Leasingfirmaerne er ufrivilligt kommet i centrum efter flere voldsomme episoder med vanvidskørsel i de såkaldte muskelbiler, der ifølge politiet ofte føres af bandemedlemmer.
Problemet er, at føreren i mange tilfælde ikke er ejer af bilen; den leases nemlig og står i en anden persons navn, en såkaldt stråmand.
Det gør det svært for politiet at forhindre bandemedlemmer i at skaffe en ny bil, selvom de pågribes for vanvidskørsel.
Vanvidskørsel førte i slutningen af juli til, at en 35-årig politibetjent mistede livet i indre København. Lørdag blev en svensk og en norsk mand ramt af en sort Audi, der kørte over et fodgængerfelt med cirka 100 kilometer i timen.
Indtil nu har leasingfirmaerne forholdt sig tavse, mens politikerne har diskuteret, hvordan vanvidsbilisterne bekæmpes, men nu tager brancheforeningen bladet fra munden og kommer med en appel til regeringen.
- Som brancheforening for leasingselskaber er vi utroligt kede af, hvis vi kommer til at lease biler til bandemedlemmer eller andre organiserede kriminelle. Det vil vi gerne til livs, siger Christian Brandt, der er direktør i brancheforeningen Finans og Leasing.
- Almindelige mennesker kan jo spørge sig selv, om det kan være så svært at undgå at lease biler ud til bandemedlemmer. Man skal først og fremmest forstå, at vi ikke nødvendigvis møder vores kunder ansigt til ansigt. Og vores indtryk er i mange tilfælde, at bandemedlemmer skjuler sig bag stråmænd. Her vil vi gerne have adgang til bedre værktøjer, siger han.
Et af de værktøjer er såkaldt E-Skatdata, der vil give leasingfirmaerne mulighed for at indhente oplysninger om en kundes nuværende økonomiske situation, altså om vedkommende eksempelvis har en arbejdsgiver og får løn.
Det vil i leasingfirmaernes øjne kunne minimere risikoen for, at leasede biler kommer i hænderne på bandemedlemmer.
- Vores formodning er, at stråmænd i mange tilfælde er socialt udsatte personer med dårlig økonomi. Man kan lave falske lønsedler ret effektivt i dag, men det er meget svært at snyde, hvis vi kan kontrollere en falsk lønseddel op imod de indberetninger, arbejdsgiveren foretager i skattesystemet, Christian Brandt.
- Vi kan opdage, hvis der slet ikke er løn eller en arbejdsgiver. Vi vil også kunne se, hvilken gæld, der er til det offentlige. Er der stor gæld, siger det sig selv, at man bør vige tilbage fra at lave en leasingaftale. Det kan være med til at forebygge problemet, siger han.
Brev sendt til Skatteministeriet
Brancheforeningen har også medlemmer, der finansierer billån, og de har i de seneste år haft adgang til deres kunders skatteforhold - med et effektivt resultat til følge.
- Det har været en guldgrube i forsøget på at komme kriminalitet til livs og undgå at blive svindlet samt foretage en ordentlig kreditvurdering. Derfor er det helt oplagt, at de systemer også skal kunne bruges, når man laver en leasingaftale, siger Christian Brandt.
Brancheforeningen Finans og Leasing henvendte sig i foråret 2018 til daværende skatteminister Karsten Lauritzen (V), der udtrykte stor forståelse for ønsket om adgang til E-Skatdata, men efterfølgende er der ikke sket noget.
Nu har direktør Christian Brandt sendt et åbent brev til den nye skatteminister, Morten Bødskov (S), og erhvervsminister Simon Kollerup (S) og bedt dem om at gå ind i sagen.
BREV TIL SKATTEMINISTEREN
Det har ikke været muligt at interviewe skatteministeren, men i en skriftlig kommentar udtaler han:
- Vanvidskørsel hører ikke hjemme nogen steder i Danmark. Derfor vil jeg som skatteminister gerne bidrage til at løse problemet. Det er godt, når leasingselskaberne melder sig på banen, så vi kan få sat en stopper for vanvidskørslen hurtigst muligt. Jeg er meget åben for at se på, hvilke muligheder vi har, men det er ikke nogen simpel sag, udtaler han.
Videoen nedenfor fortæller om ulykken i juli, hvor en betjent døde:
Skatteministeriet oplyser, at kravet for, at en virksomhed kan få adgang til E-Skatdata, blandt andet er, at virksomheden er omfattet af et lovgivningsmæssigt krav om at skulle foretage kreditvurderinger.
Firmaer, der leaser biler, er ikke underlagt det krav. Det vil derfor kræve en lovændring at give leasingselskaberne mulighed for at tilgå oplysninger om borgerne i E-Skatdata.
Ifølge Skatteministeriet vil sådan et lovforslag skulle fremsættes i samarbejde med blandt andet Erhvervsministeriet, da de skal etablere en såkaldt pligt for leasingselskaberne til at kreditvurdere.
Skatteministeriet er derfor lige nu i dialog med blandt andet Erhvervsministeriet om mulighederne.
Åbne for at gøre konfiskation nemmere
Finans og Leasing anmodede også for flere år siden Justitsministeriet om at få adgang til politiets registre over stjålne kørekort og stjålne pas med henblik på at bekæmpe svindel, ligesom de gerne vil have mulighed for at kunne advare andre leasingfirmaer mod mistænkelige kunder.
- Det handler om at fjerne muligheden for, at det kommer til at ske igen. Der har vi brug for Datatilsynets accept af, at det her er en relevant oplysning at dele mellem leasingselskaberne, siger Christian Brandt.
Ansøgningen blev sendt til Datatilsynet i april 2018, men ifølge brancheforeningen er den endnu ikke besvaret.
Justitsminister Nick Hækkerup (S) afventer lige nu en undersøgelse, der i øjeblikket udføres af Rigsadvokaten og Rigspolitiet, som skal finde nogle nye værktøjer til at bekæmpe den hensynsløse kørsel.
Han gav for nylig udtryk for, at det skal være nemmere for politiet at konfiskere de leasede biler, der bruges til vanvidskørsel, men det er forsøgt før af den tidligere regering.
I en skriftlig kommentar erklærer justitsministeren sig åben for alle gode ideer:
- Vanvidskørsel er uansvarlig og direkte livsfarlig adfærd. Jeg har bedt Rigsadvokaten og Rigspolitiet om at se på, hvilke nye redskaber, der er behov for i værktøjskassen. Og jeg er bestemt åben over for alle gode ideer og vil ikke afvise forslag på forhånd, udtaler Nick Hækkerup.
I Finans og Leasing er de trods risikoen for, at potentielle nye regler kan straffe uskyldige mennesker, der blot har lånt deres leasede bil ud, åbne for forslaget.
- Leasingtagere har ifølge leasingkontrakten fuld ret til at låne deres bil ud til venner og familier. Det er bestemt beskyttelsesværdige hensyn, ikke mindst af hensyn til dele-økonomiske modeller. Men jeg tror godt, at vi kan finde en ordning, der kan ramme vanvidskørsel.
- Det kunne indebære, at politiet efter at have pågrebet en vanvidsbilist, tager bilen i deres varetægt og leverer den tilbage til leasingselskabet. I de tilfælde, som ikke er beskyttelsesværdige, skal vi sikre, at leasingselskabet ikke udleverer bilen igen, men gør bilen op som en misligholdelse af kontrakten, således at det får en økonomisk smertevirkning for bandemedlemmer, siger Christian Brandt.
Han understreger, at leasingfirmaerne gør alt, hvad der står i deres magt for at undgå, at deres biler falder i de forkertes hænder.
- I de snakke, jeg har med mine medlemmer, er der ingen tvivl om, at man gør alt, hvad man kan for at undgå det her. Men hvis man vil snyde, kan man altid snyde. Vi appellerer bare til, at når vi ved, at E-Skatdata er kraftigt med til at dæmme op for svindel på billån, så er det ærgerligt at se, at vi ikke har den mulighed, siger Christian Brandt.