Fra næste skoleår koster det forældrenes børnecheck, hvis poderne pjækker for meget. Det er resultatet af en aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne i foråret.
Men tal fra Undervisningsministeriet viser, at det er meget forskelligt fra skole til skole, hvor gode lærerne er til at spotte elevernes fravær.
I top ligger Vallensbæk Kommune, hvor lærere noterede, at hver elev i udskolingen i gennemsnit blev ulovligt væk fra 5,3 procent af alle timer, mens det kun er tilfældet for 0,3 procent i Kolding Kommune.
En del af forskellene kan skyldes, at lærerne registrerer ulovt fravær meget forskelligt, mener Frederikke Skaaning Knage. I flere år har hun arbejdet som psykolog i PPR og skriver ph.d. på DPU, Aarhus Universitet, om børn, der ikke vil i skole.
- Nogle skoler noterer hele fraværsdage, mens andre noterer fravær for de enkelte timer, siger hun og peger på, at skoler heller ikke tolker ens, hvornår der er tale om lovligt-, ulovligt- eller sygefravær.
Klik på en folkeskole og se fraværet for 6.-9. klasse
Tallene viser fravær, som lærerne registrerer. Der kan være forskel på, hvor grundigt fravær noteres fra skole til skole.
I foråret viste en undersøgelse fra Rambøll til Undervisningsministeriet også, at skoler registrerer fravær og fortolker reglerne forskelligt.
I praksis betyder det, at det kan afhænge af, hvor skolen ligger, om forældrene bliver trukket i børnepenge, når børnene bliver væk fra skole, konkluderer Frederikke Skaaning Knage.
Den forskellige registrering af pjækkende børn er problematisk, mener undervisningsminister Merete Riisager (LA).
- Det er vigtigt, at fravær registreres efter samme principper på tværs af landet. Det handler om at sikre elevernes retssikkerhed, skriver ministeren i en mail og mener, at korrekte oplysninger om fravær også kan hjælpe kommunerne, så de sikrer, at børn og unge følger undervisningen.
Sådan fandt Vallensbæk flere skulkere
Vallensbæk Kommune har danmarksrekord i ulovligt fravær i udskolingen, og det går markant tilbage det seneste skoleår.
Forklaringen på det dårlige resultat er dog ikke mere fravær, men at folkeskolerne i kommunen har fået et nyt digitalt værktøj, forklarer Dennis Danielsen, der er centerchef for Børn og Unge i Vallensbæk.
Tidligere noterede lærere blot, om elever var væk om morgenen, men nu noterer lærerne også, hvis der er frafald i geledderne i alle timer fra morgen til eftermiddag.
- Fordelen er, at vi bedre kan følge op på fravær. Der er som regel en grund til, når elever bliver ulovligt væk fra skole, siger Dennis Danielsen.
Sådan ændrede elevernes fravær sig i Vallensbæk
Med den bedre registrering kan skolerne i Vallensbæk blandt andet se, om der er et mønster i, når eleverne bliver væk. Er det i bestemte fag? Kan de ikke komme op om morgenen, eller dropper de altid eftermiddagstimerne?
Ifølge Dennis Danielsen blev den grundigere registrering ikke indført for at straffe forældre med fraværende børn økonomisk. Derimod drejer det sig om at finde problemer med fravær i tide og sætte ind, så elever trives bedre.
Det er glimrende, at skolerne i Vallensbæk er blevet mere opmærksomme på fravær, mener formand for skolebestyrelsen for Vallensbæk Skole, Anja Gade, som har haft skolebørn gennem 21 år.
- Det er godt, at skolerne sikrer, at eleverne er til stede, så børnene får en god og ordentlig læring, siger hun.
Anja Gade tror ikke, at registreringen vil blive brugt til at jagte forældre med pjækkende børn. Derimod vil det være en anledning til, at skoler finder elever i tide, som har ulovligt fravær i stedet for at de bliver mere og mere væk.
Skoler skal slå ens ned på skulk og fravær
Undervisningsministeriet ønsker, at lærere på alle skoler fremover noterer fravær mere ens.
Ministeriet er begyndt at drøfte med Kommunernes Landsforening, Skolelederforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen, hvordan en ny fraværsbekendgørelse, som kommer i foråret, skal se ud. Fravær skal registreres korrekt, uden at det bliver bøvlet for lærerne.
Skulle det lykkedes at notere fravær mere ens, mener Frederikke Skaaning Knage dog, at det stadig vil skabe problemer at tage børnechecken.
Hun har interviewet mange børn, som dropper skolen, og ofte trives de ikke socialt eller fagligt. For de børn er det så ubehageligt at være i skole, at det giver bedre mening at være hjemme.
- Hvad hjælper det at trække forældrene i penge? Skal forældre så presse et barn i skole, som ikke har det godt der, spørger hun og erfarer, at forældre vil det bedste for deres børn og ikke bryder sig om at se, at barnet har det så skidt, at det helst vil være hjemme.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) mener, at sanktionen giver god mening, når barnet er mere end 15 procent ulovligt væk.
- Det sender et tydeligt signal til forældre om, at de har et ansvar for, at deres børn møder i skole, skriver ministeren i en mail.