Unge, som både kører for stærkt og hensynsløst på knallerter og scootere i byens gader, har skabt debat i Odder syd for Aarhus.
- De kører som idioter, så jeg er ikke så vild med dem, siger Marc Pedersen, der er tømrer og bor lidt uden for Odder.
Og han er ikke den eneste. I lokale Facebook-grupper har flere af byens borgere givet udtryk for deres holdning.
Birgitte Sørensen, der lige nu er på kontanthjælp, er enig.
- De tror, at de på nogle punkter ejer byen, siger hun.
15-årige Thorbjørn Terkildsen er en af byens unge knallertdrenge. Han mener, at han generelt kører ordentligt, men kan ikke sige sig fri for også selv at have kørt lidt råddent engang i mellem.
- Alle har jo på et tidspunkt kørt dårligt. Så vi er jo alle sammen en del af det.
Han understreger dog, at den ulovlige knallert er fortid nu. For hvis politiet snupper ham én gang mere, bliver bilkørekortet udsat i seks måneder.
Kammeraten Tobias Danielsen på 16 år har op til flere scootere - også nogle, der kan køre for hurtigt. Typisk holder han sig dog til de lovlige.
- Det er kun få dage, man lige kan tage de hurtige. Men det er kun ude på de små veje, siger han.
- Det er sgu for farligt at køre inde i byen.
Torbjørn og vennerne i Odder er ikke de eneste i Danmark, der har smag for at køre lidt for stærkt eller lidt for vildt på knallert.
Tal fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter viser, at antallet af anmeldelser om ”knallertkørsel til ulempe” – politisprog for knallertbøller – peaker.
I 2018 var der 989 anmeldelser mod blot 527 i 2017. Dermed ser tendensen ud til at være stigende, selvom den ellers i en årrække var på vej ned. Og de foreløbige tal for 2019 understreger blot den tendens. Frem til slutningen af september modtog politiet nemlig hele 1.190 anmeldelser. Det højeste antal i mere end ti år.
- Jeg er ked af at se, at det her er et stigende problem. Vi arbejder på at få det nedbragt, men det er bare ikke noget, vi kan gøre fra den ene dag til den anden, siger politiassistent Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Han forklarer desuden, at politiet allerede gør en del i form af kontroller ude omkring i landet. Og derudover skal politiet i dialog med de unge for at finde ud af, hvordan man bedst trænger ind til dem for at få stoppet udviklingen.
- Men hvis vi skal helt ind til sagens kerne, så tror jeg faktisk, at forældre har en rigtig, rigtig stor rolle i det her. De skal lære de unge mennesker, hvordan de skal opføre sig, siger han.
'Nogen shopper, vi kører rundt'
For drengene i Odder handler en del af det at køre rundt sammen i byen også om venskaber.
- Du går vel også nogle gange i byen med dine venner. Det er ligesom os, vi kører bare i byen. Det er det, vi gør. Folk går rundt, nogen shopper, vi kører rundt, siger Tobias Danielsen.
- Jeg ved, at der er mange af os, som har fået flere venner på grund af scooterne, siger Torbjørn Terkildsen
Hør Torbjørn Terkildsen fortælle om en episode tidligere i år, hvor han blev stoppet af politiet på en ulovlig knallert. Klik på play.
Politiet stopper flere ulovlige knallerter
Men det er ikke kun kørslen, der i stigende grad er blevet et problem.
Også farten på knallerterne er røget i vejret.
I år har landets politikredse fundet 1.356 ulovlige knallerter, og dermed nærmer det sig allerede niveauet for hele sidste år, hvor 1.425 ulovlige knallerter røg i politiets net. I årene inden – 2017 og 2016 – var antallet på henholdsvis 1.182 og 1.262.
Problemet har været størst i Midt- og Vestjyllands Politikreds. Her har betjente fundet 281 knallerter, der var pillet ved, og som derfor kunne køre stærkere end tilladt.
- Vi er faktisk allerede langt over det tal, som vi havde sidste år, siger Jørgen Christensen, der er politikommissær og operativ leder af kredsens færdselsafdeling.
En forklaring på stigningen kan ifølge Jørgen Christensen være, at der er kommet en ny gruppe knallertkørere, fordi det siden 2017 er blevet muligt for 15-årige at tage knallertkørekort.
Og i Midt- og Vestjylland er det helt oplagt at køre knallert for at kunne komme til og fra uddannelsessteder, lærepladser og arbejde.
- Så det er et rigtig godt transportmiddel til de unge, men det er alt for farligt, hvis den kan køre for stærkt, siger Jørgen Christensen.
Han frygter, at de unge også kan komme til at fylde mere i ulykkesstatistikken. Og her er hastigheden afgørende for, hvor alvorlig ulykken ender.
- Da vi fik rullefeltet, så vi faktisk et stort fald i antallet af alvorlige ulykker med netop de unge knallertførere, og det lave tal skal vi helst kunne fastholde, siger han.
Vil have deres eget sted
Tilbage i Odder kan drengene godt forstå, at knallerterne kan være til irritation for andre borgere.
En del af løsningen kunne dog være, hvis de kunne få lov til at køre ræs og på baghjul.
- Grunden til, at der er mange her i byen, der kører ulovligt, er, at vi ikke lige har en bane i nærheden. Altså en asfaltvej, hvor vi kan køre scooter på, siger Torbjørn Terkildsen.
- Der er et par stykker, som ikke kører så pænt, som de kunne gøre. Det prøver vi så at ændre på, for vi vil jo gerne have et sted, hvor vi kan køre som vi gerne vil. Så derfor skal folk køre ordentligt inde i byen og respektere, at andre mennesker også er der.