GRAFIK Sådan kommer supermarkederne madspild til livs

Landets supermarkeder og detailbutikker har taget flere initiativer for at smide mindre mad ud.

Af de 700.000 ton mad, danskerne ifølge Fødevare- og Miljøministeriet smider ud om året, stammer 163.000 ton fra detailbranchen. (Foto: © Johnatan Milo)

Et nyt supermarked, der udelukkende har mad- og forbrugsvarer, som ikke længere kan sælges i det lokale supermarked, slagter eller specialbutik, på hylderne.

Sådan ser det seneste forsøg på at nedbringe Danmarks madspild ud.

Det er Folkekirkens Nødhjælp, der står bag overskudssupermarkedet ”Wefood”, og nødhjælpsorganisationen har blandt andet fået varer fra Føtex, grønsagsleverandøren Italianbox og wienerbrødsbageriet Mette Munk.

- Detailbutikkerne kan ikke komme uden om madspild, hvis de vil være bæredygtige og tage et socialt ansvar, siger Jon Fuglsang, madsociolog ved Professionshøjskolen Metropol.

Af de 700.000 ton mad, danskerne ifølge Fødevare- og Miljøministeriet smider ud om året, stammer 163.000 ton fra detailbranchen. Det er både skidt for miljøet og klimaet, og samlet set koster madspild danskerne 11,6 milliarder kroner om året.

Den danske detailbranche har taget flere madspildsinitiativer i de seneste år – heriblandt at sætte priserne ned på fødevarer, der er tæt på at udløbe.

(Foto: © Johnatan Milo)

- Førhen blev det ikke set som godt købmandskab at have A- og B-varer på hylderne. Men flere supermarkeder har fundet ud af, at der kan være økonomiske gevinster ved det. Kvalitetssupermarkeder kan eksempelvis lokke nye kunder til, siger Jon Fuglsang.

Han tror dog ikke, at etablerede supermarkeder skal være bange for at blive udkonkurreret af overskudssupermarkeder som Wefood.

- Men det kan blive en succes i den forstand, at det får sat endnu mere fokus på at få reduceret madspild, siger han.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1122850191098837:0