Det er god reklame for Danmark, at skuespilleren Nikolaj Coster-Waldau er blevet udnævnt som goodwill-ambassadør.
Det siger Mogens Lykketoft, der netop er stoppet som formand for FN's Generalforsamling.
Nikolaj Coster-Waldau skal som goodwill-ambassadør for FN's Udviklingsprogram forsøge at sætte fokus på de bæredygtige udviklingsmål. Dem er der 17 af, og de har et bredt spænd fra kampen for ligestilling og adgang til bæredygtige energikilder til afskaffelse af sult, ulighed og fattigdom.
- Han er allerede god reklame for Danmark og et kendt navn mange steder i verden, ikke mindst her i USA, hvor vi er nu, og det er en god idé at bruge meget kendte mennesker til at tale for de bæredygtige mål, siger Mogens Lykketoft.
Han er i New York og har her til aften dansk tid deltaget i den ceremoni, hvor den 46-årige danske skuespiller officielt blev udnævnt.
Klimaproblemerne presser sig på
Det er ikke en overdrivelse at sige, at der venter Nikolaj Coster-Waldau en ganske bred portefølje. Mogens Lykketoft kan dog ikke give skuespilleren et forspring ved at udpege ét udviklingsmål, det er særligt presserende at fokusere på.
- Pointen med de 17 mål for bæredygtig udvikling er jo, at de alle sammen hænger sammen. Hver gang vi prøver at gå frem ét sted, så vil vi også fremme opfyldelsen af nogle af de andre mål, siger han.
Dog er der alligevel et punkt, som ifølge Mogens Lykketoft presser sig mod toppen af dagsordenen:
- Hvis ikke vi får inddæmmet klimaændringerne, så vil det skabe så store forstyrrelser i verden, med folk der skal flytte sig i milliontal, at der ikke vil være kræfter til alt det andet, vi gerne vil, herunder at udrydde den ekstreme fattigdom og sult og sørge for, at alle får uddannelse og sundhed.
Skal tiltrække interesse
FN har siden begyndelsen af 1950'erne brugt de såkaldte goodwill-ambassadører til at skabe interesse om verdensorganisationens programmer og projekter, og den danske Game of Thrones-skuespiller slutter sig til et prominent selskab bestående af verdenskendte skuespillere, fodboldspillere og kulturpersonligheder.
Ifølge Mogens Lykketoft tjener goodwill-ambassadørerne en særlig rolle for FN, da de i kraft af det udbredte kendskab til deres person kan engagere et publikum, som ellers ikke ville gå op i for eksempel de bæredygtige udviklingsmål.
- Når han rejser rundt og deltager i forskellige arrangementer, så kan han sige til folk, 'hør her, I kender mig, og nu fortæller jeg jer, at det er vigtigt, at I engagerer jer', siger Mogens Lykketoft.