge og professor Dansk Center for Sundhedstjenesteforskning hos Aalborg Universitet, som selv har forsket i patientklager.
- Det ser ud, som om at mange af klagerne er landet det forkerte sted, siger han.
Søren Paaske Johnsen vurderer, at det har ført til et stort antal afviste klager, fordi man ikke kunne stille en enkelt person til ansvar, selvom der måske var reelle fejl i behandlingsforløbet.
- Det er meget uheldigt, og det kan føles som en ansvarsfralæggelse fra systemets side.
Tilfældige klager
Det nye system skal gøre det enklere for både patienter og pårørende at sende en klage afsted, hvis man er utilfreds med den behandling, man har fået på lægehuset eller hospitalet.
Det glæder vicedirektør i Danske Patienter Annette Wandel. Hun har selv siddet med i arbejdsgruppen, der er kommet med anbefalingerne.
- Det andet system er ret svært at navigere i, og derfor er klagerne faldet ret tilfældigt, siger hun.
Selvom man nu fjerner patienternes mulighed for at klage over en specifik læge eller sygeplejerske, er Anette Wandel ikke bange for, at patienternes rettigheder bliver dårligere.
Og det skal man heller ikke frygte, vurderer overlæge og professor på Dansk Center for Sundhedstjenesteforskning hos Aalborg Universitet Søren Paaske Johnsen.
- Det er ikke et forsøg på at få færre klager. Jeg formoder, at flere patienter får godkendt deres klage, hvis den lander i den rigtige bunke.