’Min bror på 11 år er helt oppe at ringe over dem': 16-årig er ikke i tvivl om, hvem Kims' influencer-kampagne skal ramme

Kims fastholder, at kampagnens målgruppe er unge over 15 år og ikke børn.

Sidste år lavede Kims også en såkaldt Chips Battle. Her solgte Kims 1,3 millioner poser i løbet af kampagnens 14 uger. Den nuværende Kims-kampagne er ligeledes populær på sociale medier.

Når fire af Danmarks største influencer-profiler reklamerer for Kims Chips i den store Kims Chips Battle, så er målgruppen ikke børn, men unge over femten.

Sådan lød det i går fra Kims, efter Forbrugerrådet Tænk havde klaget over, at influencer-kampagnen var et brud med branchens egne retningslinjer for reklame for usunde fødevarer til børn.

- De (målgruppen,red) er fra 15 år og op efter, lød det fra kommunikationschef hos Orkla Danmark, der ejer Kims, Kim Ege Møller.

De unge selv synes dog, at influencerne bag Kims' Chips Battle primært henvender sig til børn under 15.

- Jeg tror mest, at det er den yngre målgruppe, der lægger mærke til dem. Måske dem, der er 8 til 13 år. Jeg ved, min bror på 11 år er helt oppe at ringe over dem.

- Morten Münster laver jo nok mest børneindhold, så jeg tænker, at det også mest er børn, der køber det, siger Liva Taxbøl, der er 16 år gammel og efterskoleelev.

Hun fortæller, at hun gerne selv vil prøve chipsene, fordi hun ser reklamerne for dem mange steder på sociale medier.

- Jeg synes, de ser ret lækre ud, og så har jeg set dem på sociale medier, og de skal prøves. Der er jo mange reklamer for dem på Instagram og YouTube og så videre. Jeg ved, min bror på 11 år er helt oppe at ringe over dem, siger Liva Taxbøl.

- Det er børneindhold, det er sådan noget, hvor deres hund taler, og så snakker de med babystemmer, uddyber hun.

Sidste år lavede Kims også en såkaldt Chips Battle. Her solgte Kims 1,3 millioner poser i løbet af kampagnens 14 uger. Den nuværende Kims-kampagne er ligeledes populær på sociale medier.

- Jeg har set chipsene flere steder på Instagram og andre sociale medier. Og man får lidt mere lyst til at prøve dem, fordi man jo kender dem, der har lavet dem, siger 14-årige Sine Mønster Dissing.

Hvor meget tror du, man får øje på de her chips, hvis man for eksempel er under 13 og er på de sociale medier, som for eksempel YouTube eller Instagram?

- Jeg tror, man får meget øje på chipsene, hvis man er fan af dem og følger dem meget. Især hvis man er under 13, siger Sine Mønster Dissing.

Profiler der målretter sig børn

Forbrugerrådet fremhæver blandt andet, at Jas & Mika har solgt merchandise, såsom penalhuse, "meget børnerettede skoletasker" og bamser. Desuden fremgik det på Morten Münsters egen hjemmeside frem til den. 9 februar, at størstedelen af hans seere var 7-15 årige.

Morten Münster siger i et skriftligt svar til DR, at han ikke er i stand til at oplyse aldersfordelingen på hans seere og følgere. Han uddyber, at man ikke kan lave et retvisende billede af hans målgruppe ud fra statistik fra hans Instagram, Tiktok og YouTube, fordi de kun inkluderer data fra brugere, der er fyldt 13 år.

I forhold til kritikken af Kims' kampagne forklarer Morten Münster, at han godt kan stå inde for virksomheden og dens produkt.

- Jeg laver ikke reklame for hvad som helst. Det ved mine faste seere. I dette tilfælde laver jeg reklame for et af Danmarks største brands indenfor snacks. Et brand som alle aldersgrupper kender i forvejen, siger han.

Kims fastholder, at deres kampagne er målrettet unge og ikke børn.

- Vi har ikke nogen interesse i at lave en kampagne mod børn. Vi er helt med på kodekset, som vi selv har været med til at lave og underskrive, siger Kim Ege Møller.