Forhandlinger om bilafgift har ført til kraftig opbremsning i bilsalget

Der er indregistreret 37 procent færre biler de første dage i september. De politiske forhandlinger får skylden.

Søndag er normalt en stor salgsdag hos bilforhandlerne rundt omkring i landet, men lige netop i dag forventes der en sløj handelsdag, mens politikerne forsøger at nå til enighed om en ny registeringsafgift. (Foto: © Jens nøRgaard Larsen, Scanpix)

Bilkøberne har slået bremsen i og er tilbageholdende med at svinge dankortet hos bilforhandlerne rundt omkring i landet, mens politikerne forsøger at nå til enighed om en ny bilregistreringsafgift.

Det viser nye tal fra Danske Bilimportører for de første fem arbejdsdage i september. Her er der indregistreret 2.208 nye personbiler mod 3.480 biler i den tilsvarende periode sidste år. Det svarer til et fald på 37 procent.

Den 23. august blev regeringens planer om at sænke registreringsafgiften offentligt kendt. Derfor er det først på tallene i perioden herefter, at bilkøbernes manglende lyst til at handle for alvor er slået igennem.

Den manglende lyst til at sætte sin underskrift på en slutseddel genkendes hos Dansk Industri, hvor branchedirektøren for bilbranchen melder om et markant fald.

- Der er kunder i butikkerne. Man snuser rundt og ser på bilerne, men der er ikke ret mange, der handler bil i øjeblikket, siger Thomas Møller Sørensen fra DI.

Tallene dækker over nye indregistreringer af biler, og salget kan derfor godt være faldet endnu mere end de 37 procent, da der typisk går lidt tid fra et salg til den nye bilejer får den registreret.

Nogle kunder beder også om at få udskudt leveringen af deres nye bil, fordi beregningen af afgiften først sker, når den bliver indregistreret, vurderer brancheorganisationen Danske Bilimportører.

Også forhandlingerne er i tomgang

Det er ikke kun bilsalget, der er gået i stå. Også de politiske forhandlinger om at få ændret afgiften ligger i øjeblikket stille, oplyser Dansk Folkepartis finansordfører René Christensen i dag til DR Nyheder.

Der er ikke sat en dato for nye forhandlinger mellem regeringen og DF, fordi sidstnævnte har bedt om at ændre hele bilbeskatningssystemet, så man i højere grad gør det billigere at købe sikre og miljørigtige biler, hvilket et flertal uden om regeringen støtter.

En sådan omlægning er dog væsentligt mere kompleks end regeringens forslag om at sænke den samlede registreringsafgift til 100 procent, og det har sat embedsværket i Finansministeriet på overarbejde for at finde en løsning, der kan imødekomme Dansk Folkepartis ønsker.

I bilbranchen holder man i mellemtiden vejret. Situationen er velkendt fra de seneste to år, hvor registreringsafgiften ved flere lejligheder har været til politisk forhandling og senere er blevet sænket.

Thomas Møller Sørensen er fortrøstningsfuld, fordi erfaringerne fra de seneste to år viser en ketchupeffekt. Bilforhandlerne kan formentlig godt indhente det tabte, når der er landet et forlig.

- Det viser tallene fra de seneste to år, at vi har været i stand til. Det er klart, at der er nogen bilforhandlere, hvor det gør ondt, men man kan selvfølgelig godt undvære bilsalget et par uger.

Socialdemokratiet og De Radikale har truet med at rulle en ny registreringsafgift tilbage, hvis ikke den tilgodeser miljø og sikkerhed. Samtidig har to oppositionspartier opfordret til et bredt forlig, men indtil videre er ingen af partierne blevet inviteret med til forhandlingsbordet.