Kun 40 tarmkræftpatienter er blevet kontaktet efter en stribe af historier om for lange ventetider på Aarhus Universitetshospital.
De resterende 273 patienter, der også har ventet for længe på en kræftoperation på mave- og tarmkirurgisk afdeling i Aarhus, har hverken hørt eller fået vejledning om, hvordan de eksempelvis kan søge erstatning.
Overskridelserne af de lange ventetier er "virkelig beklageligt", lyder det fra lægefaglig koncerndirektør i Region Midtjylland, Helene Probst.
- Så vi skal selvfølgelig sørge for, at de patienter får en god rådgivning, siger hun.
Derfor opretter regionen nu en særlig hotline, hvor patienter, som har ventet længe på en tarmkræftoperation, kan ringe for at få råd og vejledning.
- Hvis der er noget, de er i tvivl om, så hjælper vi dem i den svære situation, de er i, forklarer Helene Probst.
Den nye særlige direkte telefonlinje åbner i næste uge.
Region har vurdering klar om resterende patienter i næste uge
DR har de seneste uger afdækket, at flere end 300 patienter har ventet op til ti uger på kræftoperationer på mave- og tarmkirurgisk afdeling på Aarhus Universitetshospital.
Det er til trods for, at kræftpatienter har ret til at blive opereret senest to uger, efter de får tilbudt en operation. Hospitalsledelsen har erkendt, at ventetiderne kan have kostet liv.
Kræftens Bekæmpelse har kritiseret forløbet og mener, at Aarhus Universitetshospital bør række ud til samtlige berørte patienter.
Og når det kommer til vejledning om erstatning vil de - i hvert fald for nogle patienter - også have en pligt til det, forklarer lektor i sundhedsjura, Kent Kristensen.
- Hvis man har en begrundet formodning om, at patienten har en mulighed for at få erstatning, så skal patienten vejledes om den mulighed, siger han.
De 40 patienter, som er blevet kontaktet af enten AUH eller Region Midtjylland, havde fået information om, at de ville blive pillet af ventelisten, hvis de søgte behandling uden for Danmarks grænser.
- Det var en klar fejlagtig instruks, og derfor gav vi dem vejledning med det samme om både klage og erstatning, forklarer Helene Probst.
Hun anerkender, at der vel at mærke kan være flere patienter, som skal have vejledning om erstatning og klager, hvorfor regionen også foretager løbende vurderinger.
De vurderinger baserer sig på den seneste redegørelse fra Aarhus Universitetshospital og på et nyt notat fra Sundhedsstyrelsen, der beskriver handlepligten.
Derudover afventer regionen en redegørelse fra Kammeradvokaten.
- På baggrund af det materiale vil vi kunne vurdere, om flere patienter skal have vejledning om klage og erstatning, siger Helene Probst.
- Jeg forventer, at vi allerede i næste uge kan have en vurdering klar i forhold til de resterende patienter.
Skulle I ikke hellere vejlede lidt for mange om at søge erstatning end lidt for få?
- Det er vigtigt, at når vi vejleder om erstatning, at vi gør det grundigt, svarer den lægefagelige koncerndirektør og tilføjer:
- Enhver tvivl skal altid komme patienten til gode. Så hvis der er tvivl, så skal man vejlede patienten om erstatning.