Det er ikke okay og et klart brud på branchens egne retningslinjer, når Kims betaler influencere for at reklamere for usunde chips via den stortanlagte kampagne - Kims Chips Battle. Reklamerne er nemlig målrettet børn, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.
Derfor indgav Tænk i går en klage over kampagnen fra Kims til Forum for Fødevarereklamer, der varetager fødevareindustriens retningslinjer.
Kritikken fra Tænk går både på Kims, men også influencerne Jas & Mika og Morten Münster, som man mener henvender sig til børn.
DR Nyheder har forgæves forsøgt at få et interview med influencerne, der er en del af reklamekampagnen.
Morten Münster har dog indvilliget i at svare på en række spørgsmål på skrift i forhold til sin deltagelse i kampagnen. Det har altså ikke været muligt for DR Nyheder at stille opfølgende eller uddybende spørgsmål.
Kan ikke se, hvordan honoraret er relevant
Han udpeges af Forbrugerrådet Tænk som en af de influencere, der i særlig grad henvender sig til børn, fordi det tidligere fremgik af hans hjemmeside at størstedelen af hans seere var 7-15-årige.
Overfor DR Nyheder forklarer Morten Münster, at han valgte at takke ja til at blive en del af kampagnen, fordi han mener, der er tale om en 'sjov og anderledes kampagne'.
- Jeg synes oprigtigt, at det har været spændende at være med til at udvikle en ny chipsvariant med smag af chilimayo, skriver Morten Münster i en mail.
Er du ikke med til at fremme, at børn får usund livsstil, når du gør dig til ansigt på denne her kampagne?
- Jeg ved, at Kims har valgt at samarbejde med mig for at nå ud til de unge, og den aldersgruppe er stærkt repræsenteret blandt mine følgere og seere.
- Mit indhold skal naturligvis ikke fremme en usund livsstil hos hverken børn, unge eller voksne. Intentionen er at gøre opmærksom på et produkt, som man kan spise med måde engang i mellem, lyder det i det skriftlige svar.
Hvad har du fået for at deltage i kampagnen?
- Uanset om jeg får et stort eller lille honorar for et samarbejde, skal jeg stå inde for virksomheden og dens produkt. Derfor kan jeg ikke se, hvordan honorarets størrelse er relevant, skriver influenceren.
Du kan se et eksempel på kampagnen fra Morten Münsters YouTube-profil her. I videoen har han også besøg af Jas & Mika:
'Jeg appellerer til en meget bred målgruppe'
Kims har flere gange understreget, at man er klar til at lave justeringer i kampagnen, hvis Forum for Fødevarereklamer mener, at der er tale om markedsføring målrettet unge. Og det er Morten Münster naturligvis klar til at rette sig efter, skriver han.
- Jeg hilser debatten velkommen, og jeg er tryg ved, at Kims vil lave eventuelle justeringer i deres koncept, hvis branchens kodeks viser sig at være brudt.
Er du enig i, at din profil henvender sig til rigtig mange børn?
- Jeg har lavet videoer på nettet i 15 år, siden jeg var omkring 11 år gammel. Dengang var det primært jævnaldrende, der fulgte mig. Min følgerskare er vokset op sammen med mig, og mange af de samme personer følger stadigvæk mit indhold den dag i dag, hvor jeg er 26 år.
- Men ja: Der er også kommet mange nye seere til gennem de sidste 15 år, hvor jeg har lavet videoer; både yngre og voksne, der er ældre end mig. Alt i alt kan jeg konkludere, at jeg appellerer til en meget bred målgruppe.
Hvorfor havde du så en målgruppe på 7-15-årige på din hjemmeside frem til 9. februar?
- Da mit management tidligere nævnte, at mange af mine seere er 7 til 15 år, var det et skøn baseret på, hvem der plejer at deltage i mine 'meet and greets' og koncerter. Deltagerne i disse arrangementer er dog ikke repræsentative for hele min målgruppe, og derfor var formuleringen upræcis, skriver Morten Münster, der samtidig fortæller, at man er ved at blive klogere på, hvad den reelle aldersfordeling er på hans profiler.
- Hvis Forbrugerrådet Tænk har input til, hvordan jeg kan kaste lys over aldersfordelingen hos mine seere, så lytter jeg gerne.
Risikerer det ikke at skade hele din branche, hvis folk får det indtryk, at influencere kan man få til at reklamere for hvad som helst, hvis bare de får penge nok?
- Jeg laver ikke reklame for "hvad som helst". Det ved mine faste seere. I dette tilfælde laver jeg reklame for et af Danmarks største brands inden for snacks.
Anders Hemmingsen: Bakker fuldstændigt op om kodeks
DR Nyheder har også efterspurgt et interview med influenceren Anders Hemmingsen, der også deltager i chipskampagnen, men ikke er en af dem, som Forbrugerrådet Tænk mener reklamerer direkte til børn.
Heller ikke her har et interview været muligt, men i et skriftligt svar lyder det:
- Vi bakker fuldkommen op om det kodeks for fødevarereklamer mod børn, der er udarbejdet. Vi er derfor også opmærksomme på de situationer, der kan opstå og forsøger at tage vores forholdsregler, skriver Anders Hemmingsen, der har 1,3 millioner følgere på Instagram.
DR Nyheder har spurgt, om Anders Hemmingsen mener, at man i højere grad skulle have brugt influencere med en mere voksen målgruppe som ham selv til kampagnen. Det ønsker han ikke at kommentere på.