De skulle være til undervisning i dansk, matematik eller tysk. Men flere elever fra 7.-10. klasse bliver væk fra time i folkeskolen.
Fraværet for teenageeleverne er således det højeste i syv år, viser tal fra Undervisningsministeriets databank, som DR har analyseret.
I det seneste skoleår var hver elev i udskolingen i gennemsnit væk hver fjortende time. Det svarer til, at hver elev i gennemsnit mangler fjorten dages undervisning om året, og fraværet er en anelse værre end tidligere år.
Det bekymrer Frederikke Skaaning Knage, ph.d.-studerende på DPU, Aarhus Universitet, som forsker i børn, der nægter at gå i skole.
- Skolen formår ikke at være et rart sted at være for flere børn. Det bliver mere meningsfuldt for børnene at blive hjemme, siger hun.
Klik på en folkeskole og se fraværet for 6.-9. klasse
Tallene viser fravær, som lærerne registrerer. Der kan være forskel på, hvor grundigt fravær noteres fra skole til skole. Enkelte skoler har ikke registreret fravær.
Når børn dropper skolen, skyldes det ofte, at de mistrives socialt eller fagligt, forklarer Frederikke Skaaning Knage. Det kan for eksempel handle om ensomhed eller mobning, men når børnene bliver undersøgt for at få hjælp, får de ofte diagnoser som for eksempel angst eller autisme.
Det er dog langtfra kun børn med diagnoser, som er fraværende, fortæller forskeren, der mener, at eleverne i højere grad siger klart fra, når de bliver ældre, viljestærke og selvstændige.
- I skal ikke sende mig i skole, for her er ikke fedt at være, fortæller Frederikke Skaaning Knage om den holdning, hun støder på blandt teenagerne.
Sommerferie i skoletiden
Bornholm ligger sammen med Vallensbæk helt i top, når det gælder fravær. Hver elev i udskolingen er i gennemsnit væk fra skole hver tiende time.
På ferieøen skyldes en del af fraværet dog, at mange bornholmere har travlt med at arbejde i skolernes sommerferie. Når skoleåret er begyndt, holder nogle forældre så ferie med deres børn, oplyser Bornholms skolechef, Espen Andersen.
- Det er ikke smart at tage sine børn ud af skolen - uanset at Bornholm er en ferieø. Undervisningen bliver forstyrret, hvis der hele tiden mangler elever, siger skolechefen og peger på, at det også er forskelligt, hvor meget nogle bornholmske forældre er i stand til at bakke op om deres børns skolegang og insisterer på, at poderne skal møde i skole hver dag.
I Vallensbæk skyldes det meget fravær til gengæld, at lærerne er bedre til at spotte, når eleverne er væk, fortæller centerchef for Børn og Unge, Dennis Danielsen.
Med et nyt værktøj kan lærere hurtigt notere, hvis der er skulkere og bagefter se, om børn for eksempel altid pjækker fra tysk, gymnastik eller de sene eftermiddagstimer.
Skoletrætte 10. klasse
Mødedisciplinen er lavest hos de ældste elever i folkeskolernes 10. klasser. I Aarhus Kommune var der det seneste skoleår dobbelt så meget ulovligt fravær som for seks år siden, viser tal fra Uddannelsesstatistik.dk.
I én ud af fjorten timer blev eleverne i gennemsnit noteret for ulovligt fravær i protokollen. Når elever er væk, kan det gå ud over fællesskabet i en klasse og gruppearbejdet, siger Marianne Holst Nielsen, sektionsleder for læring og udvikling.
Det højere fravær i de aarhusianske 10. klasser skyldes, at færre elever vælger det ekstra skoleår i en kommunal folkeskole. I stedet strømmer eleverne mod efterskoler, gymnasiet eller EUD10, der er en introduktion til erhvervsskolerne.
- Det er en mere udfordret gruppe, der er tilbage og går i 10. klasse, mener Marianne Holst Nielsen. Forleden skrev DR om, hvordan flere elever keder sig i timerne.
For at gøre undervisningen mere spændende, engagerende og involverende, er Aarhus Kommune og skolerne ved at lave et udviklingsforløb for 10. klasses lærere. En bedre undervisning skulle også gerne gøre, at færre elever bliver væk fra timerne, håber Marianne Holst Nielsen.
Bornholm har også fokus på, hvordan skolerne kan få mindre fravær. Skolerne drøfter, hvordan de kan sætte ind, fortæller skolechef Espen Andersen.
I Vallensbæk skulle den skrappere registrering af fravær gerne føre til, at skolerne i tide fanger, hvilke elever, der mistrives. På den måde kan skolerne finde ud af, hvorfor teenageren bliver væk, før den unge helt opgiver skolen, håber centerchef for Børn og Unge, Dennis Danielsen.
- Vores formål er at skabe bedre trivsel hos eleverne, siger han.