Formand for Grimhøjmoskeen støtter et kalifat, men ikke i Danmark

At støtte ideen om et islamisk kalifat kan ifølge Oussama El-Saadi godt forenes med at være velintegreret i Danmark.

Nils Tvilling (til venstre) og Mads Nygaard (i midten) er i dokumentaren 'Patrioten og Venligboeren' på besøg i Grimhøjmoskeen.

Hvis man som muslim forlader sin tro, risikerer man dødsstraf i et islamisk kalifat.

Det forklarede formanden for moskeen på Grimhøjvej i Århus, Oussama El-Saadi, i aftes i DR1-dokumentaren 'Patrioten og Venligboeren'.

Her fortæller Oussama El-Saadi, at han håber, at hele verden helliger sig islam, og at han støtter ideen om et islamisk kalifat, altså en muslimsk stat der bygger på koranens love og regler.

Drømmen om et kalifat kan godt forenes med at være velintegreret i det danske samfund, mener Oussama El-Saadi.

DR har efter optagelserne af 'Patrioten og Venligboeren' spurgt talsmanden for den omstridte moske, hvordan det hænger sammen.

Hvordan kan man på den ene side sige, at man gerne vil være integreret i Danmark og samtidig støtte ideen om et kalifat, hvor der for eksempel er dødsstraf til folk, der forlader deres tro?

- Det, synes jeg, er meget nemt. Vi er i Danmark, og jeg er dansker. Og som muslim i Danmark ved jeg, at sharia-straffe ikke gælder i Danmark. De gælder kun i en ideel islamisk stat. Det er lige som jøder, der godt kan bo i Danmark, selvom de støtter en jødisk stat i Israel, siger Oussama El-Saadi og understreger, at han ikke ønsker, at Danmark bliver lavet om til et kalifat.

- Det er faktisk min pligt som muslim at overholde reglerne her i Danmark, siger han.

- Min religion opfordrer mig faktisk til at være en god borger. Jeg må ikke genere andres liv, fordi jeg er muslim og tror på et islamisk kalifat.

Ønsker ikke kalifat i Vesten

Oussama El-Saadi mener ikke, at der i nyere tid har været et vellykket eksempel på et islamisk kalifat, der bygger på sharia-love. Og hvis det kommer, skal det ikke være i Vesten eller i Danmark, men derimod i Mellemøsten.

Talsmanden mener, at det ideelle islamiske kalifat er en stat, hvor borgerne er trygge og oplever retfærdighed som i Danmark, men hvor samfundet på alle leder og kanter er bygget om koranen og islamiske skrifter.

Og det indbefatter også, at homoseksuelle og frafaldne muslimer risikerer dødsstraf, ligesom det for eksempel kan straffes med håndsafhugning, hvis man stjæler.

- Den ideelle islamiske stat er en stat, der respekterer andre, og hvor der er plads til alle. Det er også en stat, der udvikler videnskab og ny teknologi. Det handler ikke bare om at henrette og dræbe folk. Vi har for eksempel også ytringsfrihed og religionsfrihed i et kalifat.

VIDEO: I DR1-dokumentaren 'Patrioten og Venligboeren' tager Mads Nygaard og Nils Tvilling - to danskere med vidt forskellige syn på indvandring og flygtninge - rundt i Danmark for at besøge steder, der kan rokke ved deres fordomme. De besøger blandt andet moskeen på Grimhøjvej i Aarhus, hvor kemien mellem moskeens talsmand, Oussama El-Saadi, og Nils Tvilling (Patrioten) ikke er den bedste.

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:586a59d96187a503702b0969

Landsforræderi at forlade islam

Men hvis man forlader sin tro i en ideel islamisk stat, så risikerer man vel dødsstraf?

- Men i vores forståelse handler det ikke om religionsfrihed. Religionsfrihed er, hvis du er kristen eller jøde og får ret til at praktisere din religion. I forhold til muslimer gælder det, at hvis man længe har været muslim og så forlader sin religion, så svarer det til, at man er landsforræder. Og det kan give dødsstraf, men det har ikke noget med religionsfrihed at gøre, siger han.

- Men i Danmark er der ikke et kalifat. Alt det med stening kan man ikke gøre her. Og hvis man for eksempel er utro, er der jo ingen, der kommer og stener dig. I stedet for sharia-straffe i Danmark skal man angre til gud og bede om tilgivelse, hvis man begår fejl. At angre er et alternativ til sharia-straffe, og det er faktisk også muligt at angre i et kalifat, forklarer Oussama El-Saadi.

Kan du forstå, hvis for eksempel en dansk homoseksuel har svært ved at tale med dig, hvis du støtter ideen om et kalifat, hvor han risikerer at blive halshugget?

-Hvis han er nervøs for det, så er han nervøs for min religion. Men jeg vil personligt ikke have noget imod ham. Det er selve religionen, der siger det, det er ikke mig. Man skal ikke tage det personligt, det er ikke mig, der skal straffe ham. Det er religionen, der siger det, fortæller Oussama El-Saadi og tilføjer, at de hårde straffe er meget sjældne i det ideelle kalifat.

- I en islamisk stat skal man altid undgå straffen, hvis der kan drages tvivl. Desuden er islam ikke kun straffe. Men man må acceptere, at der er dødsstraf i et kalifat, lige som der er dødsstraf i USA. Det kan man heller ikke lide i Danmark, men man må acceptere det, hvis man vil bo i USA eller et kalifat.

Pligt til at deltage i samfundet

Hvad er dit mål i forhold til det danske samfund?

- Vi er danskere, og dette er også vores land. Vi har pligt til at beskytte det og være venlige over for vores naboer og tage aktivt del i samfundet. Det betyder meget for os, at det danske samfund udvikler sig godt.

Hvis der kommer et ideelt islamisk samfund i Mellemøsten, vil du så tage dertil?

- Ja, muligvis.

Kun muligvis?

- Ja, du skal huske en ting. Vi er danskere nu, og mine børn er danskere. Hvis jeg føler, jeg er undertrykt i Danmark, er jeg nødt til at flytte, men hvis jeg ikke er undertrykt, er der ikke nogen regler i islam, der siger, at jeg skal rejse dertil. Men 90 procent af vores familier bor i Irak, Syrien, Palæstina og andre lande i Mellemøsten. Og de er meget undertrykte. Og vi synes, at det bedste for dem er en islamisk stat i stedet for, at de lever under en regering eller konge, der tager alle penge fra folk, og hvor folk er fattige og uden rettigheder.

Men er du undertrykt i Danmark?

- Indtil nu er jeg ikke. Jeg vil gerne blive her og kæmpe for mine rettigheder. Men hvis jeg bliver undertrykt, kan det være, at jeg vil rejse til et andet sted, hvor jeg har min ytringsfrihed.