Youtube-videoer flyder over med anmeldelser af lyserød løbestift, slimlegetøj og andet sponsoreret indhold.
I dag er tæt på to tredjedele af alle børn mellem 7 og 12 år dagligt inde og se videoer på Youtube, og som forælder kan det set fra sidelinjen være svært at følge med i, hvad der egentligt foregår på videotjenesten.
Men betyder det, at du skal være bekymret for dit barn? Hvordan siger du som forælder fra på en konstruktiv måde? Og hvad gør du, hvis dit barn pludselig selv beslutter sig for at blive youtube-stjerne?
Stine Liv Johansen forsker i børns brug af medier ved Aarhus Universitet. Her er hendes seks råd, der kan gøre dig til en mere tjekket digital mor eller far.
1. Undgå korslagte arme og rynkede bryn
Hvis man som mor eller far bliver bekymret over indholdet i nogle af videoerne, ens barn ser, må man for alt i verden ikke som automatreaktion fordømme indholdet.
Alt for ofte går vi som forældre direkte til forargelse og bekymring i stedet for at træde et skridt tilbage og prøve at forstå børnenes fascination, mener medieforsker Stine Liv Johansen.
- Som forældre har vi desværre tendens til en usund cocktail af lige dele rynken på næsen, korslagt arme og rynkede øjenbryn i forhold til vores børns brug af medier, siger hun.
2. Sæt dig ind i dit barns medievirkelighed
I stedet skal man som forælder forsøge at sætte sig bedre ind i, hvad børnene ser og derigennem tage snakken om, hvad man selv mener er i orden og ikke er i orden, siger hun.
- Som forældre vil vi gerne være sikre på, at vores børn ved, at der er nogle ting, som ikke er i orden i forhold til markedsføring. Men så er vi simpelthen nødt til at gå i dialog med børnene i stedet for at sige til dem, at de ikke må se indhold, der er sponsoreret, lyder rådet fra Stine Liv Johansen.
3. Se videoer sammen med dit barn
Helt konkret kan du starte med at se nogle af de populære videoer sammen med dit barn. På den måde kan du finde ud af, hvem stjernerne er og måske også blive klogere på, hvorfor det er spændende at se på timevis af videoer fyldt med glattejern og computerspil.
- Den gode bivirkning ved at gøre det på den måde er, at du faktisk kan risikere at få en rigtig god oplevelse sammen med dit barn. Der er ikke noget, som børn nyder mere, end når forældrene godt gider interessere sig for det, de selv går op i, siger Stine Liv Johansen.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5af00b2ba11f9f23c832c6ec
4. Se Youtube ligesom fritidssport
Hvis du vil gå skridtet videre i forhold til at blive youtube-forælder nummer et, så kræver det dog mere af din tid. Så er videoerne noget, du skal engagere dig i hver uge, fuldstændig ligesom hvis dit barn dyrker sport i fritiden.
Ifølge Stine Liv Johansen er interessen for Youtube nemlig ikke meget anderledes, end hvis du weekend efter weekend sidder bænket i en kold sportshal og hepper på dit barns håndboldhold.
- Det er lidt på samme måde. Så se Youtube på samme måde som en sportsgren. Gå til det med samme engagement, siger hun.
5. Hjælp selv med at lave videoer
Næste skridt er ifølge Stine Liv Johansen at støtte op om, hvis dit barn gerne selv vil lave videoindhold. Det betyder dog langt fra, at videoerne nødvendigvis skal lægges på Youtube eller andre videotjenester.
Som forælder er det helt okay at sætte grænser for, hvad ens barn må lægge ud på internettet. Videoerne behøver derfor ikke at blive offentliggjort, understreger hun.
- Det næste vil være at begynde undersøge, hvordan man selv kan lave video. Og det er altså ikke det samme som, at man nødvendigvis skal have en kanal på Youtube, siger hun.
6. Vær klar til stjerne-drømmen
Hvis dit barn står fast på at lægge videoer og andet indhold på Youtube i håbet om at blive den næste store stjerne, så må du som forælder grundigt vurdere, om det er hensigtsmæssigt, mener Stine Liv Johansen.
- For nogen børn sker det, og det sker nogle gange meget hurtigt, og det skal man jo være klar til at forholde sig til, siger hun.
Har man været igennem de første fem punkter med sit barn er det også her, hvor man som forælder kan vælge at sige stop og trække stikket, mener hun.
- Hvis man kommer dertil, at ens børn gerne vil til at lægge indhold ud, og de ikke er ret gamle, så kan det for mig at se ikke ske, uden forældrene er aktivt involveret. Og så er det selvfølgelig også helt okay at sige nej, lyder det fra medieforskeren.
Og skulle du så komme i den situation, at dit barn pludselig har fået tilsendt en kasse med gratis produkter af en virksomheder mod at omtale produkterne, så er det også godt at kende reglerne om markedsføring, understreger hun.
- Man må ikke bare lave kontrakter med børn, så dér skal man med ind over som forælder og have styr på det, lyder det afsluttende fra medieforsker Stine Liv Johansen.
Du kan også gøre brug af testen her og se, om du kender alle reglerne om skjult reklame på sociale medier: