Overlæger om ny it-platform: Kan true patientsikkerheden

Sundhedsplatformen på Herlev og Gentofte Hospital har alvorlige problemer, mener Overlægeforeningen.

Problemet er, at man har kastet sig ud i "The Big Bang", siger overlæge Lisbeth Lintz, der er medlem af Overlægeforeningens bestyrelse. (Foto: © ASGER LADEFOGED, Scanpix)

Herlev og Gentofte Hospital bør behandle færre patienter, indtil de har fået den nye it-platform, Sundhedsplatformen, helt oppe at køre.

Sådan lyder det fra Overlægeforeningen, som mener, at platformen på nuværende tidspunkt forstyrrer behandlingen.

- Det er hårdt tiltrængt med nyt it-system i Region Hovedstaden, men problemet er, at man har kastet sig ud i "The Big Bang".

- Og det er fint nok, hvis man så retter op efter et par dage, men nu har der været nedsat aktivitet i ti dage, og det er er urealistisk at sætte aktiviteten op, siger overlæge Lisbeth Lintz, der er medlem af Overlægeforeningens bestyrelse.

Sundhedsplatformengik i luften 21. maj på Herlev og Gentofte Hospital, som administrativt hører sammen. Og ifølge Region Hovedstaden forløb alt som planlagt.

Platformen er Danmarks største sundheds-it-projekt og skal erstatte 30 sundheds-it-systemer. Den kommer til at dække 12 hospitaler og servicere 2,5 millioner borgere og skal benyttes af 44.000 medarbejdere i Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Men ifølge Lisbeth Lintz er det ikke gået gnidningsfrit. Hun påpeger, at der er problemer både med blodprøvedelen og med at gå ind i systemerne.

- Hospitalet bliver nødt til at sætte tempoet ned, hvis patientsikkerheden ikke skal bringes i fare. Lægerne på hospitalet melder om så mange fejl, at det er svært at sikre, at patienterne får den rigtige behandling, fordi it-systemet ikke fungerer, som det skal.

/ritzau/