Flere hundrede børnesager ulovligt behandlet i Nyborg: Nu har Willums far mistet tilliden til borgmesteren

En ny rapport afslører lovbrud og 'forråelse' i Nyborg Kommunes socialafdeling. Men hvem har ansvaret? Det er der delte meninger om i Nyborg.

37-årige Kenneth Markvardsen har gennem syv år fået samlet et tykt ringbind med papirer, som vedrører hans handicappede søns sag. (Foto: © Henrik Nybo Mikaelsen)

37-årige Kenneth Markvardsen trækker tungt på skuldrene, da han finder ringbindet frem.

- Vi har opgivet at tælle, hvor mange sider der er. Men det er rigtig mange, siger han.

Ringbindet fortæller en historie. Om to menneskers syv år lange kamp for deres handicappede søn. En kamp mod Nyborg Kommune, som de føler, har svigtet. En dialog - eller mangel på samme - med en borgmester, som de føler, har ladet stå til.

- Det har været noget værre rod, konstaterer Kenneth Markvardsen.

Ham vender vi tilbage til.

For familien Markvardsen i Ullerslev er nemlig ikke den eneste, som føler sig svigtet af Socialafdelingen i Nyborg Kommune.

Manglende børnesamtaler og partshøringer

En ny BDO-rapport, som blev præsenteret i sidste uge, afslører, at Nyborg Kommune har brudt loven i hundreder af børnesager, for eksempel ved at glemme at foretage lovpligtige børnesamtaler eller partshøringer.

Samtidig peger rapporten på, at sagsbehandlingen tager alt for lang tid, og at afdelingen er gennemsyret af ”mangel på faglighed” og en ”forråelse blandt en gruppe af medarbejderne”.

“Forråelsen kommer bl.a. til udtryk ved, at faglighed træder i baggrunden, sagerne italesættes negativt og manglende ansvarsfølelser over for børnene og familierne”, lyder det i rapporten.

Alt i alt er der fuld plade på problemerne, siger jurist Bente Adolphsen, der har mere end 30 års erfaring med sociale børnesager og blandt andet har undervist på socialrådgiveruddannelsen i Aarhus. Hun har læst rapporten for DR Nyheder.

- Det er helt klart noget af det værste, jeg kan mindes, at jeg har set, siger hun.

- Man har handlet så ukvalificeret og i strid med loven, at børnene ikke har fået den beskyttelse, de har krav på. Som jeg vurderer det, er det faktisk på alle parametre, at den er gal.

Bente Adolphsen mener, at sagen fra Nyborg er så grel, at den kan få et efterspil.

- Vi har set flere sager gennem tiderne, hvor børn har fået erstatning, fordi de ikke har fået den hjælp, de har krav på.

Otte forskellige sagsbehandlere

Og så tilbage til Ullerslev, hvor Kenneth Markvardsen og hustruen Maria bestemt ikke føler, at de har fået den hjælp, de har brug for. Deres søn, Willum, er født med et alvorligt handicap, og det påvirker hverdagen på en lang række områder. Men det har været op ad bakke at kommunikere med Nyborg Kommune, siger de.

Siden 2017 har familien haft otte forskellige sagsbehandlere, og der er - mener Kenneth Markvardsen – begået ”et utal af fejl”.

- Jeg husker en dag sidst i februar i år, hvor vi havde modtaget kommunens seneste revurdering af vores sag, endda langt over sagsbehandlingsfristen. Sagen var sendt til Ankestyrelsen, men den var fuld af mangler og ukorrekte oplysninger. Jeg kunne bare mærke, hvordan følelsen af vrede, frustration og afmagt skyllede ind over mig, forklarer Kenneth Markvardsen.

I Nyborg Kommune lægger direktør for Social- og Familieafdelingen, Lone G. Lorenzen, sig fladt ned og erkender, at Nyborg Kommune har svigtet i et stort antal sager.

-Det er dybt alvorligt og stærkt kritisabelt. Vi har ikke gjort det godt nok, og det kan vi ikke være bekendt. Vi er meget kede af det, siger hun.

Tidligere chefer har fejlet

Hun forklarer, at det er direktører og chefer, som ikke længere er ansat i Nyborg Kommune, der bærer hovedansvaret for, at det er kommet så vidt. De pågældende chefer har – siger Lone G. Lorenzen – ikke passet deres arbejde godt nok, for eksempel ved at give ukorrekte oplysninger om problemets omfang til politikerne. Og den forklaring bakkes op af flere politikere i byrådet.

- Jeg vil gerne sige uforbeholdent undskyld til de familier og børn, der ikke har fået en ordentlig behandling. Men vi politikere er jo ikke bedre, end de informationer vi får, siger formand for Social- og Handicapudvalget Anja Kongsdal (V).

Samme toner kommer fra SF's medlem af udvalget, Suzette Frovin.

- Dybest set har vi alle et medansvar. Det gælder også mig. Men samtidig må jeg understrege, at vi er nødt til at kunne stole på, at den information, vi får, er rigtig. Og derfor er det så ulykkeligt, når det viser sig, at vi ikke har fået den information, som der skulle til, for at vi kunne gøre noget andet.

Politikere har kendt til problemer i syv år

En række aktindsigter, som DR Nyheder har fået, sår dog tvivl om, hvorvidt politikerne rent faktisk har været uvidende, som de giver udtryk for.

Ifølge et notat fra Nyborg Kommune, som DR Nyheder er i besiddelse af, har politikerne i først Social- og Familieudvalget og senere Social- og Handicapudvalget haft kendskab til lovbrud i kommunens sagsbehandling på socialområdet siden 5. december 2016 – altså i mere end syv år.

Notatet beskriver en række rapporter, orienteringer og undersøgelser, som hen over årene er blevet forelagt politikerne.

Dokumenterne beskriver mange af de samme problemstillinger, som nu er kommet frem i BDO-rapporten.

Samtidig har Nyborg Kommunes særlige borgerrådgiver - en slags ombudsmand - i to rapporter fra 2021 og 2022 peget på langsommelig sagsbehandling, manglende faglighed, underbemanding og dårlig tone i socialafdelingen.

Begge rapporter er blevet lagt frem for byrådet.

S: Pilen peger mod borgmesteren

Byrådsmedlem Martin Stenmann (S) erkender, at også han kunne have gjort mere.

Men påpeger samtidig, at Socialdemokratiet ved flere lejligheder har foreslået, at der afsættes ekstra millioner til det specialiserede socialområde. Dette har Venstre dog afvist, siger Martin Stenmann.

Venstre har med 14 ud af 25 mandater absolut flertal i byrådet.

Så alt i alt peger pilen mod Venstre, mener Martin Stenmann. Og især mod den eneste politiker, som er ansat på fuld tid, borgmester Kenneth Muhs.

- Borgmesteren er og bliver den øverst ansvarlige, daglige leder af forvaltningen. Jeg mener, at han har ansvaret for at sikre, at forvaltningen følger loven i sagsbehandlingen. Han har ansvaret for at følge op og føre tilsyn. Det ansvar har han ikke løftet, som jeg ser sagen, lyder det fra Martin Stenmann.

Borgmester Kenneth Muhs er netop nu bortrejst på ferie. Men tidligere på ugen talte han med DR om sagen.

- Borgerne skal have fuld tillid til, at vi behandler alle sager korrekt. Det har vi ikke gjort, og det vil jeg gerne beklage. Og jeg vil også gerne sige undskyld.

Hvad er dit personlige ansvar i sagen?

- Selvfølgelig har jeg et ansvar, det har vi alle sammen. Men lige nu er jeg mest optaget af, at vi omgående får rettet op på de her ting. Jeg kan ikke love, at alle problemer er løst i morgen. Men vi gør alt, hvad vi kan, siger borgmesteren.

Konfrontation på byrådsmøde

For Kenneth Markvardsen i Ullerslev har det været en bevægende uge, siden rapporten fra BDO landede på først politikernes, så mediernes og siden hans eget skrivebord. Tirsdag var han sammen med en række andre berørte familier mødt op til byrådsmøde på rådhuset i Nyborg. Her tog han ordet og talte direkte til borgmester Kenneth Muhs.

- Vi har kontaktet dig flere gange – på mail og telefon. Så du har været vidende om, hvor slemt det har stået til. I hvert fald i vores sag. Du har det overordnede ansvar i kommunen. Men kan vi som borgere fortsat have tillid til at have dig som borgmester? Kan vi have tillid til, at du er der for borgerne? lød Kenneth Markvardsens spørgsmål i byrådssalen.

Det lyder, som om din tillid til borgmesteren er væk?

- Ja. Vi har ingen tillid til borgmesteren længere. Vores egen historie og alt det, vi har hørt fra den øvrige forældregruppe, gør det umuligt. Om han kan blive siddende som borgmester, det må han selv vurdere.