Ombudsmand har skånet unge stjerner: Nu kommer razziaen mod skjulte reklamer

Stjernerne på sociale medier er langt fra fredet, hvis de laver skjult reklame, advarer Forbrugerombudsmanden.

I tidligere sager har Forbrugerombudsmanden kun givet advarsler til youtube-stjerner og bloggere, som har overtrådt lovgivningen om skjult reklame. Nu har Forbrugerombudsmanden en større kontrolindsats på vej.

- Jeg synes, reglerne er meget klare.

Sådan lyder det kortfattede svar fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

I de seneste år har myndigheden, der har til opgave håndhæve forbuddet mod skjult reklame, bemærket en stigende brug af ulovlige markedsføringsmetoder på sociale medier.

Alligevel er ingen personer, der agerer reklamesøjle for produkter på Youtube og andre sociale medieplatforme, endnu blevet straffet for at lave skjult reklame.

Men nu går den ikke længere, og Forbrugerombudsmanden har derfor en større kontrolindsats af området på vej, fortæller Christina Toftegaard Nielsen.

- Nu vil vi nødigt fortælle præcis, hvornår vi går ud med den kontrolundersøgelse. Men det, jeg kan fortælle, er, at vi forventer at gøre det meget snart, siger hun.

DR afslører skjult reklame

DR’s Undersøgende Databaseredaktion har i de seneste dage dokumenteret en stribe problematiske videoer på både Youtube og det børneorienterede medie Musical.ly.

Videoerne er ifølge både Forbrugerrådet Tænk og en advokat med speciale i markedsføringsret klare overtrædelser af reglerne om skjult reklame.

På sociale medier reklamerer børn helt ned til 14 år for produkter uden at gøre opmærksom på, at der tale om kommercielle budskaber. Noget som Christina Toftegaard Nielsen kalder "nedslående".

- Der er en bestemmelse i markedsføringsloven, der siger, at markedsføring rettet mod børn og unge skal være særligt tydeligt markeret som reklame. Det skal stå på en måde, så også børnene forstår det, siger hun.

Har tidligere advaret stjerner

I tidligere sager har Forbrugerombudsmanden kun givet advarsler til youtube-stjerner og bloggere, som har overtrådt lovgivningen om skjult reklame.

Influencers kalder man dem, som kan tjene penge eller få produkter for at promovere virksomheders budskaber på sociale medier. De er ofte unge stjerner, som har tusindvis eller hundredetusindvis af følgere.

- Vi har hidtil kun informeret influencers om, at de risikerer strafferetligt ansvar. Det skyldes blandt andet, at de typisk har været meget unge, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Men i takt med at en millionbranche er vokset frem, og jobbet som influencer er blevet mere og mere etableret, så skal influencers ikke nødvendigvis se sig selv som fredede i fremtiden, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Helt konkret vil myndighedens jurister i løbet af den kommende tid indsamle og undersøge opslag og videoer fra sociale medier og blogs.

Og hvis videoer eller opslag indeholder kommercielle budskaber, som ikke er markeret klart nok som reklame, så falder Forbrugerombudsmandens hammer, advarer Christina Toftegaard Nielsen.

- Det betyder, at influencers også kan blive strafferetlig ansvarlige, hvis ikke de oplyser, at det er reklame, siger hun.

Går vi en tid i møde, hvor der vil komme flere bøder - også til influencers?

- Jeg har svært ved at forstille mig, at vi kan lave en kontrolundersøgelse, uden at vi møder overtrædelser, som vi skal forfølge strafferetligt, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

TIP OS